Den ympade blir ju bara tråkig om man blandar 28 kg ymp i stället för 0.5 kg.
Som sagt, det finns lika många tolkningar av EKOBI metoden som bigubbar. Men principen är densamma och att blanda till själva ympen är en baggis.
Att skapa en levande ymp tar två dagar och det gör man för att man spar maskiner, utrymme, arbetstid. Levande ymp är fantastiskt.
Nu gjorde jag en lite annorlunda egen variant som jag trodde mera på. Det blev enklare och bättre för mig, jag är helnöjd med resultatet.
Men man skall nog göra en djupare analys av läget, sin honung och vilka temperaturer man skall använda.
Här finns ingen vetenskap trots att man refererar till EKOBI och några gamla kristalliseringsprojekt från 90-talet.
Man måste landa själv med sin honung och få det att fungera. Man kan göra det svårt och så kan man göra det väldigt lätt. Min kristalliserade honung är fortfrande gul och fin.
Den byter inte färg från den guldgula som den hade innan tappning, det är stabil till konsistens och färg när den "mognat". En av poängen med att kristallisera.
Färsk naturell honung är fantastisk när den är ny/färsk. Men sedan förvandlas den allt eftersom till något som är sämre är kristalliserad honung.
Kristalliserad honung är stabil och kan förvaras länge under goda förhållanden. Det kan inte naturell honung.