Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KöpeKycklingar  (läst 1477 gånger)

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
KöpeKycklingar
« skrivet: 11 jun-06 kl 23:18 »
Hejsan.
Har en kochinhöna som ligger på ägg som kläcks typ imorgon men fick hem 2 små kycklingar (inköpta) igår som är 4 dar gammla, tror ni att jag törs stoppa in dom köpta under hönan och i sånna fall när? Nu på en gång innan det börjar kläckas el ska jag vänta tills det kommit någon kyckling under henne? Har hört om hönor som hackat ihjäl kycklingar som dom inte kläckt fram själva och vill inte att det skall hända. Har nån provat och kan tipsa? Har nån gång lagt in nån eftersläntare( från maskin) under höna med kycklingar men aldrig provat tvärtom alltså stoppa något äldre kycklingar under en m nykläckta...nån som vet?
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Amanda

  • Inlägg: 444
  • Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:KöpeKycklingar
« Svar #1 skrivet: 11 jun-06 kl 23:37 »
Du ska inte stoppa in några kycklingar under hönan förrän hon själv har kläckt några. Har du tur lyckas det och hon accepterar de små, i annat fall pickar hon dem, för hon hör att det inte är hennes barn.
Hon känner mycket väl igen ljuden på de kycklingar hon själv kläcker fram, så att de andra är några främmande småttingar kan hon märka. Beror lite på hur många kycklingar hon får och hur många dar det blir emellan dem och de du nu köpt.
Om du lägger dem under henne, gör det en mörk kväll och var där tidig morgon och bevaka, så hon inte hinner picka ihjäl de äldsta. Hon kan nämligen tro att de är inkräktare... som ska skada hennes egna små.

Hoppas det går bra, för naturligtvis är det bra om alla får en mamma!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
Re:KöpeKycklingar
« Svar #2 skrivet: 12 jun-06 kl 11:46 »
Jag ställde buren med "köpebarnen" alldeles bredvid henne när jag fick hem dom just med tanke på att hon skulle känna igen deras pip så jag hoppas att det funkar, men ännu inga kycklingar under hönan så det är bara att vänta.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Mathias Lundgren, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser