Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritning till kläckskåp !  (läst 12488 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Ritning till kläckskåp !
« Svar #20 skrivet: 12 mar-11 kl 08:50 »
Allra enklast är att komma över en gammal vinkyl på blocket och bygga om till kläckskåp.
Ett sådant skåp är rätt bra isolerat och man får i de mellanstora plats för hyllplan som kan ta 50 celler per plan i 5 plan där man kan ha 250 celler igång samtidigt.
HR får man på köpet i ett sådant skåp samtidigt som det är lätt att aptera värmeslinga och ny termostat.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 12 mar-11 kl 11:51 »
Allra enklast är att komma över en gammal vinkyl på blocket och bygga om till kläckskåp.HR får man på köpet i ett sådant skåp

Vad är "HR"

Hur blir det med lufttillförseln?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 mar-11 kl 11:59 »
HR = beteckningen för relativa luftfuktigheten, det % värde man får av en hygrometer.
Värmen med värmekabel. Har en del "blå" över efter värmegolven hemma.
Lufttillförsel är väl enkelt "hål!" med filter.

kalle97

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 12 mar-11 kl 22:09 »
men kostar det inte mer om man köper värme sligor och en "motor"??? än glödlampor?

Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 mar-11 kl 22:17 »
Stora kostnaden blir om apparaten inte är tillförlitlig och något går sönder, t ex en glödlampa.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #25 skrivet: 12 mar-11 kl 22:37 »
Man kunde köra med 2 eller fler glödlampa så har man backupp om en skulle gå sönder.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

kalle97

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 12 mar-11 kl 22:39 »
det var så jag tänkte :) men då måste man ha en datorfläkt?

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 13 mar-11 kl 09:49 »
Är det nån av er som har räknat på att all den tid som läggs ned på egen konstruktion med olika komponenter samt testande och micklande
och letande av grrejjer och besök på återvinningen etc i slutänden kanske kostar mer än att köpa en färdig enhet ???

I andra trådar har enkelheten i att inte slösa en massa tid varit tongivande.

Någon måste ju ha gjort en färdig beskrivning nånstans med alla ingredienser hur och vart köpa men det verkar inte så

Har ni tagit med i beräkningarna att det behövs reservkraft utifall det blir strömbortfall ?? Vad tänker ni använda där?

Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 mar-11 kl 10:00 »
Vad är att rekommendera då av det som går att köpa färdigt? De som har kapaciteten 75 elle 150 celler kostar en bra slant och har för optimister en begränsad kapacitet och driftsäkerhet.
Det som har kapacitet 70-75 kostar mindre än en tusing mindre än den som klarar 150 celler för dryga 10.000 SEK.
Jag behöver något som går på 12 eller 24V via batteri och batteriladdare med underhållsladdning.
Vi har strömavbrott ett antal gånger på sommar och flera på vintern ute på bystan i Roslagen.
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 10:03 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #29 skrivet: 13 mar-11 kl 10:17 »
Om vi kan bevisa redskapsmånglarna att egen konstruktion är bäst och mer motiverat ur kostnadsskäl
så torde marknadsekonomin fungera med att det torde dyka upp antingen via månglarna eller ny aktör som importerar eller tillverkar
ett rimligt kläckskåp för en överkomlig peng så varför händer inte detta?
Låg avsättning ? Många håller på på egen hand? Biodlarens känsla av behov av att frigöra energi till spännande projekt ? Kan bäst själv?
eller vad ligger det i detta. (eller är det lite träram kontra plastram!!??)

Om jag skulle,  vilket jag ska så småningom , tillsammans med andra utöva drottningodling så satsar jag på standardskåp och frilägger tid till annat  och att vi har två skåp av ren riksahanteringsskäl och med reservkraft, händer det något så ... är man garderad, detta p g a säsongen och tidsfönstret är relativt kort för denna verksamhet.

Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 mar-11 kl 10:17 »
Det är ju meningslöst att presentera produkter som kostar 30-50.000 SEK som alternativ.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #31 skrivet: 13 mar-11 kl 10:24 »
LP`s har en byggsats för 3605 kronor för kläclskåp art nr 112590

vi behöver inte leta efter grejjer längre utan skapa ett hölje tilldensamma och reservkraft

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #32 skrivet: 13 mar-11 kl 10:29 »
Kläckskåp för 150 drottningar kostar ikring 10788 spänn hos LP`s art nr 112561
kostar 71,92 per drottning första säsongen, lägg på detta i försäljningsvärdet

Fördelen med standard är att i et senare skede torde väl vara lättar att avyttra om det skulle inträffa

Lindell

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 mar-11 kl 10:38 »
Man kan lägga på 120 SEK och ändå bygga ett skåp för 3.000 SEK  ;D

Allt för få köper 25 drottningar per gång pga de anses lite väl dyra, ca 12.000 SEK. De som idag styr priset måste förstå att de också begränsar marknaden och lämnar stort utrymme för konkurrans. Här finns plats för ganska mycket kreativa lösningar.

Lindell

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 mar-11 kl 10:44 »
a. Det var en klackspark

b. Dina alternativ på refraktometer eller inseminerig är inte de billigaste heller.

Jag köpte budgetalternativ och fick till en anläggning för halva Schley priset.

Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 mar-11 kl 10:55 »
Alternativt sprida riskerna genom att ha ett antal billiga skåp som tar lite plats, klarar +12V
http://www.jaeger-bruttechnik.com/en/products/bee-breeding.html

Johannes, du länkar aldrig dina referenser, därför blir informationen inte tillgänglig och därför totalt ointressant för ev intresserade. Det är all meningslöst att visa bilder utan referens.

Lindell

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 mar-11 kl 11:07 »
Du skrev :"Jag köpte budgetalternativ och fick till en anläggning för halva Schley priset." utan referens
Jag lägger ut allt oavkortat i min tråd!

Lindell

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 mar-11 kl 11:16 »
Länk med översättning!
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=cs&u=http://www.beedol.cz/nase_produkty/pomucky-pro-chov/&ei=Wph8TcetMsfKswbR6JDYBw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBwQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dhttp://www.beedol.cz/nase_produkty/pomucky-pro-chov/%26hl%3Dsv%26client%3Dsafari%26prmd%3Divns

Har har jag bra kontakt eftersom jag handlat tidigare.

Google översättning är dålig men till liten hjälp ibland. Ett dylikt skåp hamnar på ca 3.000 SEK på plats hemma.

« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 11:22 av Sten-Åke Lindell »

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 13 mar-11 kl 11:45 »
Se där !!

Nu är vi nere i skåp för 3 papp

Nu torde timpriset bli dyrt för det egna micklandet
Nu saknas det en kanalisation av en en agent i svedala och sen annons och
försäljningen kan börja
Däreffter så kommer månglarna att sänka priset på sitt sortiment och vi får igång drottningodlingar med
lägre ekonomiska trösklar och tidspillan på kammarn

Det kommer o heta senare " å en busch-yaeger" av jönsson ligan !!! eller schley från drottningodlarn !!

Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 mar-11 kl 12:08 »
Joelvax säljer 230V versionen (art 121A) utan hygrometer, snikvarianten men för 1950 SEK.
Jag tror dessa är väldigt plastiga och svårsålda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser