Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur veta om Araucanan är dvärg?  (läst 2060 gånger)

Hönz

• Skåne
Hur veta om Araucanan är dvärg?
« skrivet: 28 sep-10 kl 12:04 »
Var precis förbi där jag fick mina Araucanaägg ifrån tidigare i somras.

Såg mödrarna till mina unghöns och de är fasen inte större än en dvärgkochin!

Däremot är tuppen större.

Betyder detta att mina Araucana är dvärg? Jag som hade hoppats på en större ras i hönsgården  :-\
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Gert

• Småland
SV: Hur veta om Araucanan är dvärg?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-10 kl 12:33 »
Då kan ju dina va en blandning mellan stora och dvärg.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 28 sep-10 kl 12:33 »
---
« Senast ändrad: 24 okt-10 kl 10:28 av Svarthönan »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 13:45 »
Väg dem. Mina stora araucanor väger nästan uppåt 2kg o tuppen lite över. En dvärg har jag för mig väger endast 600-700 gram.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 sep-10 kl 14:30 »
Kan du få tag på fler ägg därifrån ?
Många med mej letar just dv araucanas  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 28 sep-10 kl 17:05 »
Hittade vikterna nu. Tuppen väger 750g och hönan 650g.
För övrigt så ser mina rumplösa hönor inte mycket större ut än en dv kochin eller. Däremot väger de dubbelt så mycket som en dv kochin (dv kochin har ju väldigt mkt fjädrar som gör att de ser större ut än vad de är där under).

Ska fota lite senare hade jag tänkt.

Här är en bild på en dvärgaraucana. MAn behöver ofta inte ha något att jämföra med i storlek... Det syns på djuret att det är en dvärg ändå. De har mkt näpnare små "dvärgansikten" än de stora djuren.

« Senast ändrad: 28 sep-10 kl 17:08 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 28 sep-10 kl 17:40 »
Tog några foton på en gång. På första bilden ser ni en av mina rumplösa hönor (som också är lite tuppnötta nu mot slutet innan ruggning  :-[) bredvid Audrey. Min laxfärgade dv kochinhöna. Audrey väger runt 750gram, alltså som en dv kochin ska inom standarden. Dock så ser hon när hon sträcker på sig, eller när araucanan inte står helt rakt nästan lika stor ut som araucanan. Denna araucana väger däremot mer än dubbelt mot Audrey, runt 1,7kg.

På andra bilden ser ni araucanan bredvid en Chabotupp, ca 18-19 veckor gammal är han. En vuxen Chabotupp ska väga runt 750gram, lika som en dv araucanatupp. Här ser man ju att araucanan är mycket större än detta. Jag skulle alltså misstänka att en dvärgaraucana i och med att de inte har särskilt fluffig fjäderdräkt som en dv kochin utan mer åtsittande gör att de lär vara i storlek som en Chabo ungefär, dock så ser de nog lite större ut då de har längre ben. Men kroppsmässigt.

Kan tillägga att min stjärtade höna ser mkt större ut än de rumplösa, men hon väger inte så himla mkt mer. Om man tar bort stjärten på henne så ser hon mkt mindre ut (har dragit ned den med handen för att kolla hur hon skulle se ut utan rumpa ;D). Så rumpan gör nog mkt med att höns ser större ut. =)

Hönz

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 21:19 »
Jaha ok..

Får kanske vänta tills de vuxit klart och sedan väga dem.

Ägg går nog att få tag på men inte förrän till våren. Vet att han vill spara själv nu.

Själv har jag tänkt inrikta mig på Araucana och sedan behålla alla andra ruvgalningar (dvärgkochin och andra dvärgkorsningar) som ruvare åt mina blå ankor och Araucanaägg :-)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 28 sep-10 kl 23:05 »
Min är en ruvgalning.
« Senast ändrad: 24 okt-10 kl 10:29 av Svarthönan »

Hönz

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 sep-10 kl 07:54 »
Mm jag har förstått att de kan vara det, men ju fler ruvgalningar desto bättre när det är dags att ruva fram blå ankor  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser