Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga lådor  (läst 31955 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bygga lådor
« Svar #100 skrivet: 07 nov-10 kl 18:34 »
Min tanke var att låta bina komma in i lådan och städa rent.
Då slipper jag det extra jobbet,bina är ju bara att skaka ur lådan när det är städat o klart.
Om bierna kommer i lådan drunknar de väl?
eller ska du fylla lådan med leca ?

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #101 skrivet: 07 nov-10 kl 20:56 »
Om bierna kommer i lådan drunknar de väl?
eller ska du fylla lådan med leca ?

mvh edward  :P
Hej Edward!
Jag utgår från att du vet hur en foderlåda ser ut och fungerar,
Naturligtvis så kan dom inte drunkna när lådan är tom på foderlösning.
När dom har dragit ner allt foder så är tanken att dom kan vandra ut till foderkammaren och städa rent det som finnskvar.
normalt så är det bara ca 3mm mellan skivan och botten då kommer inte bina under,jag har ett glapp på 5-6mm i min variant så att bina kommer igenom när den är tom och på några timmar så har dom städat så fint att jag kan ställa den i förådet,och slipper då diskkladdet.

Lasse-hatten

« Svar #102 skrivet: 15 nov-10 kl 18:00 »
Det krävs en revidering av måtten till 3/4 Langstroth som det här är frågan om!
Vad är det som behöver revideras?

Sten-Åke Lindell_

• Uppland
« Svar #103 skrivet: 16 nov-10 kl 07:04 »
160 mm måttet på kortsidan stämmer alltså inte. Det stämmer från ramens överkant. (Mitt vanliga ID går inte att logga in med pga databas strul).
« Senast ändrad: 16 nov-10 kl 08:19 av Sten-Åke Lindell_ »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #104 skrivet: 11 dec-10 kl 23:51 »
Vad är det som behöver revideras?
Om man använder hoffmanram till 3/4 langstroth  så måste man justera måttet så att det finns fri bi gång över ramarna.

DkY

• Blekinge
« Svar #105 skrivet: 26 dec-13 kl 21:08 »
Efter lite inspirerande tips i tråden (tack till er alla), funderar jag på att bygga
lådor till 2 samhällen nu till sommaren. Hoppas att mina köpta och invintrade avläggare
växer sig starka under våren och att två avläggare kan göras (köper nog 1-2 samhällen annars).

Funderar på att bygga i playwood med 25x36 lister där kantlisten blir 36mm+12mm på 2 sidor och endast 12mm på motsvarande sidor.
(kanske skulle ha regel som list runt om, får nog rita på en sådan också...)
Innemåtten är från Flexikupan/LN, dvs 38cm*38cm
Ritningen gjord i Sketchup.

Hade DU förändrat något, vad isåfall?
Någon som invintrar på liknande lådor(oisolerade) med gott resultat?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #106 skrivet: 27 dec-13 kl 09:02 »
Jag hade vänt 25x36-regeln så att utsticket bara var 25 mm. Anledningen är belastningen vid lyft av full låda, jag hade varit rädd att 36 mm bräcks loss. Jag har själv bara begränsad erfarenhet av att använda plywood i lådor.

DkY

• Blekinge
« Svar #107 skrivet: 27 dec-13 kl 10:04 »
Tack för din synpunkt. :)

Hade utsticket på anda hållet men ändrade då jag "trodde" att de extra 11mm:arna skulle göra att lådorna stod stabilare på varandra.
(Är nojjig när det gäller sånt). Någon som har erfarenhet gällandes detta med hållbarheten? Tänkte limma alla ytor och skruva inifrån med syrafast
rostfra skruvar isåfall.

Jag hade vänt 25x36-regeln så att utsticket bara var 25 mm. Anledningen är belastningen vid lyft av full låda, jag hade varit rädd att 36 mm bräcks loss. Jag har själv bara begränsad erfarenhet av att använda plywood i lådor.

Gideon i Roslagen

« Svar #108 skrivet: 27 dec-13 kl 10:44 »
Jag använder mycket plyfalådor och de fungerar bra. Men jag arbetar med ytterkupor typ huv eller pallramskupor. Jag använder 12 millimeters plyfa det är den vanliga som används inom byggindustrin. När det gäller regeln så skulle jag vara tveksam. Visst det blir bekvämt att bära men det ökar tyngden ganska så mycket. Själv har jag 10 till 12 millimeters regel och det är lite lite för då bär man med fingertopparna och det blir inte helt hundra. När det gäller sammanfogningen så skjuter jag ihop lådorna med spikpistol o 32 millimeters klammer. och det fungerar. Det händer att gamla lådor skevar lite men då får de en extra klammer.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #109 skrivet: 28 dec-13 kl 17:25 »
...att de extra 11mm:arna skulle göra att lådorna stod stabilare på varandra...
Bina kittar ihop dem så lådor står alltid stabilt utom när man precis satt till en tom skattlåda. En tyngd eller spännband behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser