Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Socbidrag när man har firma  (läst 2318 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Socbidrag när man har firma
« skrivet: 27 sep-10 kl 13:26 »
Hej!

Startade en lite snickarfirma för ett drygt år sedan, som på senaste tiden har gått sämre och sämre. Nu går den så dåligt att jag har stora problem att livnära mej på den. Ska börja söka jobb, men eftersom det finns rätt dåligt med det så hade jag tänkt se om jag kunde få ut soc. bidrag till dess jag får ett jobb. Problemet är dock att jag måste skriva av, eller avsluta firman innan jag kan få bidrag. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att göra detta.. Har inget registrerat firmanamn eller så, bara FA-skattesedel.. Måste jag göra mej av med F-skattesedeln, eller vad?

Jättetacksam för svar.

Ha en fin dag! //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

edithsdotter

• Gäst
SV: Socbidrag när man har firma
« Svar #1 skrivet: 27 sep-10 kl 13:53 »
Du kontaktar lämpligen Skattekontoret för information och det är inte alltid bara så där att avregistrera F-skatten utan man bör tänka på vilka ekonomiska konsekvenser nedläggningen av firman för med sig. Och det kan Skattekontoret upplysa om.
Ekonomiskt stöd, sk. soc-bidrag, är inte så lätt att få utan vidare så det blir nog en del att ta tag i.

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-10 kl 11:39 »
Okej. Får kanske tänka en vända till, då. Tack så mycket för svaret!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 15:21 »
Som F-skattare hamnar man raskt utanför de flesta trygghetssystem, det är nåt att tänka på innan man drar igång, så man försöker förbereda sig på om det skulle gå åt skogen.

Jag vet, lätt att säga, men svårt att göra när kassan sinar...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 sep-10 kl 15:32 »
Hur funkar det om man äger ett aktiebolag? Då är det ju aktiebolaget som har F-skatten. Jag antar att man blir ålagd att sälja bolaget innan det kan bli aktuellt med något soc.

VildaVindar

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 sep-10 kl 15:52 »
Du kan ju alltid gå till soc och söka. Du behöver ju inte upplysa dem om allt, lämna bara de uppgifter de frågar efter och berätta inte att du har firma. (Låt dom jobba lite!)

Jag fick hjälp i flera månader utan att dom upptäckte att jag hade en firma registrerad. Jag hade naturigtvis ingen inkomst på firman då och var sjukskriven utan sjukpenning, så jag ansåg att jag hade rätt till försörjning. Sen var det ju bara att gå till skatteverket och avregistrera f-skattsedeln och be skatteverket om en stämplad kopia på avregistreringsansökan. Den kan du lämna in till soc samma dag.

Om du inte har firma registrerad på patent och registreringsverket som du betalt för, förlorar du inget, vad jag vet. Bara om du har betalningsanmärkningar hos Kronofogden kan det vara svårt att få f-skattsedel igen, om du skulle vilja.

Men sen måste du söka jobb som bara den, överallt, för att få bidrag överhuvudtaget. Om du inte är sjukskriven vill säga. Dessutom får du inte äga nåt. Det kan t.o.m. vara problem om du äger huset/lägenheten/gården du bor i. Har du mycket mark kan dom tvinga dig att stycka av och sälja, men du kan få hjälp ett tag i alla fall. Det kan vara bra att vara förberedd, men hoppas att du inte blir avskräckt och försöker skaffa en "medborgarlön" du med.

Lycka till

« Senast ändrad: 28 sep-10 kl 16:15 av VildaVindar »

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 28 sep-10 kl 17:52 »
Som sagt... du kan alltid söka. Socialtjänstlagen är en ramlag och det finns möjlighet till individuella tolkningar, men ddt ska det va riktigt spediellt situation om man ska kunna få med regad firma. FA-skattsedeln kan du ha kvar. Skulle inte låtsas som det regnar... det kommer att synas på din deklarationsblankett att du är näringsidkare. Det är inte säkert du behöver visa den, men det är det säkraste sättet för sekr att se om du har tillgångar så chansen är stor.

samaka

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 17:53 »
Hur funkar det om man äger ett aktiebolag? Då är det ju aktiebolaget som har F-skatten. Jag antar att man blir ålagd att sälja bolaget innan det kan bli aktuellt med något soc.

Japp, aktierna är en tillgång. Ungefär som om man ägde aktier på börsen...

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 sep-10 kl 07:10 »
Japp, aktierna är en tillgång. Ungefär som om man ägde aktier på börsen...

Ja, i princip är det ju så, men i praktiken lär det inte se så ut.
Om firman, oavsett form, har gått så dåligt så man måste söka socialbidrag för att få mat för dan, då är förmodligen aktiekapitalet förbrukat och i och med det så finns det ingen som skulle köpa aktierna, och dom har alltså ett noll-värde.  Inte ens kronofogden brukar bry sig om att mäta ut såna aktier.. Är aktiekapitalet förbrukat, driver man dessutom bolaget med ett personligt ansvar, så då är det som en enskild firma.

Någon skrev om ekonomiska konsekvenser av att avregga F-skatten... Vad skulle det vara?
Ofta har man ju en massa obetald F-skatt, men det spelar ju ingen roll om man avreggar sig, den kommer ju ifatt en hursomhelst.
Den enda situation jag kan tänka mig skulle vara om man köpt dyra maskiner, gjort maximala avskrivningar i några år, skött om maskinen så den är fin och säljer den för ett bra pris, då får man en stor vinst plötsligt som kommer att generera en rejäl restskatt.
Men den situationen lär inte vara aktuell för en snickare.

Nä, avregga F-skatten så fort som möjligt, sök jobb och kom in i systemen igen, många byggfirmor söker ju snickare, så det lär inte vara ett problem.

Alternativt behåll sedeln och sök tillfälliga inhopp på olika företag, du är ju attraktiv som F-skattare eftersom de inte behöver tänka på Las eller nåt sånt, dom kan ju ta in dig som förstärkning vid nån tillfällig period och säga hejdå om de inte är nöjda eller om arbetstoppen är över, något som inte går om de anställer på vanligt sätt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 29 sep-10 kl 11:29 »
Jag har hjälpt en kompis få socbidrag med fskatt förra sommaren när det var som värst på marknaden för hantverkare. I och med att han drog in cirka 6000kr i månaden och bara behöver 1500 från soc så ville de absolut inte att han skulle säga upp fskatten utan istället jobba på att få fler uppdrag. Efter 4 månader sos så kunde han tacka dem och jobbar nu med mera normala inkomster igen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 08 okt-10 kl 21:48 »
Har byggfirma själv, men jag bor inte i obygd utan 4mil utanför Gbg. Vill du jobba kan du göra det dygner runt här. Jag ligger på en blygsam timdeb. 350kr/h men mellan 380-420 är inte ovanligt här omkring. Startade för 15 månader sedan och har fått tacka nej till flertal jobb pga att jag inte hinner med.

Javisst jag anser att hela Sverige ska leva men du behöver inte flytta. Hyr dig en husvagn och prova att komma hit, jobba så skjortan står i 4-5 månader och åk hem resten av året!

Det är flj*¤vligt att du inte har jobb så du reder dig så du måste till soss när vi går på knäna.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser