Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sorg i kaningården  (läst 1169 gånger)

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
sorg i kaningården
« skrivet: 10 okt-10 kl 14:47 »
Har inatt förlorat en av mina fina mellerudspojkar, snyft...
ca 13 veckor gammal.

Ska "obduceras" till kvällen, hoppas förtvivlat på att det ej är smittsamt.

En ledsen och orolig kaninmatte :(

Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: sorg i kaningården
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 15:01 »
Sorg även här, piss och pest och myxomatos. Känns på ett sätt mer obevekligt än när DBF var här, på dem kunde man åtminstone vara förbannad.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 11 okt-10 kl 09:25 »
Nej men oj vad tråkigt & hemskt. Fy vad sjukdomar & elände kan ställa till det. Hoppas ni får reda på orsak & att fler ej går bort för er.
Kram till de drabbade
/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 12:52 »
Det är fruktansvärt tråkigt det som händer i min och Ulrics genbank just nu. Vi bor inte i något riskområde, har inte flyttat runt några kaniner, är noga med skötsel och foder och det avelsdjur som tillkommit under året satt i karantän under nästan två månaders tid. Vi har med andra ord ingen aning om varifrån smittan kommer.

Alla behöver vi vara pålästa om sjukdomar som kan drabba djuren, även sånt som normalt inte finns i omgivningen. Djur som uppvisar onormala symptom ska genast avlägsnas från övriga kaniner tills man vet vad som är orsaken. Var jättenoga med att sätta nyinköpta djur i karantän, och glöm inte bort dom djur som varit iväg hos någon annan. Exempelvis om man åkt iväg med en hona på parning bara över dagen, sätt inte in henne bland dom andra kaninerna igen, hon kan ha dragit på sig smitta! Det allra bästa är att hålla sina egna avelsdjur och aldrig åka runt med eller låna ut sina kaniner.

Trots att man är noggrann kan ALLA drabbas av ett sjukdomsutbrott i sin besättning, ingen behöver skämmas för att det har hänt. Det är bättre att vara öppen och informera andra så vi kan hjälpa varandra och minimera spridning!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

lialan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 18:19 »
Håller tummarna för att ni lyckas hejda smittspridningen, Humleblomster och Ulric och inte blir av med hela besättningen. :-\
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 18:29 »
Obduktionen visade inget onomalt, så jag har ingen aning om varför han dog....
Symptomen liknade levercoccidios, men det syntes som sagt inget på levern.

Jag har inte tagit in några nya djur, gör rent i burarna varje eller varannan dag.
Inte fått något konstigt i matväg, Möjligtvis lite dålig kvalitet på höet, får väl prova att köpa dyr-hö på djuraffärn istället..

Så jag vet inte varför det gick som det gick. Hoppas nu på att slippa fler dödsfall.

//Anna
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser