Bygg-tråd, mobilt sågverk

Startat av Mårten Swärd, 15 Okt-10 kl 18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mårten Swärd

Tänkte slänga upp en tråd om ett bygge jag håller på med.. Först tänkte jag vänta med tråden tills den var klar, så man inte offentliggör ett ev. misslyckande. :)
Men sedan ändrade jag mig, man får ta lite chanser här i livet!

Det mesta av konstruktionen har jag i huvudet och materialet är inhandlat där efter, men skulle ni se förbättringsförslag eller ser något som verkar helt uppåt väggarna så får ni gärna hojta till!

Tanken är att få till ett någorlunda mobilt sågverk modellen för mitt bygge är något i stil med denna:
http://kalbo.atavus.se/wordpress/wp-content/uploads/jonsered6001.jpg

I första skedet blir det en motorsåg men sedan är tanken att det ska bli en elmotor istället för motorsågen.

Materialet:

Tanken är att rälsen ska bestå av två sektioner, vardera 3 meter lång. Anledningen till att göra den i två sektioner är att man någorlunda lätt ska kunna få upp den på en släpkärra och flytta på den.

Rälsen för första sektionen påbörjad.

Rälsen för första sektionen nästan klar.

Plattjärnen mellan skenorna (sista bilden) är till för att få upp stocken lite i höjd eftersom att sågen annars inte kommer kunna komma ned så lågt som behövs för att såga den sista biten. På sista bilden syns även ovandelen på sågsläden (ligger framför rälsen), dock inte ihopsvetsad än.

Sådär, det var eftermiddagens arbete.. Förhoppningsvis hinner jag fortsätta på söndag och då blir det att förstärka konstruktionen med lite fler svetsar samt göra rälssektion nummer 2.

Just svetsningen är den "svåra" biten, mina svetsar skulle få min käre smedsgranne att gråta blod.. :)

esten

Jag såg ingenting för att hålla fast virket ? Såg jag fel eller ?

Kan tala av egen erfarenhet att det behövs . Tex om du stöter på TJUR i veden , hårt virke , kvist eller fruset virke när det gärna blir lite isglatt också .
Vid sånna tillfällen vill virket gärna vrida sig , eller till och med slå upp .

Mårten Swärd

Nej jag har heller inte sett på några bilder av "originalet" där det syns hur de håller fast stocken..

Jag har dock en tanke på att bygga några kilar med vassa taggar på som man kan skruva fast i plattjärnen och skjuta in mot stocken på båda sidor.

Mårten Swärd

Suveränt andtol! Den har jag inte sett förut men den är ju guld värd!

Mårten Swärd

Andra rälssektionen klar.

Nu börjar det knepiga.. Att få ihop själva släden. Det stoppande just nu är hjulen, måste försöka hitta några små hjul som kan gå uppepå den smala "rälsen".. Typ någon form av "mini-tåghjul".
Funderar på sådana där hjul som man har i skenor till skjutdörrar, frågan är bara vart man kan hitta sådana att köpa styckvis.

pålle

Citat från: Gångtrött skrivet 17 Okt-10 kl 17:52

Nu börjar det knepiga.. Att få ihop själva släden. Det stoppande just nu är hjulen, måste försöka hitta några små hjul som kan gå uppepå den smala "rälsen".. Typ någon form av "mini-tåghjul".
Funderar på sådana där hjul som man har i skenor till skjutdörrar, frågan är bara vart man kan hitta sådana att köpa styckvis.
Be någon svarva eller ta kappssaladde kul lager och platt järn till styrning

Vitis

Citat från: Gångtrött skrivet 17 Okt-10 kl 17:52

Flänshjul är vad du behöver

Du kan säker beställa där om du ber snällt.

pålle

Citat från: Vitis skrivet 17 Okt-10 kl 20:55
Flänshjul är vad du behöver

Du kan säker beställa där om du ber snällt.
O nödigt breda tycke ja och vad är priset

Mårten Swärd

Var på skroten idag och kollade runt.. Där fanns remskivor i alla storlekar och varianter, så det enda som jag saknar nu i själva bygget av elsågs-delen är egentligen motorn och kedjedrevet. Det artar sig..

Mårten Swärd

Idag blev sågsläden i princip klar, ett ben kvar att svetsa. Blev lite för mörkt för att ta bilder idag men jag ska försöka slänga upp några bilder i morgon. Med lite tur kanske man kan göra permiärsågningen någon gång nästa vecka.

AK Corall

Roligt initiativ! Det vore mycket intressant att höra vad slutsumman blir på. Förstår att en del av materialet säkert är en del som du redan haft hemma men en grov uppskattning i alla fall.

Mårten Swärd

Materialet till själva sågbänken/sågsläden, stålet, gick på 1500 kronor inkl. moms. Men jag behövde inte betala för allt, min svåger jobbar på en stålfirma så vissa delar gick att ta som spillbitar.

Gängstång för höjning/sänkning av sågen: 40 kronor
Svetspinnar: 60 kronor
Hjulen för sågsläden: 40 kronor

Så själva sågbänken går på omkring 1600 kronor. I "etapp 1" kommer jag att köra med en motorsåg (som jag redan har) och till det tillkommer ett gashandtag/gasvajer så man slipper stå nedböjd vid motorsågen.

När det gäller elsågen som blir "etapp 2" så är det lite osäkrare, jag har inte köpt på mig delarna än.. Men jag har gjort en grov kalkyl.

Elmotor: 500-1000 kronor
Remskivor: 20-30 kronor
Rem: 100 kronor
Kedjedrev: 350 kronor
Lagerblock: 300 kronor
Axeltapp: 50 kronor
Motorskydd: 370 kronor
Kabel: 300 kronor

Så själva elsågen landar väl i så fall på omkring 2000-2500 kronor. I slutänden blir det förhoppningsvis billigare än så då delar av priserna jag räknat på är butikspriser.. Med lite snokande brukar man kunna komma över begagnade prylar gratis eller i vart fall mkt billigare.

Mårten Swärd

Sådär.. Efter någon veckas paus från byggandet satte jag igång idag. Släden är nu nästan klar, håller just nu på med hjulen som ska glida på skenan. Dock funkade inte idéen för höjning/sänkning av sågen.. det syns kanske på bilden att den i dagsläget består av några korta bitar fyrkantsrör som går utanpå benen (som en hylsa ungefär). Det visade sig att det nöp fast på ena eller andra sidan när man ska försöka höja/sänka den. Har dock en annan idé som jag ska testa i morgon.

En annan sak som jag tror kommer att bli ett problem är att släden kommer att vilja tippa över och lyfta det bortre benet från rälsen.. Det känndes i.a.f. så när jag provdrog det hela. Har en tanke på lösning för det med men det ger några extratimmar i arbete, förhoppningsvis så funkar det i.a.f.

esten

Hade du stock på när du provade ?
Annars så kan det tänkas att du får bättre balans med den på .

Ylven

Jag har sågat en del på Logosol Solosåg. Den har ju liknande princip med motorsåg. man behöver inte hålla fast stocken om den bara har något stöd på den sidan som sågen är, eftersom sågkjedjan drar stocken till sig.

Att såga med Solosåg har sin teknik, och med min lördagsmosiga hjärna kan jag inte räkna ut hur man ska klara av samma jobb med att bara höja och sänka sågen som man på solosågen klarar av med att höja och sänka stocken. (Nej, det är INTE samma sak!). Kan någon berätta?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

pålle

Kan ju inte vara så svårt man sätter dit nån forn av höjning i topp ändan  så man får en rak linje sedan så sågar man bort första baken och vänder på stocken  och börjar såga  fast man får ta bort höjningen i topp ändan först .

Mårten Swärd

Citat från: Ylven skrivet 30 Okt-10 kl 20:54
Jag har sågat en del på Logosol Solosåg. Den har ju liknande princip med motorsåg. man behöver inte hålla fast stocken om den bara har något stöd på den sidan som sågen är, eftersom sågkjedjan drar stocken till sig.

Att såga med Solosåg har sin teknik, och med min lördagsmosiga hjärna kan jag inte räkna ut hur man ska klara av samma jobb med att bara höja och sänka sågen som man på solosågen klarar av med att höja och sänka stocken. (Nej, det är INTE samma sak!). Kan någon berätta?
andtol postade en länk till manualen för "originalet", postar den igen:
http://www.tiltonequipment.com/assets/jonsered%20saw%20mill/sm%20model%20600+_om.pdf
Där står lite

VolvoBM

Hur går det med sågverket?  :)

Mårten Swärd

Framåt.. Allt är i princip klart nu, det som strular lite är själva lyftanordningen för sågen.. Jag hartestat lite olika varianter utan bra resultat. Nu har dock snön och "tråkvädret" kommit i mellan så jag väntar med att realisera den senaste tankegången tills vädret förbättrats (jag hålls utomhus)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

797 Gäster, 3 användare (2 Dolda)
Rickard Johansson