Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.  (läst 22237 gånger)

ersam

• -
SV: Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.
« Svar #120 skrivet: 31 jan-11 kl 20:30 »
Känns som KRAV har gjort sitt... Eller ska det nu bli massa tävling att vara mer "ekologisk" än den andre. Förvisso bra att det skärper kraven men bara det att man ska lämna typ 15 kg honung i varje kupa (motsvarar runt 1500 kr förädlad produkt minus sockerkostnaden) gör att jag ser det som mer eller mindre omöjligt att driva ekologisk biodling.

Kanske följande märkning: "Innehåller spår av ekologisk honung!";)

Existens?

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 01 feb-11 kl 06:50 »
gör att jag ser det som mer eller mindre omöjligt att driva ekologisk biodling.

Kanske följande märkning: "Innehåller spår av ekologisk honung!";)

Läs vad Curt skrev en gång till... Du måste skilja på ekologisk och Krav-märkt. Ekologisk kan du kalla den om du kör enligt EU-reglerna, och får då sätta på den lilla symbolen med en ring med stjärnor.  Titta i närmaste affär, det finns mängder med produkter som är eu-ekologiska men inte krav-märkta.

Lindell

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 01 feb-11 kl 08:10 »
Personligen tror jag ändå att "KRAV" märket smäller högre hos konsumenten. Varumärket är starkare och Svenskt medan alla nog vet att det andra är bestämmelser från EU ...

ersam

• -
« Svar #123 skrivet: 01 feb-11 kl 08:26 »
Är kluven. På ett sätt är det bra att det blir styrsel i begreppet "ekologisk" så inte vilken tomte som helst kan kalla sina varor detta. Samtidigt så måste det ju finnas ett otal tolkningar av hur man arbetar mest ekoliskt - är det givet att EUs normer är "sanningen"? Och dessutom ska man gynna byråkrati och certifieringsorgan för att få kalla sin honung ekologisk. Så även om den är ekologisk så kanske man inte får kalla den det...

Får man exempelvis skriva "Uppfyller alla kriterier för KRAV-märkt honung" och så struntar man i KRAV-märket... :)

Lindell

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 01 feb-11 kl 08:34 »
Kan meddela att den butik som köpte 16 lådor av min honung har 2 burkar kvar. Nu skulle jag haft 10 lådor till men det har jag inte, möjligen en till.
Märkningen har inte så stor betydelse lokalt. Vad DU och andra sedan anser om KRAV är det konsumenten som avgör.
Allt detta chafs om plastramar har fått debatten att urarta och anser man att märkningar är fel pga plastramar anser då jag att man har en skruv lös.
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 08:42 av Sten-Åke Lindell »

Existens?

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 01 feb-11 kl 09:03 »
Det är bara att kolla köttannonser på Blocket, så inser man snart att det finns vida begrepp om vad som är ekologiskt..Har ett djur gått ute hela året så tycker en del att det är ekologiskt..osv.. Så märkning och kontroll är ett måste om det ska fungera, annars spårar det snart ut fullständigt.
Det är nog okej att skriva på en burk att honungen är producerad i enlighet med kravs regler. Bara man är försiktig med att inte skriva ekologisk, och inte framhäva krav-namnet speciellt. Men man kommer säkert att riskera att hamna i tvister om vilseledning.  Och sen får man vara medveten om att konsumenten läser minimalt..det går inte att ha en hel bok på burken..

Sen tror jag att just honung har ett speciellt problem. Jag kan inget om bin, och så är det för de flesta, och man ställer sig ju frågan, :Vadå ekologiskt? Du kan väl inte veta vart bina flyger?
Det är ungefär som ekologisk, vild fisk..det tycker jag känns sådär..då handlar det om fångstmetoder..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #126 skrivet: 01 feb-11 kl 12:15 »
Man kan ju göra det enkelt för sig om man vill ha ekologiska bin... En TBH i trä placerat nära ängar som inte besprutas / skog. Övervintras på egen honung.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 01 feb-11 kl 12:41 »
Betydelse d) Sådan produkt som uppfyller EG:s regler för ekologisk produktion och är kontrollerad av godkänd certifieringsorganisation.

Den betydelsen säger således inte att produkten är mer eller mindre ekologisk än någon annan. Ej heller om använd utrustning är hygienisk e dyl. Om reglerna är uppfyllda får produkten kallas ekologisk, annars inte.

Lindell

• Gäst

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #129 skrivet: 09 feb-11 kl 09:51 »
ÅH , en kurs på rätt sidan av dalälven för engångs skull  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 09 feb-11 kl 12:35 »
Då blir det ännu mera protektionistiskt. I första hand nordiska bin ... suck!

Man vill inte ha någon inhemsk ekologisk honungsproduktion, man reglerar bort det igen och allt blir som vanligt.

Det mesta från HF är import.

Lindell

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 09 feb-11 kl 12:39 »
Mera Import! Massor av import ...

Lindell

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 09 feb-11 kl 12:54 »
Ekologisk vaxhantering - ett föredömme för naturen - kaustik soda, syra, mums!

Solklart

• Uppland
« Svar #133 skrivet: 09 feb-11 kl 21:16 »

För att bringa någon som helst ordning i detta kaos av ekologiska produkter behövs olika certifieringar och regelverk så att konsumenterna har något att luta sig mot. Självklart är det så att detta regelverk kommer stå i motsatsförhållande till vad Sten-Åke med flera tycker är rationellt, rimligt och praktiskt. Det vore förvånande om det inte var så. Kanske rent av oroande.

Det finns tyvärr tendenser här och var i klagosången till att förlöjliga konsumenter av ekologiska varor, att framställa dem som mindre vetande. Det tycker jag är ett tragiskt misstag. De som har råd att välja ekologiska livsmedel är generellt de mest välutbildade konsumenterna. Bland dem i lägre inkomstklasser som uthålligt väljer att betala mer för ekologiska produkter och därmed prioriterar detta gentemot annan konsumtion finner man miljöengagerade och matintresserade konsumenter. De är insatta i frågorna och har gjort ett medvetet val. Det borde vi respektera.

Även Krav och andra organisationer avfärdas som mindre vetande. Formuleringar som "Nu skall man fjanta till det igen" hjälper inte till att få kritiken att framstå som seriös eller välgenomtänkt. Ska man lyckas ändra på något så måste det till en mer seriös argumentation. Annars framstår tråden bara som en klagomur där allt elände som nya regler medför ska ältas till tids ände.

Det är ju så att om man inte gillar de ekologiska reglerna eller certifieringar så kan man ju helt enkelt bara strunta i alltihop och ha en konventionell biodling istället. Det är ju inte så att någon håller en kniv mot strupen på er eller?  ;)

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #134 skrivet: 09 feb-11 kl 21:47 »
Hur blev det med plast ramarna ? fick man använda dom i krav eller ekologiskt biodling ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #135 skrivet: 10 feb-11 kl 00:14 »
  :o Krav eller Ekologiskt släng dej i väggen !  :o

http://www.buddhabee.com/

Though not formally certified organic, we use organic practices with both the bees and the hens.  We will, however, use the least intrusive chemical means of controlling disease if no organic means of treatment exists and death if the only likely outcome.  This has occurred once in the past 10 years. 

Även om de inte formellt certifierad ekologisk använder vi ekologiska odlingsmetoder med både bin och höns. Vi kommer dock använda den minst påträngande kemiska metoder för att kontrollera sjukdom om några organiska medel för behandling finns och död om det enda troliga resultatet. Detta har inträffat en gång under de senaste 10 åren.

« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 07:16 av Edward. »

Lindell

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 10 feb-11 kl 05:32 »
Vad är väsentligt och vad är dubbelmoral för ekologisk odling egentligen.
Plastramar: man skrapar av föråldrat vax, skrapar rent och man kan tvätta dem med varmt vatten. Och få dem tillräckligt rena. Oftast räcker det att sätta tillbaka ramen. Man kan om man vill rolla på nytt vax. Inköpet är den enda kostnaden och den kostar mindre än en träram redan efter första tvätten.

Träramen: 4 SEK, mellanväggen någon krona. Men tvätten och återvunnet vax flera kronor varje gång. Totalt sett i utrustning och material kostar allt runt träramen mera än vad en plastram kostade i inköp. Det här vill man aldrig tala om och kommer aldrig med. Träramar håller inte så länge heller jämfört med plastramen.

Det kostar ca 30% mera att snikköra träramar än att handha plastramar. En vän konstaterade detta efter att ha jämfört mina kostnader. Plus allt arbete som jag slapp. Plastramen är i första hand mycket arbetsbesparande för biodlaren, ju större odling desto mera spar man. Medan träramen är precis tvärt om, ju flera desto mera jobb.

Räknat över tiden kostar träramen mer och är ett stort grisigt resursslöseri med kemikalier man blundar för. Det handlar inte om ekologi utan fördomar mot nya material och utveckling.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #137 skrivet: 10 feb-11 kl 23:03 »
Ursäkta min otålighet, men vad har vi kommit fram till egentligen?

Kan EPS användas, sålänge viktration står sig mot den totala summan kilo?
Det känns ju fantastiskt kontraproduktivt att nyinvestera i trä, när det är så rationellt kring EPS.

"KRAV" och "ekologiskt" är två viktiga märken för mig i framtida föräljningsargument över att lyfta kilopriset över 100:-
En parantes av undran i det hela, vad isoleras trälådor med om inte EPS?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #138 skrivet: 11 feb-11 kl 07:01 »
Jag kan tänka mig att fullfölja alla eko/krav-metodik ända fram till vad gäller kupans material iallafall. Just biodling känns som en udda sak att applicera ekologiskt tänk på utöver att unvika regelrätta dokumenterade kemikalier. Känns som resten blir ganska mycket filosofiska aspekter.
Nåja, det är inte aktuellt ännu för mig oavsett, men det är lite spännande att läsa av allas intryck.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 11 feb-11 kl 07:30 »
Det där med birasen var riktigt märkligt. Det finns väl inget belägg alls för att den ena rasen skulle vara mera ekologisk än den andra och för annan djurhållning finns inga sådana regler. Dessutom: jag bor rätt ensligt, men ändå inom flyghåll från kringliggande bigårdar. Om jag skulle lägga mig till med nordiska bin för att vara mera ekologisk så skulle det bli oönskade korsningar i Strängnästrakten, och mina nordiska bin skulle inom kort inte vara nordiska bin längre. Det funkar ju inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser