Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för yrkesarbetande.  (läst 13317 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Höns för yrkesarbetande.
« Svar #40 skrivet: 07 okt-10 kl 22:18 »
haha jo visst kan han få det, tycker bara inte det är lönt att lägga ut flera tusen kronor när man lika gärna kan gå up 5 minuter tidigare.. gratis!  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 okt-10 kl 22:19 »
Alla sätt är bra utom dåliga o:)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 07 okt-10 kl 22:22 »
Alla sätt är bra utom dåliga o:)

;D ;D ;D

Men dåligt för dig kan vara suveränt för mig :P

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 okt-10 kl 22:24 »
;D ;D ;D

Men dåligt för dig kan vara suveränt för mig :P

:-* /Anette
jopp :) men ja har inga höner ;D

tranicos

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 09 okt-10 kl 09:15 »
Ett enkelt exempel:

Min sambo jobbar natt tre gånger i veckan. Då börjar hon kl 17 på eftermiddagen och slutar vid lunch dagen efter. Om man jobbar som hon och ingen annan kan öppna luckan så spelar det ingen roll hur snabbt det går att öppna.

Vidare åker jag till jobbet strax efter sex på morgonen. Jag tycker det är jätteonödigt att öppna så tidigt mitt i smällkalla vintern när hönsen ändå sover ett par timmar till.

Min lösning är en automatisk hönslucka. Frågor på det?

//Linus

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #45 skrivet: 09 okt-10 kl 09:51 »
Mitt i smällkalla vintern.. Vad gör du om några höns inte hinner/vill in innan luckan stängs? Låter dem sova ute i den kalla vintern?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tranicos

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 09 okt-10 kl 10:09 »
Mitt i smällkalla vintern.. Vad gör du om några höns inte hinner/vill in innan luckan stängs? Låter dem sova ute i den kalla vintern?

Om du läser mitt inlägg igen så kanske du förstår vad det står. :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #47 skrivet: 09 okt-10 kl 10:26 »
Jag läser, men jag förstår inte?  :-\ Menar du att ni inte ska öppna luckan alls eller... Öh, äh.  :-[ För om den automatiska luckan stängs innan de hunnit in så blir de ju kvar ute under natten om inte du kommer hem och kollar till det då. Vi fick en anka som frös ihjäl när jag var liten.  Hon var vit och det var kolsvart, mamma stängde luckan och slarvade i att kolla vilka ankor som var inne, utan antog att alla hade vaggat in när det blev mörkt, hon såg sig även om lite i snön runtomrking ifall att det stod någon där ute. Nästan morgon låg våran fina vita ankan i snön helt nedkyld.  :'( Mamma tog in henne i panik och förtvivlan (dumt nog) in i bastun, så ankan fick ju en chock, skrek till och dog! D:

Kan inte din sambo stänga luckan innan hon åker till jobbet då? =) För vid vissa tider på året är det ju redan mörkt runt 16:00-17:00.

... Så kanske hon kan öppna runt lunch de dagar hon jobbar så? ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 09 okt-10 kl 10:30 »
Eller... Så har ni hönsen helt enkelt inne på vintern. Har vi alltid haft under alla år utan några problem. Hönsgården och tomten är ändå helt igensnöad, inget som våra höns vill gå i (och jag har testat, men det enda de gör är att de fryser så de skakar). En blåsig, riktigt kall dag och hönsen inte förstår att de bör gå in och ta skydd så har de snart fått sig några snygga, rejäla förfrysningsskador. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tranicos

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 09 okt-10 kl 10:39 »
I mitt inlägg skrev jag att det var onödigt att öppna kl 6 på vintern när det är kallt och hönsen ändå sover. Således är det praktiskt med en automatiserad hönslucka som öppnar när det börjar ljusna ute. Jag kan ändå titta till hönorna innan jag går till jobbet på morgonen.

När jag sedan kommer hem från jobbet har jag gott om tid att utföra de dagliga sysslorna och prata lite med hönsen. Jag brukar även passa på att släppa ut dem i trädgården en stund. På kvällen kontrollerar jag naturligtvis att alla har kommit hem.

En automatisk hönslucka innebär alltså inte per automatik att man missköter sina höns och nonchalerar deras behov.

edithsdotter

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 okt-10 kl 10:47 »
Utgödsling ska göras varje dag, det är ett måste. Det kan dock göras till och med nattetid.

Hur många höns har Du tänkt ha, ett helt hönseri eller, med tanke på utgödsling varje dag?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 09 okt-10 kl 10:55 »
Nu tror jag bestämt att det är många som behöver en positivitetsinjektion ;) Varma kramar kommer från Jennyt :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #52 skrivet: 09 okt-10 kl 22:06 »
Hur har du löst luckautomatiseringen?

Ett enkelt exempel:

Min sambo jobbar natt tre gånger i veckan. Då börjar hon kl 17 på eftermiddagen och slutar vid lunch dagen efter. Om man jobbar som hon och ingen annan kan öppna luckan så spelar det ingen roll hur snabbt det går att öppna.

Vidare åker jag till jobbet strax efter sex på morgonen. Jag tycker det är jätteonödigt att öppna så tidigt mitt i smällkalla vintern när hönsen ändå sover ett par timmar till.

Min lösning är en automatisk hönslucka. Frågor på det?

//Linus
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #53 skrivet: 09 okt-10 kl 22:11 »
Man ställer automatiken att stänga luckan en tid då hönsen sitter på sina pinnar. Höns är vanedjur, det går att utnyttja.

Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #54 skrivet: 09 okt-10 kl 22:17 »
Inte många, bara för husbehov. Mellan fem och tio tönker jag. Gränsen i tättbebyggt område går vid tio här hos mig. Menar du att man inte ska gödsla ur varje dag, det tycker jag känns väldigt konstigt?

Hur många höns har Du tänkt ha, ett helt hönseri eller, med tanke på utgödsling varje dag?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #55 skrivet: 09 okt-10 kl 22:24 »
Om du läser runt här på forumet ser du att många bara gödslar ut några gånger per år. Däremot städar man "bajsbrädan" under sittpinnarna ett par gånger i veckan. Givetvis beroende på hur många höns man har på vilken yta.

Men om du har häst, kaniner, får.... så gödslar man ju inte ut varje dag, åtminstone inte hela bädden. Men du kanske bara syftade på "bajsbrädan" eller på att ta bort skit vid foder- och vattenautomater?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #56 skrivet: 09 okt-10 kl 22:58 »
Inte många, bara för husbehov. Mellan fem och tio tönker jag. Gränsen i tättbebyggt område går vid tio här hos mig. Menar du att man inte ska gödsla ur varje dag, det tycker jag känns väldigt konstigt?
Gör hur du vill. men dem flesta gödslar ut efter 1 eller några veckor..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #57 skrivet: 10 okt-10 kl 01:01 »
Det är bajsbrädan jag menar när jag skriver gödsla ut. Jag uttryckte mig uppenbarligen felaktigt. Ströbädden tänkte jag åtgärda vid behov. Jag antar att man märker när det är dags på lukt, fukt och bajsmängd.

Om du läser runt här på forumet ser du att många bara gödslar ut några gånger per år. Däremot städar man "bajsbrädan" under sittpinnarna ett par gånger i veckan. Givetvis beroende på hur många höns man har på vilken yta.
Y
Men om du har häst, kaniner, får.... så gödslar man ju inte ut varje dag, åtminstone inte hela bädden. Men du kanske bara syftade på "bajsbrädan" eller på att ta bort skit vid foder- och vattenautomater?

Husihelvete

• Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
« Svar #58 skrivet: 10 okt-10 kl 01:04 »
Se mitt förra inlägg i tråden

Gör hur du vill. men dem flesta gödslar ut efter 1 eller några veckor..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 10 okt-10 kl 09:30 »
Under sittpinnarna hos mina hönor står det plastbackar, i botten på dem ligger det torv. Ovanpå plastbackarna ligger det kompostgaller. På så sätt kan inte hönsen gå i bajset, eller komma åt det på något annat sätt. Jag gödslar ut ca. en gång i veckan.... ibland varannan, beroende på hur mycket hönsen suttit på pinnen. Det är dessutom väldigt enkelt att ta ut hela backen och tömma på gödselstan :D

Hade mina hästar bajsat fint på ett ställe så hade jag nog löst det på något liknande sätt ;) ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
ärt, Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser