Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvandlar jag marmeladen i flaskan tillbaka till saft?  (läst 4634 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Jag har gjort en jättemumsig saft;

Röda vinbär och lite rabarber, kryddade med lite stjärnanis, kardemumma och vanilj. Den blev gudomligt god och var saft i flera timmar efter jag hällde upp den.

Hade i extra vatten så som man ska när det handlar om röda vinbär, men nu är det gelé ändå :( flytande gelé som inte riktigt vill beblanda sig med simpla vätskor som kallvatten ur kranen.

Hur göra?
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

tinna.m

• Skåne
SV: Hur förvandlar jag marmeladen i flaskan tillbaka till saft?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-10 kl 20:03 »
Drick den med VARMT vatten! Ev sprit i... Det gör jag med hyllesaft,fast den inte är "geleig"
Du kan värma saften och spä ut den. Värm flaskorna först, så du får ut den. Annars får du ge bort i julklapp, varar lääänge..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #2 skrivet: 29 sep-10 kl 16:57 »
Hahahaaa, vilket bra svar! ;D

Nu är det så att jag provade igår att blanda den med sprit. Det funkade inte (50%-ig) och varm saft är ag inte så förtjust i.. men jag kan kanske bli. Får göra nå'n typ av glüwein på den i höst.

Ja den kommer nog räcka länge

Helenin

• Närke
« Svar #3 skrivet: 30 sep-10 kl 12:15 »
Ha, detta känner jag igen! Jag värmde upp den igen och fyllde på med vatten. Pappa tyckte att jag skulle köra den i mixern men jag testade aldrig det  ;D
Släpp sargen!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 30 sep-10 kl 14:16 »
Den är bara koncentrerad. Låt för all del bli att koka om och späda den, då tar den bara extra plats.

Mamma gjorde alltid saften så, och för att underlätta förvarades den i burkar istället för flaskor.

När du ska dricka saften späder du lagom mängd med ljummet eller varmt vatten, och sedan ställer du tillbringaren i kylskåp, eller lägger i isbitar, så att du får önskad drickstemperatur. Då smakar den precis samma som saft som inte geleat sig. Men du sparar förvaringsplats och burkar.

Lycka till, och njut av din goda saft.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #5 skrivet: 02 okt-10 kl 23:53 »
 ;D

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #6 skrivet: 13 okt-10 kl 22:26 »
Den är bara koncentrerad. Låt för all del bli att koka om och späda den, då tar den bara extra plats.

Mamma gjorde alltid saften så, och för att underlätta förvarades den i burkar istället för flaskor.

När du ska dricka saften späder du lagom mängd med ljummet eller varmt vatten, och sedan ställer du tillbringaren i kylskåp, eller lägger i isbitar, så att du får önskad drickstemperatur. Då smakar den precis samma som saft som inte geleat sig. Men du sparar förvaringsplats och burkar.

Lycka till, och njut av din goda saft.

Jo jag har gjort så att jag kokar upp vatten i vatten kokaren och blandar marmeladsaften i en tillbringare som sedan får svalna, då löser den upp sig och går att dricka.

Nästa gång jag gör vinbärssaft ska jag komma ihåg att lägga den på burk istället, haha

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser