Tog några foton på en gång. På första bilden ser ni en av mina rumplösa hönor (som också är lite tuppnötta nu mot slutet innan ruggning

) bredvid Audrey. Min laxfärgade dv kochinhöna. Audrey väger runt 750gram, alltså som en dv kochin ska inom standarden. Dock så ser hon när hon sträcker på sig, eller när araucanan inte står helt rakt nästan lika stor ut som araucanan. Denna araucana väger däremot mer än dubbelt mot Audrey, runt 1,7kg.
På andra bilden ser ni araucanan bredvid en Chabotupp, ca 18-19 veckor gammal är han. En vuxen Chabotupp ska väga runt 750gram, lika som en dv araucanatupp. Här ser man ju att araucanan är mycket större än detta. Jag skulle alltså misstänka att en dvärgaraucana i och med att de inte har särskilt fluffig fjäderdräkt som en dv kochin utan mer åtsittande gör att de lär vara i storlek som en Chabo ungefär, dock så ser de nog lite större ut då de har längre ben. Men kroppsmässigt.
Kan tillägga att min stjärtade höna ser mkt större ut än de rumplösa, men hon väger inte så himla mkt mer. Om man tar bort stjärten på henne så ser hon mkt mindre ut (har dragit ned den med handen för att kolla hur hon skulle se ut utan rumpa

). Så rumpan gör nog mkt med att höns ser större ut. =)