Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ter sig stressade/vrålhungriga?  (läst 5106 gånger)

erspens

• Medelpad
Ter sig stressade/vrålhungriga?
« skrivet: 15 okt-10 kl 09:27 »
Har nu haft mina höns av typen lohman i ca 2 månader. Dom är 6 stycken idivider som i stort verkar trivas här hemma. Det jag reagerar på är att dom varje gång jag kommer upp till dom, oavsett tid på dygnet, beter sig som om dom inte fått mat på flera dagar. Dom flyger/trycker sig mot nätet, försöker picka ut genom hålen, stressar omkring och för ett jäkla liv. Så fort jag kommit in i hägnet är dom på mig direkt på skorna, om jag sätter mig ner attackerar dom händerna. Barnen går inte gärna in längre kan jag säga.
Är ju ny på det här med höns så jag vet ju inte egentligen vad som är normalt. Dom har tillgång till mat dygnet runt via foderautomat.

Jennyt

• Västergötland
SV: Ter sig stressade/vrålhungriga?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-10 kl 09:41 »
Vad får de för mat? Jag tycker att det låter som om det är något som saknas dem. Nog är det så att en höna alltid tror att hon kan få något godare än det hon redan har ::) .... men inte så att de hysteriskt tigger mat.... mina kommer normalt småjoggande och ställer sig och glor på mig och småpratar lite.

Kanske att du kan slänga ut lite helt spannmål i utegården eller spånet på morgonen, så att de har lite att leta efter och pyssla med..... eller hänga apelsinskivor en bit upp, så att de får hoppa och sträcka på sig för att äta.....

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 09:59 »
Jag ger stenhårt gammalt bröd åt mina typ frallor o limpor då har dom alltid nåt att kämpa med .
Sen slänger jag in stora mängder maskrosblad och ogräs .
Mne jag tycker ungdjuren gör så som du beskriver hos mej med .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-10 kl 10:03 »
De är nog bara glada över att se dig.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 15 okt-10 kl 10:13 »
Har nu haft mina höns av typen lohman i ca 2 månader. Dom är 6 stycken idivider som i stort verkar trivas här hemma. Det jag reagerar på är att dom varje gång jag kommer upp till dom, oavsett tid på dygnet, beter sig som om dom inte fått mat på flera dagar. Dom flyger/trycker sig mot nätet, försöker picka ut genom hålen, stressar omkring och för ett jäkla liv. Så fort jag kommit in i hägnet är dom på mig direkt på skorna, om jag sätter mig ner attackerar dom händerna. Barnen går inte gärna in längre kan jag säga.
Är ju ny på det här med höns så jag vet ju inte egentligen vad som är normalt. Dom har tillgång till mat dygnet runt via foderautomat.

Sådär håller min grå araucanahöna på med... Hon blir nästan äcklig för hon är så matfixerad. ::) Och hon håller på så även fast de har mat över också! Så lägger man in lite till, reaktionen blir att hon stirrar på maten som - "vafan är det här för skit!?"... Sedan fortsätter hon att tigga som en galning igen, trycker i gallret och fladdrar, blir helt tokig såfort man tar upp en hink eller något. *suck* Och nu är äpplena slut med (funkade att stimulera hennes glupskhet med)...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 15 okt-10 kl 11:34 »
Det där beteendet har jag bara sett hos höns som har varit extremt törstiga .
Endel vill alltid ha "rinnande " rent vatten så de protesterar , men övriga har protesterat på detta vis om vattnet blivit äckligt av någon anledning tex någon har skitit i vattnet eller det har sprättats i för mycket från golvet . Men också när vattnet stått lite för länge .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 okt-10 kl 11:39 »
Det där beteendet har jag bara sett hos höns som har varit extremt törstiga .
Endel vill alltid ha "rinnande " rent vatten så de protesterar , men övriga har protesterat på detta vis om vattnet blivit äckligt av någon anledning tex någon har skitit i vattnet eller det har sprättats i för mycket från golvet . Men också när vattnet stått lite för länge .

Byter vatten varje dag åt dem. Och det är bara hon av 4st djur som håller på som hon gör... Börjar tro att hon är släkt med våran Flat coated retrivier (han är också "vidrigt" matgalen... Fast han äter ALLT och skulle säkert kunna äta ihjäl sig om han fick chansen  :-X )... ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 15 okt-10 kl 11:46 »
Ja , alla djur är speciella , men jag klandrar inte mina höns efter att ha sett tuppen krypa in i vatten - dunken och tvätta fötterna  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 15 okt-10 kl 12:21 »
Ja , alla djur är speciella , men jag klandrar inte mina höns efter att ha sett tuppen krypa in i vatten - dunken och tvätta fötterna  :P

Det är ena gruppen av mina vaktlar som har ett smörpaket som vattenbytta mästare på att göra. ::) Tycker nästan att under vissa perioder står de mer i vattnet en på det torra! Mamma undrade om det var någon slags vattenfågel i början. ;D Måste försöka hitta en bättre vattenbehållare till dessa. En annan grupp har en sådan här kaninvattenbehållare där de måste picka på "snuttetoppen" ::) (haha, men kommer inte på vad det heter nu) för att få vatten.

Kanske funkar till höns också, iaf om man inte har så många? ;D

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-10 kl 06:47 »
lite utanför tråden men , ge vaktlarna en vanlig vattenautomat som man har till höns...
Det har jag till mina och det funkar fin fint.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 16 okt-10 kl 09:07 »
Ja känner igen mig i detta! Min RIR Flock är helt galna nr man kommer in till dom! Dom möter mig i dörren och man får fösa undan dom med fötterna för att inte trampa på någon  av dom.  Dom pickar på händerna  varvat med att dom springer som tokar och kastar i sig matresterna jag ger dom.

Dessa har också fri tillgång på spannmål. Dom har en blanding av Korn, vete , havre och hampfrö som dom har fri tillgång på.

Skall  snart gå  över till blandsädeskross med solrosfrön och hampfrö.  Multivitamin har ja ingen som jag ger dom.. kan de va de som saknas?

Eller saknas det nåt överhuvudtaget? Jag som första hönsägare trodde detta hysteriska beteende var normalt :-X

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 16 okt-10 kl 09:13 »
Kan det vara "köttproteinet" ?

Ni som har "stirriga" höns ger ni "kött" ?

Ni som har koola höns , ger ni "kött" ?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 16 okt-10 kl 09:39 »
lite utanför tråden men , ge vaktlarna en vanlig vattenautomat som man har till höns...
Det har jag till mina och det funkar fin fint.

Då sprätter de för med spån. Tycker kaninautomater fungerar mycket bättre. Då kan de inte sprätta ned vattnet. Och de är tillräckligt smarta för att förstå hur den fungerar.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 16 okt-10 kl 10:02 »
Kan det vara "köttproteinet" ?

Ni som har "stirriga" höns ger ni "kött" ?

Ni som har koola höns , ger ni "kött" ?

Aldrig kött  :-X och alltid coooola höns 8) hittills i alla fall ::)

erspens: Ger du snäckskal och sand? Kanske vitaminer behövs(fast det borde de inte behöva om de får bra foder)

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 16 okt-10 kl 10:17 »
Nej våra får aldrig kött. Snäckskal har jag inte börjat ge ännu. Kanske är dags? Kan det va därför som dom är hysteriska?  Den ena gruppen är 5  månader den andra är 2 månader.

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 16 okt-10 kl 10:44 »
Skrev kanske lite klumpigt men....
Mjölkproteinet räknas i i det animaliska proteinet och därför i det jag kallade "köttprotein"

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 16 okt-10 kl 11:03 »
vad finns de mjölkprotein då?

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 16 okt-10 kl 11:07 »
Allt som innehåller mjölk fil smör ost osv .

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 16 okt-10 kl 11:09 »
ja sådana produkter får dom  ofta. Är det inte bra ?

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 16 okt-10 kl 11:13 »
Mycket bra !

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 5 användare (1 dolda)
mohammad.mas, torpjens, Berberis, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser