Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga lådor  (läst 31972 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Bygga lådor
« Svar #80 skrivet: 17 okt-10 kl 22:13 »
Då behöver ju inte biodlaren fixa det ekologiska
utan då blir honung producerad med ekologiskt material

Tänk en ny variant på etiketten !

"Producerad med 100 % ekologiskt material"

Låter ganska bra i marknadsföringen tycker jag !

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

eremit

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 17 okt-10 kl 22:27 »

det är lite lagom subtilt...100%

Michailov

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 17 okt-10 kl 22:28 »
Nu har jag skivor fixade ... här är några. Ekologisk byggplywood.
Strålande! Använd nu ekologisk spik/klammer också, gärna islagen för hand eller med spikpistol driven med grön el, så är du i mål !

Jag visste väl att du skulle skåda ljuset !   ;) ;D

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #83 skrivet: 17 okt-10 kl 22:54 »
Om hamburgare kan innehålla 100% nötkätt + massa E-nummer kan en bilådor innehålla 100 % Ekologiska material + lite spik eller ?  ;D

Någon som vet om det finns några juridiska hinder att skriva så här på burkarna om man verkligen har bara Trä + Vax i hela kupan ?

Ekologisk Honung

Producerad med 100% Naturligt & Ekologiska Material.

Man kanske skall skriva en egen standar och registrera !....

/ Jonas

Michailov

• Västergötland
« Svar #84 skrivet: 17 okt-10 kl 23:12 »
Det är två krav du skall uppfylla för att få skriva sådär:
1) Du skall producera honungen enligt SJVs direktiv för ekologisk biodling-inte vad DU tycker är ekologiskt.
2) Att du uppfyller 1) skall kontrolleras av ett oberoende kontrollorgan.

I praktiken är väl frågan - vem skulle anmäla dig? En gniden konkurrent möjligen.

/Michailov

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #85 skrivet: 18 okt-10 kl 00:44 »
Det är två krav du skall uppfylla för att få skriva sådär:
1) Du skall producera honungen enligt SJVs direktiv för ekologisk biodling-inte vad DU tycker är ekologiskt.
2) Att du uppfyller 1) skall kontrolleras av ett oberoende kontrollorgan.

I praktiken är väl frågan - vem skulle anmäla dig? En gniden konkurrent möjligen.

/Michailov

Ekologisk Honung

Kräver SJV kontroll mm OK...

Kräver den raden något tror du ?

/ Jonas

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #86 skrivet: 18 okt-10 kl 03:57 »
Om mina låder är av ek och logiskt placerad då måste jag kunna marknads föra min honung som ekologiskt ???  eller   ::)    mvh edward  :P   
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 18 okt-10 kl 05:50 »
Strålande! Använd nu ekologisk spik/klammer också, gärna islagen för hand eller med spikpistol driven med grön el, så är du i mål !

Jag visste väl att du skulle skåda ljuset !   ;) ;D

/Michailov

Vilket j*a ljus? Många har tydligen inte fattat att handläggare på SJV är något av det värsta som finns, de kan hitta på vad som helst.
Det är ju därför vi har en "mörk" situation och allt som är möjligt blir omöjligt i händerna på galningar!

« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 07:12 av Sten-Åke Lindell »

Michailov

• Västergötland
« Svar #88 skrivet: 28 okt-10 kl 12:54 »
I och med "övervintring i trälådor" tråden och den deja vu´jag då fick om huvsystemet infinner sig en ny tanke om kup/ramval - puh, att man aldrig kan bestämma sig  ;)

Förutsättningar är att jag sannolikt aldrig kommer upp i mer än absolut max 50 samhällen och därmed inte räknar med att leva på detta. Det största jag kan tänka mig att investera i skulle vara, efter tid, en självvändande slunga för 6 ramar, rotationssil, kanske någon form av bättre omrörare, enklare tappmaskin. Det är absolut max.

I ljuset av det tänkte jag att man kanske skulle bygga över de tre LN samhällen jag nu har till våren, då jag skall dela till avläggare, på 3/4 Langstroth rakt igenom, a´la Sten-Åke med 3 yngellådor etc.

Kunde då spika de lådorna enligt beskrivning i denna tråd och investera i plastramar hela vägen. Dessutom kunde man använda huvsystemet så den täcker 2 st lådor för invintring. Bottnar enligt Bi-Alive modellen, "låda" löstagbar/vändbar nätbotten för sommar/vinterläge.

Borde kunna bli ett billigt, enkelt, robust, flam-vänligt etc system som dessutom skulle kunna kvala in som ekologiskt enligt nu gällande (mer eller mindre vettlösa regler) eller vad tror ni ? Tänk på att huven väger en del och består av trä  ;)

/Michailov

Michailov

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 28 okt-10 kl 13:01 »

Kräver den raden något tror du ?

/ Jonas
Om jag satt på SJV och ville jävlas (verkar vara del av arbetsuppgifterna enligt andra här) eller var konkurrent skulle jag möjligen avkräva dig att verkligen visa, inte vad du tycker, att alla använda material i hela processen är ekologiska. Kunde bli lite jobbigt om någon iddes.

Kanske kan man skriva. "Producerad enligt SJVs regler för ekologisk honung. Dock är verksamheten ej certifierad varför kostnaden för detta ej heller lagts på priset till kund." ?  ;)

/Michailov

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #90 skrivet: 29 okt-10 kl 03:55 »
I och med "övervintring i trälådor" tråden och den deja vu´jag då fick om huvsystemet infinner sig en ny tanke om kup/ramval - puh, att man aldrig kan bestämma sig  ;)

Förutsättningar är att jag sannolikt aldrig kommer upp i mer än absolut max 50 samhällen och därmed inte räknar med att leva på detta. Det största jag kan tänka mig att investera i skulle vara, efter tid, en självvändande slunga för 6 ramar, rotationssil, kanske någon form av bättre omrörare, enklare tappmaskin. Det är absolut max.

I ljuset av det tänkte jag att man kanske skulle bygga över de tre LN samhällen jag nu har till våren, då jag skall dela till avläggare, på 3/4 Langstroth rakt igenom, a´la Sten-Åke med 3 yngellådor etc.

Kunde då spika de lådorna enligt beskrivning i denna tråd och investera i plastramar hela vägen. Dessutom kunde man använda huvsystemet så den täcker 2 st lådor för invintring. Bottnar enligt Bi-Alive modellen, "låda" löstagbar/vändbar nätbotten för sommar/vinterläge.

Borde kunna bli ett billigt, enkelt, robust, flam-vänligt etc system som dessutom skulle kunna kvala in som ekologiskt enligt nu gällande (mer eller mindre vettlösa regler) eller vad tror ni ? Tänk på att huven väger en del och består av trä  ;)

/Michailov

Måste berömma dig lite, du gör precis som jag tycker att man skall göra  ;D

Du läser en massa inlägg och skapar dig en egen uppfattning, sen väljer du verkligen dom guldkorn som du tycker passar DIN verksamhet och dina förutsättningar utifrån dina krav och förväntningar !!  Perfekt !!

Liten fundering:

Varför tänker du välja plastramar istället för Trä/Vax ?

Vad ser du för fördelar i DIN verksamhet med det ?

Om kraven skärps till att inte tillåta plast, byter du då till Trä/Vax eller kommer du välja att inte certifiera dig då ?

Lite nyfiken hur du tänker på punkten ovan eftersom jag tycker den avviker lite från det andra materialet du valt...

Ingen kritik eller så utan funderar bara lite...

/ Jonas

Michailov

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 29 okt-10 kl 11:47 »
Tackar   :-[  ;)

Jag tror inte jag kommer certifiera mig, i alla fall inte de närmsta åren. Har inte direkt sett vitsen med det för honung eftersom det lilla jag hittills gjort i form av kundundersökningar tyder på att i mina trakter ligger fokus mer på att det skall vara lokalproducerat, känna till trakten där nektaren är insamlad, kanske känna till biodlaren etc. Honung verkar uppfattas som såpass nyttigt, sunt, ursprungligt mm så folk verkar inte tänka att den dessutom skall vara ekologisk. Men ändrar det sig får jag väl tänka om.

Plastramar tilltalar mig för att man får sin egen vaxhantering (köp bra vax i starten sedan använder du ditt eget och kan då slippa t.ex Apistanrester) där jag slipper rensning, skicka ramar för ursmältning mm. De är robusta och tål ljungslungning, jag slipper sitta och tråda, sätta i vaxkakor etc. Och det blir billigt i längden-håller mig med eget vax som jag rollar med. Farrar kostar ca 12:-. En plywoodlåda med ramar blir då ca 160:-. Motsvarande EPS skulle bli ca 280:-. Trälåda med träramar uppskattar jag till ca 140:- (40:- låda+50:- ramar+50:- vaxkakor). På sista alternativet tillkommer en rörlig kostnad för nya vaxkakor, omtrådning och utbyte av slitna ramar. År 2 borde plastramarna gå plus.

Jag har inga betänkligheter angående plasten i kontakt med honungen.

Så tänker jag (tills jag ser något lämpligare eller inser något feltänk). :)

/Michailov

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #92 skrivet: 06 nov-10 kl 19:51 »
Har nu byggt en ullric-låda i 3/4 langstroth mycket bra och billig låda.
Genom att sätta i 2st gavelväggar till så fick jag en perfekt foderlåda
för endast ca 35:-.
En bottenskiva med ett spår i för bina att vandra upp i limmas och skruvas fast.

Vips så blev det en foderlåda.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #93 skrivet: 06 nov-10 kl 19:54 »
Lådan rymmer 23,6 liter foder det är tillräckligt för hela vintern.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 07 nov-10 kl 08:41 »
Prova med att använda parrafin på insidan och i alla skarvar. Vilket avstånd har du i "kappilären" och under den? Så att bina inte kan krypa ut i lådan innifrån.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #95 skrivet: 07 nov-10 kl 16:18 »
Min tanke var att låta bina komma in i lådan och städa rent.
Då slipper jag det extra jobbet,bina är ju bara att skaka ur lådan när det är städat o klart.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #96 skrivet: 07 nov-10 kl 16:22 »
Hmm borde det inte funka att rolla varmt bivax på insidan,istället för parafin?????

eremit

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 07 nov-10 kl 16:43 »

Paraffin är ju en oljebaserad produkt som det kan vara bra att komma ifrån.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 07 nov-10 kl 17:44 »
Men linolja och terpentin går bra, men inte parrafin ... jag börjar förstå ...

eremit

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 07 nov-10 kl 17:53 »

Inte tror jag Du förstår mig i alla fall!

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser