Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hanen satte på kaninungen som också är hane??!!!  (läst 5909 gånger)

purelyplatonic

Hanen satte på kaninungen som också är hane??!!!
« skrivet: 10 okt-10 kl 20:32 »
Vi var och hämtade en kaninunge idag som är enligt uppfödarne en hane. VI släppte ihop den med vår kaninhane och det gick jätte bra tills han blev lite kärvänlig.
Är det verkligen en kaninhane vi fick eller kommer vi nu får kaninungar? Uppfödaren sa att kaninungen var 11 veckor, är de könsmogna då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hanen satte på kaninungen som också är hane??!!!
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 20:34 »
Kaninhanar kan jucka även mot andra hanar. Har ni inte kollat vilket kön det är? Finns bra bilder på nätet om hur man ser skillnad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2 skrivet: 10 okt-10 kl 20:35 »
jag tror att det kan vara en hane men om din äldre hane är väldigt kärvänlig så bryr han sig nog inte om det, har haft kaninhanar som satt på tofflor och till och med katter.
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 20:38 »
Jag surfade runt lite nu och hittade en bra sida om hur man könsbestämmer så jag ska gå ut och kolla imorgon. Jag tittade förrut också och försökte jämnföra med hanen vi har och det såg lika ut. Men nu när man ser bilderna på nätet så ser ju allt lika ut men nu vet jag vad jag ska titta efter.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 09:37 »
men oavsett kön så är det väl en dålig sak att sätta ihop en befintlig med en nyanländ så bara... Tur att den inte är könsmogen för då hade nog den äldre hanen inte varit så kärvänlig utan knipsat paketet direkt på den nye. Man ska aldrig ha 2 hanar ihop inte ens syskon för längre frampå blir det rivalitet & kastrering på icke trevligt vis som resultat. Hoppas du får reda på kön & dessutom kan ha de i separata burar. Vid nyinköp gäller ju alltid karantän i minst 2 veckor för att minska & förhindra stallsmittor dessutom.
Lycka till i framtiden!

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 09:50 »
men oavsett kön så är det väl en dålig sak att sätta ihop en befintlig med en nyanländ så bara... Tur att den inte är könsmogen för då hade nog den äldre hanen inte varit så kärvänlig utan knipsat paketet direkt på den nye. Man ska aldrig ha 2 hanar ihop inte ens syskon för längre frampå blir det rivalitet & kastrering på icke trevligt vis som resultat. Hoppas du får reda på kön & dessutom kan ha de i separata burar. Vid nyinköp gäller ju alltid karantän i minst 2 veckor för att minska & förhindra stallsmittor dessutom.
Lycka till i framtiden!

/Jordbron
Talade inte säljaren om för dig att 2 hanar ALDRIG kan gå tillsammans??

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 12:28 »
Talade inte säljaren om för dig att 2 hanar ALDRIG kan gå tillsammans??

Ja det va lite de jag ville få fram i mitt lite längre inlägg innan som du citerade... Jag är inte säljaren, hoppas jag... :-) i detta fallet  ::)
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 20:14 »
oj...går det så vilt till.
Säljaren trodde inte att det skulle vara några problem för hon hade kaninungspojkarna tillsammans med hanen och det var inga problem.

Jag trodde att det kunde funka som i andra djurvärlda,r att om de får växa upp ihop från början så att de då får rang och har sin plats så är det frid och fröjd tills den andra ska försöka stiga i rang. Sen görs det upp och sen är det frid och fröjd igen.
OCh sen trodde jag att det inte skulle bli så mycket rivalitet när det inte finns en hona att konkurrera om.

Funkar det inte så????

Vi hade en hona innan som dog så vi har så att man kan skilja av. Saken var att denna kaninunge är så liten så den gick igenom kompostgallret in till den andra kaninen.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 20:18 »
Våra kaniner fick ungar för några år sen ...när ungarna började växa upp lite så fick pappan frispel på sonen o bet han så illa att vi fick avliva .
Detta gör jag aldrig om !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Meritaton

« Svar #9 skrivet: 11 okt-10 kl 23:27 »
oj...går det så vilt till.
Säljaren trodde inte att det skulle vara några problem för hon hade kaninungspojkarna tillsammans med hanen och det var inga problem.

Jag trodde att det kunde funka som i andra djurvärlda,r att om de får växa upp ihop från början så att de då får rang och har sin plats så är det frid och fröjd tills den andra ska försöka stiga i rang. Sen görs det upp och sen är det frid och fröjd igen.
OCh sen trodde jag att det inte skulle bli så mycket rivalitet när det inte finns en hona att konkurrera om.

Funkar det inte så????

Vi hade en hona innan som dog så vi har så att man kan skilja av. Saken var att denna kaninunge är så liten så den gick igenom kompostgallret in till den andra kaninen.

Grejen med hanar. Det funkar inte.

Dvärgkaniner blir könsmogna mellan 3-6 månaders ålder, beroende på individ.
Större raser mellan 6-8 månader.

Kan berätta vad som hände här för nåt år sedan.
Jag hade 2 kullsyskon tillsammans. Normalt brukar jag sära hanarna åt vid 3 månader ungefär. Men i detta fall gjorde jag inte det utan de fick gå någe längre kanske 3,5 månad.
De kom jättefint överens, de såg "gulliga ut tillsammans".
Även kvällen innan det hemska hände, satt de sött ihop och åt tillsammans, följande morgon då jag kom ut och tittade till kaninerna, satt de tätt ihop och såg snälla ut. Då jag kikade närmre hade den ena ett stort blödande köttsår på ryggen.

Så 2 hanar ska aldrig gå tillsammans. Med kaniner funkar det helt enkelt inte och ibland funkar det inte ens med två honor då de kan börja slåss på liv och död då de når könsmognad, då speciellt angora kaniner.

En väninna till migi som hade 2 kelkaniner, båda hanar, i samma bur. Det gick fint ett år men sen en dag så blödde de båda från könen, det visade sig att de hade ridit och ridit på varann tills de båda 2 blödde.

Inget att rekommendera med andra ord..

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 11 okt-10 kl 23:54 »
Grejen med hanar. Det funkar inte.

Dvärgkaniner blir könsmogna mellan 3-6 månaders ålder, beroende på individ.
Större raser mellan 6-8 månader.

Vet inte vad ni har för raser men kanske förväxlas 'könsmogen' och 'kan användas i avel'???

Jag har bröder ihop, främst vintertid när honorna ändå inte tar upp och bor långt ifrån så det luktar inte tjej. Det brukar funka tills de blir slaktmogna => 16-20 veckor gamla. Vid den tiden har de haft gott om tid att vara könsmogen (12 veckor).

Skulle inte ha vågat att sätta en ungpojke till en hane, framförallt inte om hanen har haft honor.  Det kan går så illa...

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

purelyplatonic

« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 10:26 »
Hanen har inte haft hona hos sig men i en bur brevid. Hon fog som sagt och vi skaffade en till.

Men om jag nu förstår alla rätt så kommer det att gå illa i slutändan om jag har dem tillsammans. Så då borde jag separera dem!?
Är kaniner ensamvargar, behöver de inte sällskap?

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 12 okt-10 kl 10:50 »

Är kaniner ensamvargar, behöver de inte sällskap?

Ridning är helt enkelt dominansbeteende, kan du har hos brunstiga honor med. men inte biter de testiklarna av varandra...

Om du nu tror att kaniner är flockdjur (som de inte är) .. hur många sådana finns där hanar inte slåss med varandra?

Du har testat. Du har andra djurslag att jämföra. Du har andras erfarenheter. Mer kan man inte begära för att få en uppfattning. 

Januschka

SannaF

• -
« Svar #13 skrivet: 12 okt-10 kl 16:09 »
Har inga erfarenheter av att ha hanar ihop förutom bröder till slaktålder och det har gått bra.

Men jag reagerar på vad Januschka skriver - att de inte är flockdjur?

På jordbruksverkets hemsida står att läsa:

Citat: Kaniner behöver sysselsättning och social kontakt
Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans. Slut citat.

Jag har idag mina 14 honor i ett hägn på 50 kvm och visst, nån gång ibland har väl en lägre rangad kanin kommit i vägen för en högre rangad, så att nåt sår har uppstått men än är det inte fler sår än vad hästarna får i hagen.
De har nu bott där i ca 1 månad och det är olika åldrar på dem. Några är helt obesläktade o har fått ungar, några är dessa ungar som de obesläktade har fått.
För mig är detta ännu så nytt så jag har inte andats ut än men de är betydligt gladare nu än när de satt en och en i bur.
Däremot så tror jag att om man håller flera niner i en för liten bur, och nu menar jag inte lagmässigt utan utrymmesmässigt för kaninerna, så får man tokbråk - de kan helt enkelt inte komma undan varandra.
Mot nya äventyr!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 12 okt-10 kl 16:32 »

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans. Slut citat.

Vilda kaniner lever i kolonier vilket inte är detsamma som att vara flockdjur.

De vill ha sin egen bostad men med "grannar".

Gotlandskaniner, genbank.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 12 okt-10 kl 16:36 »
Jordbruksverket kanske kan mycket om djur, men inte om kaniner.

När jag fick reda på att någon i jordbruksverket (eller om det var dåvarande djurskyddsmyndighet) tyckte att guldhamstrar skulle hållas i grupp, så tappade jag all tilltro till  att de vat vad de talar om.

Gösta

« Svar #16 skrivet: 12 okt-10 kl 17:13 »
SannaF ska bli roligt att höra när du ska fånga in dina kaniner på en yta av 50 kvadrat. Om de inte redan har grävt så kommer de att gräva gångar. Gångarna kan vara ett 20-tal meter under jord och vara ca 1,5 meter djupa...... ;D
Inaveln kommer också att påverka dina djur på sikt.
Ser trevligt ut det håller jag med om men det fungerar tyvärr inte på sikt.
Jordbruksverket skriver inte att djuren skall ha direktkontakt/sitta i samma bur utan att de skall ha kontakt med sina artfränder (via syn, lukt och hörsel).
Viss skillnad tycker jag.
Gösta

Januschka

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 12 okt-10 kl 17:51 »

Jag har idag mina 14 honor i ett hägn på 50 kvm och visst, nån gång ibland har väl en lägre rangad kanin kommit i vägen för en högre rangad, så att nåt sår har uppstått men än är det inte fler sår än vad hästarna får i hagen.
De har nu bott där i ca 1 månad och det är olika åldrar på dem. Några är helt obesläktade o har fått ungar, några är dessa ungar som de obesläktade har fått.

Hänvisar till skillnaden som LM gör och skriver under där  :)

En flock kaniner därden  ränghögsta äter först och är den enda som parar sig finns nog inte.
Och myndigheten utgår uppenbarligen ifrån att gruppen inte har mer en max en vuxen hane... Tja.. ävenhonor kan jo går hård på varandra särskilt när man har en mycket dominant ona som inte vill tillåter andra honor att ha ungar i sitt revir.  Otrevligt...

Sanna, jag har haft kaniner i hägn jag med och har inte familjegrupper längre så.  Gösta påpeka grävandet, själv har jag märkt att ungarna är mycket blygare än bur-ungar och en gång coccidios, alltid coccidios. Nyfiken hur dina erfarenheter blir och hur du hålla isär ungdjur med samma färg (genbank?) Men men.. vi alla gör som vi tycker bäst.

För mig är kaniner inga flock, men kolonidjur och att släpper in en unghane till en vuxen kille skulle inte faller mig in. Har sett hur även honor kan regelrätt anfalla främmande ungdjur när de kommer i deras revir och skulle efter dessa erfarenheter inte utsätta ett djur för risken. Och därmed tillbaka till tråden.

Januschka

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 12 okt-10 kl 18:08 »
Förutom smittrisken med nyanlända så hoppas jag att trådskaparen nu fått saken klar för sig - hanar som uppnått könsmognad kan allvarligt skada varandra, samt att kaniner vill se artfränder men inte sitta i samma bur med dem.

( Jag har haft samma grupp med 12 unghanar i ett flyttbart hägn på 39 kvadrat fram till slakt vid ca 16 veckors ålder - det gick prima. I systrarnas gäng blev dock 3 så allvarligt skadade att det blev för tidig slakt av dessa, trots att de var färre till antalet. Jag har dock grupphållning på honorna under icke parningssäsong, det har funkat så länge jag har tillräckligt stort utrymme till tillräckligt få kaniner. ( en surkärring fick dock sätta livet till då hon var "för elak" vid brunst) )

SannaF

• -
« Svar #19 skrivet: 12 okt-10 kl 18:59 »
SannaF ska bli roligt att höra när du ska fånga in dina kaniner på en yta av 50 kvadrat. Om de inte redan har grävt så kommer de att gräva gångar. Gångarna kan vara ett 20-tal meter under jord och vara ca 1,5 meter djupa...... ;D
Inaveln kommer också att påverka dina djur på sikt.
Ser trevligt ut det håller jag med om men det fungerar tyvärr inte på sikt.
Jordbruksverket skriver inte att djuren skall ha direktkontakt/sitta i samma bur utan att de skall ha kontakt med sina artfränder (via syn, lukt och hörsel).
Viss skillnad tycker jag.
Gösta

Men Gösta!  ;D Inavel? Hur kan det bli det av 14 HONOR? :D

Gräver gör de men vi har koll morgon och kväll så vi täpper till alla hålor som görs (vi har haft dem utan nätgolv tidigare med gott resultat) + att de har nät en meter in i hägnet från varje "vägg" Just för att de inte ska kunna hinna gräva sig ut ur hägnet innan vi ser.
Jag går ju dessutom hemma på dagtid så jag är ofta där ett par gånger till under dagen.

Tack alla som påvisade skillnaden för mig - tänkte faktiskt inte så långt att det finns olika typer av "flocklevande". Är ju en inbiten hästmänniska... :-[

Men jag undrar ändå - för mina sitter och tvättar varandra o när jag inte varit där på en stund så sitter de flesta av dem ihopkurade som "på" varandra - tänk på hur en valpkull gör när den sover.

Nu har vi försökt att göra en intressant inhängnad åt dem - de har många hyllor att hoppa upp på och vara under och de har grenar, både grova och tunna att vara på o under samt tugga på.
Ett lekhörn med halm o förstås alla dessa bon som de ska ha.
Jaja, den som lever får se - vi har en plan B om detta visar sig vara katastrof!

Gällande infångandet så kommer det bli svårt med endel och lätt med endel - det är olika på hur tama de är men jag sitter ju som sagt ofta där inne så de är ganska vana vid min lukt i alla fall.

Vad gäller kullar (jo det är genbank, Gottisar) så kommer jag dels att ha mellanrum mellan kullarna (brukar bara ta 3-4 kullar per år) så att jag hinner se kull nr 1 innan nästa kommer och så kommer jag att märka dem med nagelack.
Som ni säkert förstår så är inte alla 14 honorna avelsdjur utan en del av dem ska säljas eller slaktas till vintern.

Passar på att göra lite reklam samtidigt nu då...  o:)
Har bla fortfarande kvar honor efter Bokelunds Isvind - som är efter Edit och Sture, Pappa: Linnekullagårds Dust Devil
« Senast ändrad: 12 okt-10 kl 19:03 av SannaF »
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser