Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  quinoa  (läst 6252 gånger)

Valentina

• Gäst
quinoa
« skrivet: 12 jun-06 kl 18:25 »
hej tänkte prova något nytt och köpte hem quinoa är det någon som har ett gott recept?

Ingridlinnea

• Halland
Re:quinoa
« Svar #1 skrivet: 13 jun-06 kl 21:05 »
Jag har aldrig ätit quinoa, men jag har varit på väg att köpa det många gånger.
tror att det skulle vara gott att göra en quinoasallad med
svarta bönor
avocado
ruccola
tomat
gurka
kanske lite färsk bsilika eller timjan,
och någon slags dressing med citron, olja, salt och peppar och kanske vitlök.
Och fårost funkar ju till det mesta så varför inte lite fårost och oliver.

Det är i alla fall vad jag skulle göra om jag haft det hemma, men som sagt jag vet ju inte hur det smakar :).

memma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-06 kl 15:46 »
Provade quinoa för första ggn för några veckor sedan, det var jätte gott. Liknar couscous å bulgur men finare och godare och mycket nyttigare, speciellt om man är vegetarian. Kan ersätta ovan nämnda två eller ris eller potatis.
Jag åt det tillsammans med en spenatsås med kokosmjölk, indiska kryddor och vitlök.
Så, låt er väl smakas//Emma

aino

« Svar #3 skrivet: 16 jun-06 kl 22:03 »
Jag får för mig att jag kokar den för kort tid, ska det vara lite hård kärna kvar?

Ur stenålderskost-synpunkt så är det väl "tillåtet" med quinoa eftersom det är ett frö, eller?

Too-ticki

« Svar #4 skrivet: 07 jul-06 kl 23:02 »
Hej! Ivåran familj äter vi ganska ofta Quinoa. Följ förpackningens anvisningar när du kokar quinoan(skölj ordentligt, och koka sen i dubbla mängden vatten.)
Antingen använder du quinoan varm som alternativ till t ex ris till t ex en linsgryta eller så. Vill du så kokar du den med några av dina favoritkryddor kan ske någon örtkrydda eller garam masala eller så annars kan du ju låta grytan som du serverar till stå för den mesta smaken.. Ett annat sätt att använda quinoan är att servera den kall i sallader på samma sätt som (den onyttiga) cous-cousen används kanske blanda olivolja, pressad citron/lime med en msk curry eller två+lite kanel och lite kardemumma och röra i det i dan kalla quinoan, blanda med lite hackade grönsaker av olika slag, brukar vara VÄLDIGT uppskattat...

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #5 skrivet: 20 jul-06 kl 09:26 »
Som den sanna tidsekonom jag är kopierar jag delar av ett av mina tidigare inlägg:

"Det jag fick smaka när jag åt Quinoa för första gången var riktigt gott. Tror hon hade kokat Quinoan i buljong och sedan fräst den med morötter, vattenkastanjer, broccoli, bambuskott och champinjoner och så hade hon kryddat det med kinesisk soja och lite Sambal Oelek."

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-06 kl 20:34 »
Hur går det med era quinoaodlingar?
Har någon provat att så av Saltå Kvarns quinoa?

Detta frö är för mig den ultimata produkten som odlas i världen.

Den innehåller:
- protein av den allra bästa sort
- samtliga aminosyror
- magnesium
- järn
- kalium
- fosfor
- B-vitamin
- E-vitamin

Eftersom det är ett frö så innehåller den inget gluten.

Fröet är guld värt för mig som strävar mot fruktariankost.
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 11:53 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

HildaM

« Svar #7 skrivet: 20 aug-06 kl 18:55 »
Precis, quinoa är så mycket mer värt än couscous och bulgur m.m eftersom det är så otroligt proteinrikt!
Men hur är det med gluten i det?

Jag tror nämligen att gluten är farligt för de flesta....

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-06 kl 19:05 »
Eftersom quinoa är ett frö så finns det inget gluten i det.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Petrus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 sep-06 kl 20:38 »
Jag använder quinoan som ris. Har ni provat röd quinoa? Smakar som den vanliga men är matigare. Och vacker, blanda vit och röd quinoa!
Ett problem är att det är svårt att hitta, jag har sett av märket Druvan på Willys en gång, och sett att Hemköp har det. Finns det röd quinoa på fler ställen och av fler märken?

MystL

• -
« Svar #10 skrivet: 02 apr-07 kl 00:46 »
Eftersom quinoa är ett frö så finns det inget gluten i det.

Det fattade inte jag. Vete måste väll också räknas som frö, men innehåller gluten.

Men Quinoa er verkligen poppis här också!
surrender

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 02 apr-07 kl 20:17 »
Det fattade inte jag. Vete måste väll också räknas som frö, men innehåller gluten.

Men Quinoa er verkligen poppis här också!

Hej MystL

Jag har ingen aning, men räknas vete som ett frö?

Läste någonstans att om guinoa odlades i större skala så skulle man få bukt med världssvälten. Den lär innehålla nästan allt en människa behöver.  :)

Åter nr 1/13

zorka

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 apr-07 kl 00:09 »
Hur går det med era quinoaodlingar?
Har någon provat att så av Saltå Kvarns quinoa?

kan man odla quinoa på våra breddgrader?

blev peppad av info. i denna tråd så imorgon går jag & köper mig ett paket

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 06 maj-07 kl 03:22 »
kan man odla quinoa på våra breddgrader?

blev peppad av info. i denna tråd så imorgon går jag & köper mig ett paket

Jag håller på att testa. Se tråden

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=7;action=display;threadid=18827;start=0#lastPost
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 15:56 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Chester

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 nov-07 kl 12:07 »
Jag använder quinoan som ris. Har ni provat röd quinoa? Smakar som den vanliga men är matigare. Och vacker, blanda vit och röd quinoa!
Ett problem är att det är svårt att hitta, jag har sett av märket Druvan på Willys en gång, och sett att Hemköp har det. Finns det röd quinoa på fler ställen och av fler märken?

Risenta och Kung Markatta har också. Borde finnas på typ Coop, ICA..

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #15 skrivet: 18 nov-07 kl 20:46 »
Vi brukar äta quinoa som frukostgröt. Det tycker jag är jättegott. Koka bara som vanligt (vi kokar all gröt utan salt, så det är i det skicket jag uttalar mig om), sleva upp och ha i valfri mjölk. Jag brukar ta kanel och socker på, smakar nästan som tomtegröt då ;D Sambon föredrar frukt eller sylt.

Tillägg: Det är den "ljusa" quinoan vi har som gröt, den röda är lite mastigare och den har vi bara haft till sallad och inblandad i veg. biffsmet, aldrig testat som gröt.
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 20:49 av Rafiki »
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Draupner

« Svar #16 skrivet: 20 nov-07 kl 20:10 »
Jag önskar att jag kunde äta detta frö, men jag tycker det är nästan hur äckligt som helst. Vad gör jag för fel?

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #17 skrivet: 20 nov-07 kl 20:52 »
Hoppas jag får svara utan att vara vegetarian?
Jag är helsåld på röd quinoa..  
Men vad man kan göra för fel? Tja, SKÖLJ quinovan ordentligt i HETT vatten för att få bort bitterämnen, koka ca 15 minuter med lite salt eller buljong.
Oftast brukar jag ha tex mjukost eller någon god sås i om jag äter det ensamt, annars har jag nog bara i en smörklick eller lite olivolja.  Hur gott som helst ju! (Tycker jag..)
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

begion

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 nov-07 kl 18:30 »

Quinoa-flakes kan man med fördel ha i youghurten till frukost, som extra proteintillskott.

annika

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 22 nov-07 kl 19:09 »
Man kan steka i olivolja tex lök, paprika och lite vitlök smaksätta med lite curry och sedan blanda i kokt quinoa, bra sätt att ta hand om quinoarester också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser