Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märka om livsmedel...  (läst 3551 gånger)

ersam

• -
Märka om livsmedel...
« skrivet: 25 sep-10 kl 14:15 »
...tror jag inte man får göra. Men funderar just på hur man gör med "överblivna" nyslungade burkar. Funderade sonika att märka om till "GROV", "Självkristalliserad" eller liknande.

Får man det?

Curt

SV: Märka om livsmedel...
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 15:03 »
...tror jag inte man får göra. Men funderar just på hur man gör med "överblivna" nyslungade burkar. Funderade sonika att märka om till "GROV", "Självkristalliserad" eller liknande.

Får man det?
Att byta namn på en produkt möter inget hinder. Har du en  bästföredatum så är det en annan sak. Den får inte ändras.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 15:26 »
Bara att läsa på.

Lite sammanfattad information om primärproduktion.
http://www.vikbolandets-biodlare.se/om_honung.pdf
« Senast ändrad: 25 sep-10 kl 15:29 av Sten-Åke Lindell »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 17:09 »
Hej!
Vad händer om man ställer burkarna i värmeskåp, 35-40+ några dagar?
Jag tror att du får flytande honung igen.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 17:11 »
Naturell honung i småburkar, de tar alltid slut och då uppstår inget problem heller.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 17:44 »
...tror jag inte man får göra. Men funderar just på hur man gör med "överblivna" nyslungade burkar. Funderade sonika att märka om till "GROV", "Självkristalliserad" eller liknande.Får man det?

;D Sälj det som Naturligt kristalliserad  ;D

Har kunder som efterfråga honung som är grov kornigt , dock så blir inte all ny slungat som har stelnat i burken grov kornigt

Tala om för kunden att det hela är en naturligt process så får de välja själv om de vill köpa eller ej.

Inte alla vill ha ympad eller rört honung

Det är aldrig svårt att sälja när producerat svensk honung !

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 25 sep-10 kl 21:34 »
Funderar allvarligt på att skippa ympningen nästa år och var precis som nämnts inne på "Naturligt kristalliserad". Tror det skulle kunna sälja i relation till den tråkigare ympade.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 sep-10 kl 22:04 »
Den ympade blir ju bara tråkig om man blandar 28 kg ymp i stället för 0.5 kg.

Som sagt, det finns lika många tolkningar av EKOBI metoden som bigubbar. Men principen är densamma och att blanda till själva ympen är en baggis.
Att skapa en levande ymp tar två dagar och det gör man för att man spar maskiner, utrymme, arbetstid. Levande ymp är fantastiskt.

Nu gjorde jag en lite annorlunda egen variant som jag trodde mera på. Det blev enklare och bättre för mig, jag är helnöjd med resultatet.
Men man skall nog göra en djupare analys av läget, sin honung och vilka temperaturer man skall använda.
Här finns ingen vetenskap trots att man refererar till EKOBI och några gamla kristalliseringsprojekt från 90-talet.

Man måste landa själv med sin honung och få det att fungera. Man kan göra det svårt och så kan man göra det väldigt lätt. Min kristalliserade honung är fortfrande gul och fin.
Den byter inte färg från den guldgula som den hade innan tappning, det är stabil till konsistens och färg när den "mognat". En av poängen med att kristallisera.

Färsk naturell honung är fantastisk när den är ny/färsk. Men sedan förvandlas den allt eftersom till något som är sämre är kristalliserad honung.
Kristalliserad honung är stabil och kan förvaras länge under goda förhållanden. Det kan inte naturell honung.
« Senast ändrad: 26 sep-10 kl 13:58 av Sten-Åke Lindell »

Solklart

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 13:06 »
Funderar allvarligt på att skippa ympningen nästa år och var precis som nämnts inne på "Naturligt kristalliserad". Tror det skulle kunna sälja i relation till den tråkigare ympade.
Se bara upp med fukthalten på honungen. Det är lite lurigt om jag fattat det hela rätt.

Det som händer när honung kristalliserar är att sockerhalten ökar i den delen av burken som först stelnar och minskar i den delen som fortfarande är flytande. Man kan alltså drabbas av att den delen av burken som är flytande jäser fast snittet på honungen var ok när man burkade...

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 26 sep-10 kl 19:56 »
Tackar för varningarna. Men den honung jag haft som "stått" till sig har varit jämn i konsistensen men med synliga kristaller när de hamnar på glaset. Tycker det lite sträva känns bra och har tidigare testat detta på kunder som i 3 fall av 5 då väljer "grov" framför "mjuk" vid provning.

Men någon omrörning kanske är på sin plats om man ska vara säker?

Ympning enligt EKOBI (eller hur vi nu får till det här hemma) är ju väldigt smidig men jag tycker resultatet blir tråkigt - både konsistens och färg.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 27 sep-10 kl 09:54 »
Du kan ju också sälja det som "naturlig" peeling-kräm till skönhetssalonger, spa m.m. Lägg på 200 kr/kg på det ordinarie priset så hamnar du väl på "normalpriset" för skönhetsprodukter ...  ;D
Man får inte vara dum!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-10 kl 19:04 »
Du kan ju också sälja det som "naturlig" peeling-kräm till skönhetssalonger, spa mm.m. Lägg på 200 kr/kg på det ordinarie priset så hamnar du väl på "normalpriset" för skönhetsprodukter ...  ;D
Man får inte vara dum!
har inte den grovkornigt salt i sig ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #12 skrivet: 05 okt-10 kl 21:17 »
har inte den grovkornigt salt i sig ?

Salt eller socker, vad spelar det för roll?
Många peeling-krämer innehåller olika slag av sand eller lera, har jag för mig. Hur nyttigt låter det för avloppet?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 06 okt-10 kl 21:44 »
Salt eller socker, vad spelar det för roll?
Många peeling-krämer innehåller olika slag av sand eller lera, har jag för mig. Hur nyttigt låter det för avloppet?
Tydligen är det bra med kaffe korn i båda diskmaskin och avlopp för att det är strävt och rensar rören " enligt rörmokaren "

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 okt-10 kl 21:48 »
Tydligen är det bra med kaffe korn i båda diskmaskin och avlopp för att det är strävt och rensar rören " enligt rörmokaren "
kaffe sump inne håller ju fett kan ju inte vara så bra?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 03:06 »
Om det innehåller fett har jag ingen uppfattning men det har att göra med att den malda kaffebönor har vassa och sträva kanter .
Det kan även användar som peeling för händerna och kroppen  ;)

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 okt-10 kl 09:56 »
Om det innehåller fett har jag ingen uppfattning men det har att göra med att den malda kaffebönor har vassa och sträva kanter .
Det kan även användar som peeling för händerna och kroppen  ;)
hmm lite konstigt för när man håller sump i vasken så slammar det ju i gen  men torrt så funkar det nog bra på händerna  :)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 08 okt-10 kl 01:50 »
hmm lite konstigt för när man håller sump i vasken så slammar det ju i gen  men torrt så funkar det nog bra på händerna  :)
Man ska spola samtidigt , på händerna ska det vara blöt och använt

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 okt-10 kl 03:12 »
Man ska spola samtidigt , på händerna ska det vara blöt och använt
jo just på händerna ja då fukar det nog men i vasken vill ja inte hat för det har ja prova  att hälla ut sup i vasken är ingen hit   det blir bara en massa fet gägg och till slut stopp

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 okt-10 kl 08:01 »
Kaffesumpen lägger man i komposten. I somras när bara jag och storgrabbarna var hemma var det lite si och så med matlagningen. Då var det i princip bara kaffesump i komposthinken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser