Kära alternativare,
Nu fortsätter projektet med min stuga. Hittills har det gått bra. Vi har hittat en djupborrad brunn, vackra stenbänkar i köket (under en osannolikt ful plastfilm), en avloppsbrunn till köksslasken och stora hål i taket, rutten syll i köket samt ruttna bjälkar

Det tidgare ägaren hade en förkärlek till ormbunkar som de planterat utefter fasaden. Det var inte helt listigt... Vi drog fram rötter från ormbunkar som vuxit in flera decimeter in under fasaden. Växterna har nog haft ett gäng år på sig och hunnit göra stor skada på bjälkarna i innerväggen samt på syllen närmast väggen. Jag har hittat två goda vänner som kan hjälpa mig att byta ut dessa och om fler känner sig manade så kommer det att serveras god mat den arbetshelgen

Taket kommer att kräva omläggning och är nu tillfälligt tätat med papp som jag hoppas har hållit under de senaste dagarnas regnande. Projekt lägga om tak kommer att ske i vår men kräver en hel del förberedelser eftersom jag vill återställa det i ursprungligt skick. Det innebär att jag måste hitta en lösning på spån-frågan. Jag har kontaktat en lokal snickare som nog kan hjälpa till med hyvling/späntning av spånen och enkupigt tegel verkar finnas i boden så att det räcker till att byta ut de trasiga pannorna. Jag måste dock få upp vindskivor och nya hängrännor innan vintern för att det inte ska gå käpprätt åt he--te.
Några tips kring spåntak som undertak, byte av bjälkar eller några allmänt glada tillrop?

Fattar inte riktigt hur man bifogar bilder här. Kan någon tipsa mig så får ni se spektaklet