Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.  (läst 22207 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Ekologisk biodling med nya SJV direktivet.
« Svar #100 skrivet: 30 jan-11 kl 03:40 »
Bara faktum att man har total kontroll av vart det vax man använder på plast ramar kommer ifrån + att man kan sköta det hela utan transporter borde väga tungt till plast ramens fördel.!

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 30 jan-11 kl 08:17 »
Förpackningar ingår i ett system för återvinning, det har intet att göra med synen på hur djurhållaren håller sig till reglementen. Skall man använda ordet ekologisk i sin marknadsföring, så skall det ske på samma förutsättning i hela
Europa. Man må tycka att honung från Långared eller Bromma är ekologisk, men enligt nu gällande regler så är det inte så med automatik.

Merparten av dessa förpackningar återvinns inte utan eldas upp i kommunala värmeanläggningar. På vissa håll är det dessutom brist på sopor och man importerar sopor till dessa anläggningar.
Det finns plastartiklar som omsätts ofta typ tandborstar etc. Men kupmaterial omsätts inte på det sättet, de blir bestående långa tider. En plastram håller hur länge som helst och är en försvinnande liten del av all plast. Beslut från SJV som i princip är en droppe i havet än en gång.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #102 skrivet: 30 jan-11 kl 10:03 »
Varför inte "skapa" ett nytt rätt reglemente utan certifieringar och kontrollorgan o andra som ska fördyra eller begränsa eller tjäna pengar?

Med andra ord lyft fram mervärdet i den egna verksamheten hur den går till o bedrivs och är klimatsmart, "ekologiskt" nära och bedrivs med metoder som är beprövade och bra för bina = och detta har kunnat åstadkommas utan certifieringar och märkningar  !! Otroligt !

Jag är övertygad om att detta får det mervärde när kundgruppen vet mer om verksamheten och vad som görs och hur det går till, ingen har mått dåligt av detta förut.

Jag har ännu idag efter många år inte mött en enda kund som avstått från produkterna mina pga att dessa inte hade nåt certifierat intyg
när marknaden kräver detta OCH är beredd att betala merkostnaden då är det dags !

Tja det var ett inlägg i sammanhanget !

Curt

« Svar #103 skrivet: 30 jan-11 kl 10:25 »
Jag tänker KRAV certifiera mig och ämnet EPS är också uppe för granskning, mycket handlar bara om dubbelmoral eller att gamla odlare med gammalt material inte vill släppa fram ny teknik med god ergonomi.
Om det är KRAV som har EPS uppe för granskning, så begriper jag inte vad dom har för betänkligheter. EPS är livsmedelsgodkänd. Det var ju kriteriet för att godkänna plastramar.

Lindell

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 30 jan-11 kl 11:41 »
Problemet som uppstår när vi skapar "nya reglemente" är att det anpassas tillbaka till stenåldern och man glömmer bort att det är företag, lönsamhet och produktion av honung utan tillsatser och gifter som påverkar livsmedlet honung vi konsumerar.
Skulle man ställa samma märkliga krav på annan livsmedelsproduktion skulle inte den heller fungera. Skulle alla följa Demeter skulle den svenska honungsproduktionen halveras och lite till, det skulle vara meningslöst att fortsätta utveckla svensk biodling och honungsproduktion.
Godkända material för livsmedel styrs av Livsmedelsverket. Ingen annan myndighet kan bestämma över dem i livsmedelsfrågor.
Att vilja förbjuda plastramar är inget annat än en reglering för att förbättra konkurrenspositionen för odlare som enbart har träramar, det handlar inte om miljöfaktorer alls och då blir allt så subjektivt och fel.

Lindell

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 30 jan-11 kl 12:07 »
Protektionism är vanligt förekommande i Sverige, en attityd som på sikt hämmar utvecklingen i landet. Våra grannländer har en mycket kreativare attityd och där frodas förstås inte den omtalade svenska avundsjukan som är en av rötterna till att sverige inte kan anpassa något till andra länder.

Se bara på beslutet "Biodlarnas nationella branschriktlinje för hantering av honung" där Danmark och nu flera andra länder anslutit sig men har 3 ton mot Sveriges 1 ton.
Hela den svenska uppgörelsen har gått ut på att stänga ute små producenter från butikerna. Detta hinder har jag själv passerat genom att registrera företaget för primärproduktion. Man får även då anpassa sin produktion så att alla krav uppfylls. Här är hygienfrågorna viktigast och en plastram av godkänd plast en elegant hygienisk lösning som uppskattas.
Jag får alltså köpa in honung och smaksätta honung för försäljning, något som många gör ändå.

Curt

« Svar #106 skrivet: 30 jan-11 kl 13:39 »
Så här ser den obligatoriska EU loggan för ekologiska färdigförpackade livsmedel ut. http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Nya-ekologiska-logotypen-beslutad/

Existens?

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 30 jan-11 kl 13:45 »
Varför inte "skapa" ett nytt rätt reglemente utan certifieringar och kontrollorgan o andra som ska fördyra eller begränsa eller tjäna pengar?

Med andra ord lyft fram mervärdet i den egna verksamheten hur den går till o bedrivs och är klimatsmart, "ekologiskt" nära och bedrivs med metoder som är beprövade och bra för bina = och detta har kunnat åstadkommas utan certifieringar och märkningar  !! Otroligt !

Jag är övertygad om att detta får det mervärde när kundgruppen vet mer om verksamheten och vad som görs och hur det går till, ingen har mått dåligt av detta förut.

Jag har ännu idag efter många år inte mött en enda kund som avstått från produkterna mina pga att dessa inte hade nåt certifierat intyg
när marknaden kräver detta OCH är beredd att betala merkostnaden då är det dags !

Tja det var ett inlägg i sammanhanget !

Nej, det där är en livsfarlig väg att gå. Det finns alldelesför många med rymliga samveten som skulle påstå en massa om att deras produktion är ekologisk enligt deras sätt att se. och synen på vad som är ekologiskt är väldigt olika. En del anser att närproducerat automatiskt är ekologiskt.
Så certifieringar behövs, annars är kundernas förtroende snart borta om det visar sig att allehanda personliga tolkningar ligger bakom vad som står på burken.

Scan försökte för nåt år sedan slopa krav-märkningen och införa en egen som de skulle kalla scan-ekologisk. jag gick direkt till hårt angrepp på detta men blev givetvis inte lyssnad på. Ett år senare fick dom krypa till korset och börja med krav-märket igen.
Man ska underlätta för kunden genom välkända märkningar, inte hitta på fler egna.

Sen får man lobba för att regelverket blir vettigt, det är en annan fråga.

Lindell

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 30 jan-11 kl 14:20 »
Kriteriet borde vara material som är godkända för livsmedelproduktion. Ordet "Naturligt" är ett otroligt slitet begrepp som missbrukas protektionistiskt i konkurranssyfte av och till där det passar de egna syftena.
Ibland funderar man på vilken hjälp svenska biodlare har av sina respektive intresseorganisationer.
SJV handläggare har jag absolut inget förtroende för alls.
Skall vi behålla en levande landsbygd måste den få utvecklas och producenter få vara lönsamma.
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 15:59 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #109 skrivet: 30 jan-11 kl 15:28 »
Då återstår det återigen VARFÖR behövs allehanda märkningar o certifieringar idag, när det bevisligen inte behövdes förr ???

Lindell

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 30 jan-11 kl 16:05 »
Som någon skrev tidigare att allt för många har rymliga samveten, en ganska diplomatiskt uttryck för att då skulle inte alla följa reglementet (Kraven på verksamheten).
Om man inte har certifiering kan ju alla skriva Ekologiskt och KRAV på sina burkar, det är ju till för att skydda konsumenten som väljer vilka produkter den önskar.
Då är det väl trevligt om innehållet i burken motsvarar det som står på etiketten! Egenkontrollen ger jag inte mycket för, där uppfyller i princip alla som gör den allt och så tror jag inte det ser ut i verkligheten.

ersam

• -
« Svar #111 skrivet: 30 jan-11 kl 16:46 »
Hur många "yrkesbiodlare" kör egentligen ekologiskt?  8)

Detta gäller exempelvis:
- Du ska använda Nordiska biet i första hand.
- Placering i närheten av ekologiskt odlade grödor.
- Svärmning är det naturliga sättet när man ska utöka sin bigård.
- Lämna kvar honung och pollen så bina överlever vintern.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/binochhumlor/ekologiskbiodling.106.2399437f11fd570e67580001855.html

Lindell

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 30 jan-11 kl 16:56 »
Det är Demeter som vill ha det så, + en massa bidrag så de överlever. Deras vision om framtidens biodling.

Curt

« Svar #113 skrivet: 30 jan-11 kl 19:12 »
Kriteriet borde vara material som är godkända för livsmedelproduktion. Ordet "Naturligt" är ett otroligt slitet begrepp som missbrukas protektionistiskt i konkurranssyfte av och till där det passar de egna syftena.
Verkligen! Trä är inte livsmedelsgodkänt. Detta synsätt skulle alltså diskvalificera träramar och trälådor. Nu är det dessbättre så att bina lagrar sin honung i vax. Att vissa plaster tex. PVC inte kan användas beror på flyktiga mjukgörare. Dessa skulle kunna kontaminera honungen.
Jordbruksverket har inte skapat några speciella regler för ekologisk djurhållning. EU har skapat en sådan lag och den har vi att följa. Lagen har skapats för att bli kvitt nationella och privata uppfattningar om vad som är ekologiskt. Är man inte nöjd med lagen så är det inte Jordbruksverket man skall gnälla på.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 30 jan-11 kl 19:15 »
Har jag fattat rätt att Krav hittat på egna regler som strider mot en EG-förordning?

Lindell

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 30 jan-11 kl 19:21 »

ersam

• -
« Svar #116 skrivet: 30 jan-11 kl 20:27 »
Har jag fattat rätt att Krav hittat på egna regler som strider mot en EG-förordning?

Vem som helst får sätta upp regler för sin egen lilla klubb utan att det strider mot förordningar. Däremot så måste du följa förordningen och SJVs tolkning för att få kalla det ekologisk. Ekologisk är inte lika med KRAV. Däremot är ofta KRAV lika med ekologisk men nu med de nya reglerna så verkar de inte riktigt gå i takt (?).

toredh

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 31 jan-11 kl 06:28 »
Detta hinder har jag själv passerat genom att registrera företaget för primärproduktion. Man får även då anpassa sin produktion så att alla krav uppfylls. Här är hygienfrågorna viktigast och en plastram av godkänd plast en elegant hygienisk lösning som uppskattas.
Jag får alltså köpa in honung och smaksätta honung för försäljning, något som många gör ändå.
Nja, Primär produktion inom biodling är endast din egen honung och bara honung. Köper du in och smaksätter är du livsmedelsproducent. Verkar som du bör gradera upp dig... Just för hygienfrågorna/kunskapen hos dig som producent.
Ha det gott

captcleo

• Blekinge
« Svar #118 skrivet: 31 jan-11 kl 15:07 »
Efter att ha läst lite i EU´s regler, så tror jag mig se samma sak som med" Förbud mot ålfiske för fritidsfiskare" Sverige gjör sig präktigt och visar alla hur bra man är,  byråkraterna har inte vila att sätta sig inn i reglerna, ålfisket för exempel fortsätter oförminskat i Tyskland ,Danmark och Frankrike
Jag ser ingen möjlighet att starta upp en ekologisk biodling ,jag fick ett anbud från en firma i Kalmar det skulle kosta 2000 ca, att få ett cerificat.
Jag vill påstå utan att veta ,den importerade Ekologiska Honungen är helt vanlig honung.Jag har fel?,då blir all importerad honung kontollerad ??
"I´ll be back"

Curt

« Svar #119 skrivet: 31 jan-11 kl 18:18 »
Efter att ha läst lite i EU´s regler, så tror jag mig se samma sak som med" Förbud mot ålfiske för fritidsfiskare" Sverige gjör sig präktigt och visar alla hur bra man är,  byråkraterna har inte vila att sätta sig inn i reglerna, ålfisket för exempel fortsätter oförminskat i Tyskland ,Danmark och Frankrike
Jag ser ingen möjlighet att starta upp en ekologisk biodling ,jag fick ett anbud från en firma i Kalmar det skulle kosta 2000 ca, att få ett cerificat.
Jag vill påstå utan att veta ,den importerade Ekologiska Honungen är helt vanlig honung.Jag har fel?,då blir all importerad honung kontollerad ??
Du har nog inte förstått det du läst. Sverige har inte skapat några "egna"regler. EU direktivet är en lag som vi som medlemsland måste antaga. Den som vill sätta ordet ekologisk på sin förpackning skall vara certifierad mot EU direktivet. Den som vill använda KRAV eller Demeter på etiketten måste certifiera sig mot dessa regler. Det krävs alltså minst två certifieringar om man tex vill ha EU loggan + KRAV loggan.
Blanda inte in ålfiske i detta sammanhang. Produkter från jakt och fiske kan inte EU certifieras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser