Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönnlöv  (läst 2903 gånger)

Haglund

• Värmland
Lönnlöv
« skrivet: 14 okt-10 kl 20:48 »
Hej!
Här märkt att den senaste tiden så har fåren på morgonen rusat till ett hörn av hagen där det står en lönn och kalasat på nattens nedfall. Har nu stoppat löv i potatissäckar och trorkat i pannrummet, lite överambitiöst kanske, men man måste testa ;D. Tror ni att löven kommer att uppskattas under vintern, eller kommer de att rata dem? Lövruskor har jag sett på forumet att många torkat inför vintern, men det kanske är både för Bark, löv och kvistar så de ska ha något att pyssla med?
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

ulfg

SV: Lönnlöv
« Svar #1 skrivet: 15 okt-10 kl 21:01 »
Lindlöv är godast. Sen kommer asklöv. Efter det kommer pil, sälg, rönn, ask och ek. Sist kommer björk och al. Fast al är gott det sista på säsongen när det faller, fortfarande grönt, i böjan på oktober här i Halland. Omvandling av socker pga kylan antar jag. Lönn är gott men enligt gammal bondepraktika ganska näringsfattigt och magert. Sensmoral: de flesta får äter allt löv glatt, framförallt i aug-okt och väljer det före gräs om de kan välja. Sorten kvittar i princip.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser