Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en tacka ta skada av för många påsättningar???  (läst 1114 gånger)

purelyplatonic

Kan en tacka ta skada av för många påsättningar???
« skrivet: 14 okt-10 kl 18:00 »
Vi väntar nu på att slaktbilen ska komma nästa veckan, den skulle ha kommit i veckan. Vi har då ett visst antal tackor samt alla bagglamm installade i ett stort utrymme. Just en tacka tänkte vi skicka pga att hon inte fick några lamm i år och att hon verkar ha ett litet baggbeteende så vi trodde hon var tvåkönad. Nu visar det sig att bagglammen är på henne hela tiden. Så fort hon ställer sig upp så är de där, gruppvåldtäckt är ett väldigt passande namn för det.
Hon ligger nu mest hela tiden och ser inte så där jätte kry ut när hon står upp. Kan hon ta skada av dessa påsättningar? Borde hon inte sluta brunsta snart och bli dräktig?

Vi ska ut och bygga till något så att vi kan ha henne någon annanstans så hon slipper dem nu.

vallhunden

• Västergötland
SV: Kan en tacka ta skada av för många påsättningar???
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 19:10 »
Jag har sett "gruppvåldtagna" tacklamm under sen höst (inte hemma hos mig!) De har då blött från slidmynningen och det har sett otäckt ut. >:D
Jag lade märke till att min bagge började visa ett ohälsosamt intresse för en av mina ungtackor i juni, en gång. Eftersom jag har Gotlandsfår så vad det definitivt inte brunst det var frågan om. Det syntes att han hade försökt att betäcka henne. Jag antog att det var något som inte stämde och sorterade bort henne från ungtackeflocken.

Tikar som har urinvägsinfektion kan göra hanhundar väldigt intresserade, jag drog en koppling till det...

Jag tycker absolut att du ska freda denna tacka.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purelyplatonic

SV: Kan en tacka ta skada av för många påsättningar???
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 08:04 »
Detta är också en Gotlandstacka, kan det ha något med rasen att göra?
Jag tyckte mig skymta igår att det såg ut som att hon försökte kissa och det kom inget, kan det vara urinvägsinfektion då? Vad gör man åt det? Jag vill inte tillkalla vet nu när hon ska slaktas, känns som en onödig kostnad samtidigt som att all medicin brukar vara karens till slakt på också. Men jag vill inte att hon ska lida heller så vad kan jag göra mer än att separera henne?

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser