Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt trägolv  (läst 8437 gånger)

beckatt

• Småland
gammalt trägolv
« skrivet: 12 okt-10 kl 22:44 »
Hej!
Jag och min pojkvän har köpt ett jättestort gammalt hus i södra tyskland som vi aller pa att renovera nu.
Tegelväggarna inomhus har vi puttsat med kalkputs och de ska malas med kalkfärg sen. Men de gamla trägolven - vad ska jag göra med dom?
De är malade i mörk- eller ljusbrunt i de flesta rum, men de 2 största rummen (dans-salen och blivande vardagsrummet) är obehandlade sa vitt jag kan se.
Jag har sökt i arkiven här och skulle gärna vilja sapskura de obehandlade golven, vad jag inte kunde finna ut är: ska golven slipas först eller är det bara att börja skura? De är verkligen jättesmutsiga....

Angaende de malade golven.
Är linolja en okej golvfärg?

Kan man spackla ojämnheter i golven pa nat sätt? Läste att man kunde nata med linoljebaserat kitt, nu är ju inte natning ett alternativ eftersom golvet är för ojämt och rör pa sej när man gar, men efter att ha slipat bort färgen i ett rum har jag hittat en massa ojämnheter och hal, även en massa maskhal och gangar och det är väl mest de som är problemet.

What to do?

Hoppas att nan vill dela med sej av ideer och erfarenhet!
Cheers!
Even the smallest person can change the course of the future.

Sizzela

• Västergötland
SV: gammalt trägolv
« Svar #1 skrivet: 12 okt-10 kl 23:01 »
Jag har gamla tägolv i mitt hus, helt obehandlade. Huset är från början av 19oo-talet. Jag gillar det slitna och ingågna golvet och skurar det bara med såpa. Fanns gammeldags korkmatta med tidningar under...på vissa golv, men den har jag slängt ut. Har inte funderat på alternativ...

bua

« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 18:12 »
Om det "rena" trägolvet aldrig blivit slipat så undvik att gör det. Är golvet orginal är brädorna hyvlade. Slipning gör att träfibrerna reser sig så golvet blir lättare smutsigt än ett hyvlat golv. Såpskura med svalt vatten - ev med linoljesåpa är mitt tips.

beckatt

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-10 kl 20:55 »
Tack för svaren!
Ja det far la bli sapning.
Men en fraga aterstar: är linoljefärg bra att ha pa golv? Maste jag slipa bort all gammal färg före jag malar eller e de bara att köra? Ingen aning va de e för färg nu...

Mvh beckatt

Älv

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-10 kl 21:51 »
Hej,
Jag har återanvänt gamla trägolv av furu som var vitmålade.
Jag slipade bort färgen med hyrd golvslip och behandlade med lite djupare ton av furu -färgpigment och hårdvaxolja, och tycker utseendet blev bra, men det är ju en smaksak. Hårdvaxoljan var lätt att arbeta in och golven är mycket sköna att gå barfota på.
Kan rekommenderas!
Mvh/Fredrik

beckatt

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 20:19 »
Hej!

Det där med hardvaxoljan lät ju lite intressant!
Min sambo menar att vi kunde slipa bort färgen, olja golven med linolja, och sen behandla med bivax. Vad tros om det? Jag lutar fortfarande mest at sapade golv, oaf till en början, sen kan man ju ändra sej senare om man vill.

Rebecka

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 21:11 »
Jag håller med dig beckatt. Kör med såpskurade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-10 kl 09:53 »
+1 for sopskurning. Enkelt, billigt och framforallt, det kan inte bli varre. Man behover inte riva upp eller gora om bara for sakens skull. Sa langt det gar ar det bast att bara skura golvet. Om du daremot skall renovera for att salja ar det en battre ide att gora en grundlig renovering.

En annan losning om du vill ha nytt golv ar att kopa ett enkelt billigt parkettgolv och lagga in pa egen hand. Men om det ar ett stort hus blir det mycket pengar till slut.

beckatt

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 dec-10 kl 20:44 »
Ja, och stort e det, ca 350 kvm boyta! :P
Men hela övervaningen har trägolv och 2 pa undervaningen, rätt ojämt pa sina ställen och lite lappade pa andra, men var kan man idag finna trägolv med 40-50 cm breda plankor pa sina ställen? Bara undrar.  ;D Och oss gör det inget att det e lite ojämt, hade nog inte gatt att lägga parkett pa ända misstänker jag, men det hade varit en fin ide i storarummet annars. Tack!

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #9 skrivet: 09 dec-10 kl 23:15 »
Plus känslan är bättre med såpade golv.MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 11 dec-10 kl 11:29 »
Slipa gör man om man riskerar att få flisor i fötterna om man går barfota. Använd aldrig lut för det löser upp golvet. Skura med kallt vatten. Är det riktigt skitigt så körde man förr med sand i skurvattnet men det riskerar väl att luckra upp den hårda ytan.

Måla golv går utmärkt med linoljefärg - även fast jag fuskat hemma och kört med alkyd.  :-[

Lös färg skrapas loss och kanterna (alltså vid lös färg) slipas. Hela golvet mattas med sandpapper och tvättas med målartvätt eller ammoniak (då får du rensat luftvägarna också). Skölj med vatten.

Målade golv kan vara nog så historiska och snygga så överväg att måla om dom istället för att slipa dom trärena. Skitmycket jobb och risken är att det lite blir bra då färg brukar tränga in i springor och liknande.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-10 kl 11:34 »
Hej!
Jag och min pojkvän har köpt ett jättestort gammalt hus i södra tyskland som vi aller pa att renovera nu.

Du skriver att huset är beläget i Sydtyskland och då bör Du väl anamma sydtyska traditioner vid renoveringsarbetet då olika miljöer kräver olika åtgärder? Det som vi ser som unikt svenskt beror till stor del på vårt nordiska klimat och de förutsättningar som krävs i sådana sammanhang. Klimatet och traditionen i Tyskland tror jag är annorlunda.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 11 dec-10 kl 11:51 »
Det finns dom som vill ta med traditioner hemifrån och det är väl helt ok tycker jag.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 dec-10 kl 17:47 »
Det finns dom som vill ta med traditioner hemifrån och det är väl helt ok tycker jag.

Ungefär som att placera en skånelänga i Jämtland och sedan fråga sig vad det är som är fel när byggnadssätt och material visar sig inte fungera. Men traditioner hemifrån är det!

Ambos

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 15 dec-10 kl 17:40 »
Skurgolv är bäst - i varje fall i mitt gamla kök. Det är originalmetoden i varje fall i Sverige. Man gör rent med en speciell linoljesåpa tills det blir riktigt rent och fint. (köpte min från Gysinge - all smuts som jag trodde satt som berg lossnade)
Det är så vitt jag vet inte samma sak som att såpa golven som är en senare metod. De lär bli lite kladdiga av det.
Fast jag har slipat och oljat ett nylagt furugolv också. Det blev också snyggt. Men skurgolvsförespråkarna säger att det sliter i onödan på golvet.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 15 dec-10 kl 18:47 »
Tror inte skurgolvsförespråkarna hävdar att oljning sliter onödigt på golvet. Däremot så sliter lutning med såpskurning. Lut+trä=pappersmassa. Oljar man golvet så är man fast i den metoden. Det är inte lätt att få bra skurgolv av ett tidigare oljat golv. Däremot går det bra att göra tvärt om.

bua

« Svar #16 skrivet: 15 dec-10 kl 20:09 »
Tror inte skurgolvsförespråkarna hävdar att oljning sliter onödigt på golvet. Däremot så sliter lutning med såpskurning. Lut+trä=pappersmassa. Oljar man golvet så är man fast i den metoden. Det är inte lätt att få bra skurgolv av ett tidigare oljat golv. Däremot går det bra att göra tvärt om.
Innehåller såpa lut? Eller menar du att om man avlutar golvet och sen såpskurar så förstör man träet.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 15 dec-10 kl 20:27 »
Såpa innehåller inget lut. Men det finns otaliga varianter hur man ska göra och de varianter som säger att man ska luta golven tycker jag man ska undvika. Då riskerar man att inte få den hårdhet som skurgolv har som är smutsavvisande.

Har hört att "lokala" smutsfläckar lokalt går att ta bort med väteperoxid men har inte testat själv.

bua

« Svar #18 skrivet: 16 dec-10 kl 17:04 »
Aha, så bra då kan jag fortsätta med såpa och linoljesåpa.

Väteperoxid kanske jag ska testa på ett par cirklar jag har (blöta galvaniserade hinkar ger märken på trärena ytor lärde jag mig...)

massey-35

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 17 dec-10 kl 21:49 »
titta in på sidor om hur man renoverar gamla båtar. slipa olja slipa igen nåta mellan planken och olja på igen då reser sig inte fibrerna.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser