Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppla in gammal elmotor.  (läst 22083 gånger)

vargahagen

• Gäst
koppla in gammal elmotor.
« skrivet: 25 sep-10 kl 13:30 »
jo jag skulle göra det i dag men det gick inge bra, först gick den väldigt sakta sen blev den väldigt varm och det rök från kablarna som är mellan motorn och tryckvakten,det är en gammal kompressor med asea elmotor, det var tidigare en sån gammal handske av metall med bara 3 stift i och jag har en sån modern röd i plast, först så satte jag i jorden gulgrön, sen kopplade jag i svart till 1an, brun till 2an, och blå till 0an,skulle antagligen satt den blå till stift 3 i handsken? nu bara brummar det i motorn och den snurrar inte alls. hur gör man ?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: koppla in gammal elmotor.
« Svar #1 skrivet: 25 sep-10 kl 14:21 »
En gammal handske för trefasmotorer med tre stift. Stiften är då kopplade till var sin fas. Skyddsjorden till handskens hölje. Noll-ledare saknas.

Faserna i de nya handskarna kopplas till stiften L1,L2,L3 (eller RST minns inte riktigt) skyddsjord till det större stiftet och 0-stiftet blir utan.

När du bytt kan motorn gå antingen åt rätt håll eller fel håll. Går den åt fel håll byter du plats på två av faserna, så byter den riktning.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 15:12 »
Ja, du satte den blå fel.. hade det varit en ny kabel med fler ledare så hade det varit rätt, men som du nu gjorde så fattades en fas.

Risken är att du har bränt motorn.. kör man på 2 faser så länge så det börjar ryka, så är det inget gott tecken...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 16:07 »
Det är lätt att vara efterklok, men man bör ALDRIG (om det är frågan om mer än en 10 sekunders provkörning) koppla in en trefasmotor till elnätet utan att ha ett rätt inställt motorskydd anslutet emellan. Ställ in motorskyddet på samma ström som anges som märkström på motorns typskylt.

Om det är en motor som inte har varit igång på många år så är det säkrast att ta av locket på motorns kopplingsdosa och kolla att blecken är anslutna för 380-400 V och inte någon annan spänning. Läs på motorns typskylt, de flesta trefasmotorer i Sverige ska vara Y-kopplade (de tre övre skruvarna i kopplingsplinten hopkopplade med varandra och fasledarna anslutna till de tre nedre) för den spänningen.

Rör det sig om en gammal motor som har stått fuktigt till bör man säkerställa att lindningarna är torra innan man försöker provköra den. Om motorn har kylluftöppningar räcker det med att ha den stående på ett varmt och torrt ställe (t ex pannrum) några dagar, om den är helkapslad bör man ta loss gavlarna. Passa då samtidigt på att tvätta ren kullagren och fylla dem med nytt kullagerfett. Om motorn har smörjnipplar för fettspruta bör man smörja försiktigt med sprutan medan motorn är igång. Även då är det viktigt att använda kullagerfett och inte något segt och trådigt chassismörjfett, entreprenadmaskinfett eller liknande. Alltför segt fett i ett högvarvigt kullager leder till varmgång.

Fyrledarkablar enligt modern standard har ledarfärgerna brun, svart, blå och gul/grön. När man använder en sådan kabel för trefas så är det fullt tillåtet att använda blå som nolla. Den enda ledarfärg som är "helig" är gul/grön för skyddsjord. Även om det är en femledarkabel och en apparat som kräver nolla ska man inte ta för givet att det är den blå ledningen som är nolla, man MÅSTE alltså se efter hur det är kopplat i andra änden av kabeln. I en gammal hemsnickrad installation kan det vara kopplat hur som helst, och i utländska (bl a tyska) apparater från 70- och 80-talet används ofta brun som nolla.

vargahagen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 18:16 »
Ja, du satte den blå fel.. hade det varit en ny kabel med fler ledare så hade det varit rätt, men som du nu gjorde så fattades en fas.

Risken är att du har bränt motorn.. kör man på 2 faser så länge så det börjar ryka, så är det inget gott tecken...

nu när jag analyserar vad jag gjort så är det nog så att jag bränt motorn,den går inte alls nu och den var mycket svag när jag körde den,jaha då är det väll bara att skaffa någon annan för att renovera den är väll inte lönt?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 18:19 »
Nej, det är inte lönt, att linda om kostar 4-5000. Och det kostar den ju inte ens om du köper splitt ny...
Hittar du nån gammal som legat så tänk på vad Torbjörn skrev.. Det är nästan osvikligt att dom brinner om man bara startar upp dom efter flera år.

vargahagen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 sep-10 kl 18:31 »
Det är lätt att vara efterklok, men man bör ALDRIG (om det är frågan om mer än en 10 sekunders provkörning) koppla in en trefasmotor till elnätet utan att ha ett rätt inställt motorskydd anslutet emellan. Ställ in motorskyddet på samma ström som anges som märkström på motorns typskylt.

Om det är en motor som inte har varit igång på många år så är det säkrast att ta av locket på motorns kopplingsdosa och kolla att blecken är anslutna för 380-400 V och inte någon annan spänning. Läs på motorns typskylt, de flesta trefasmotorer i Sverige ska vara Y-kopplade (de tre övre skruvarna i kopplingsplinten hopkopplade med varandra och fasledarna anslutna till de tre nedre) för den spänningen.

Rör det sig om en gammal motor som har stått fuktigt till bör man säkerställa att lindningarna är torra innan man försöker provköra den. Om motorn har kylluftöppningar räcker det med att ha den stående på ett varmt och torrt ställe (t ex pannrum) några dagar, om den är helkapslad bör man ta loss gavlarna. Passa då samtidigt på att tvätta ren kullagren och fylla dem med nytt kullagerfett. Om motorn har smörjnipplar för fettspruta bör man smörja försiktigt med sprutan medan motorn är igång. Även då är det viktigt att använda kullagerfett och inte något segt och trådigt chassismörjfett, entreprenadmaskinfett eller liknande. Alltför segt fett i ett högvarvigt kullager leder till varmgång.

Fyrledarkablar enligt modern standard har ledarfärgerna brun, svart, blå och gul/grön. När man använder en sådan kabel för trefas så är det fullt tillåtet att använda blå som nolla. Den enda ledarfärg som är "helig" är gul/grön för skyddsjord. Även om det är en femledarkabel och en apparat som kräver nolla ska man inte ta för givet att det är den blå ledningen som är nolla, man MÅSTE alltså se efter hur det är kopplat i andra änden av kabeln. I en gammal hemsnickrad installation kan det vara kopplat hur som helst, och i utländska (bl a tyska) apparater från 70- och 80-talet används ofta brun som nolla.

ja den är y kopplad de 3 är ihop kopplade i motorns eldosa, är lite sur och arg nu över mitt misstag men jag har 2 maskiner till som jag fick av svärfar ( en byggsåg och en slipstensslip) där det har varit 3 polig handske som nu är borttagen jag kan ju vis av denna erfarenhet ;) koppla de andra 2 maskinerna rätt, så då har jag ju lärt mig detta i alla fall.

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-14 kl 20:47 »
Jag har en fråga om att koppla in en elmotor och denna tråd verkade såpass ny att jag inte tyckte en ny tråd behövdes.

Har fått en "ny" 3-fas motor och behöver koppla in den, den var färdig kopplad för y-koppling,  det baserar jag på att de tre kontakterna på ena sidan var ihopkopplade. Jag tog upp på kontakten i sladden jag tog av en äldre motor för att se hur kablarna där var kopplade och där så kopplade jag följande:

L1 > U
L2 > V
L3 > W

Var det nu rätt kopplad, testade den några sekunder (saknar motorstart och motorskydd) och den verkade gå runt, några ljud hördes då jag tog ur strömmen och den saktade i, kanske något lager. Jag undrar dock om man kan koppla faserna hur som helst i en 3-fas motor eller är det fråga några specifika kombinationer, man kan ju svänga två av faserna sägs det, men är det nån skillnad vilken väg man svänger faserna eller går det precis hursomhelst bara alla 3-faser är inkopplade? Eller finns det nån standard man bör följa?

Jag kopplade inte in jorden för detta test men nog borde jag väl leda den till höljet?

Tips på bra motorskydd/motorstarts enheter annars? Detta är än så länge det bästa jag hittat:
http://www.tripus.se/index.php?page=webshop&action=visa&sidmenu=16&submenu=33&PHPSESSID=1934bc254c3fdcf4e6d48e1f69cb78a1

Alltså vafan, läste fel på datumet också, inte min dag idag... nu går jag och sover.
« Senast ändrad: 25 sep-14 kl 21:12 av DennisCA »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 25 sep-14 kl 21:24 »
Du kan koppla faserna i vilken ordning du vill. Går motorn åt fel håll får du vända på två av faserna, det spelar ingen roll vilka. Och ja, jorden kopplar du till godset.

Gottfrid

• -
« Svar #9 skrivet: 25 sep-14 kl 22:01 »
Vad det gäller  ström så tycker jag att man ska låta bli det om man inte vet vad man gör.

DennisCA

• Finland
« Svar #10 skrivet: 26 sep-14 kl 05:44 »
Nä men nu då jag fick ett klart & tydligt svar från ett svart får så vet jag. Ville konfirmera att jag fattat det rätt.

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 26 sep-14 kl 07:16 »
.bokmärke,

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 26 sep-14 kl 20:57 »
Man ska dock inte ta för givet att motorn verkligen är avsedd för 400 V trefas bara för att kopplingsplinten är Y-kopplad, man bör alltid läsa vad som står på motorns typskylt också.  Det finns ju t ex motorer som är avsedda för 690 V Y-kopplat respektive 400 V D-kopplat, de används dels i samband med Y/D-start och dels på industrier med 690 V-nät för motorkraft.
Om motorn är mycket gammal eller egentligen avsedd för något annat land än Sverige kan den vara tänkt för helt andra spänningar, t ex 120/208 V i vissa nät i USA, eller 127/220 V som förekom förr i tiden (ända fram på 90-talet i fastigheter som fick sin elmatning via Banverket) här.

Man kan också råka ut för motorer avsedda för enfas 230 V som har samma typ av kopplingsplint som trefasmotorer. På sådana brukar det dock finnas ett schema på insidan av kopplingsdosans lock som visar hur inkommande matning samt kondensator(er) ska anslutas.
Som regel är inte alla 6 polskruvarna anslutna på en sådan motor, och det kan gå flera trådar från någon av dem till lindningen.

Gottfrid

• -
« Svar #13 skrivet: 28 sep-14 kl 16:01 »
Och du hade full koll på vilken motortyp och vilken spänning din motor var avsedd för Dennis??

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 29 sep-14 kl 08:00 »
Ja annars skulle jag väl inte ha köpt den eller?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 29 sep-14 kl 08:54 »
Ja annars skulle jag väl inte ha köpt den eller?

Det kan man inte vara säker på. Folk samlar på allt möjligt. Hörde om en som köpte trasiga laserskrivare, även om man talade om att de var trasiga.

DennisCA

• Finland
« Svar #16 skrivet: 29 sep-14 kl 11:01 »
Jag är nu inte helt bortkollrad, jag är förvisso ny i ämnet och ville dubbelkolla att jag tänkt rätt gälllande inkopplingen. Men jag vet nog vad jag behöver och vad som borde funka för mig.

Gottfrid

• -
« Svar #17 skrivet: 29 sep-14 kl 18:56 »
Ta de inte personligt Dennis ,men jag har sett allt för många "specialare " Där folk har kopplat skälv utan nån som helst aning om va dom hållt på med.Vet ett fall med dålig utgång då pappan kopplat in en tvättmaskin. De blev inte alls bra!

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 29 sep-14 kl 21:02 »
Jag är inte en sådan som håller på med el eller kopplar själv, men att koppla in en elmotor tyckte jag att borde gå bara man försäkrar sig själv före.

Anyway, enligt märkskylten är det en AEG 220/380V motor, så den är rätt kopplad och den har varit som pump i ett växthuspannrum i närheten innan den blev tagen ur bruk år 1980. Fick den för 25 euro, tänkte skaffa följande motorskydd åt den för nu har jag ingenting, vill inte använda den direkt med sladd, märkskylten säger 9.2A så jag antar 9.5A versionen här borde vara tillräckligt nära:
http://www.nimaab.se/se/art/startapparat-for-4kw-elmotorer.php

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 30 sep-14 kl 21:43 »
Om motorn har stått oanvänd i över 30 år borde man nog göra ett isolationsprov innan man vågar släppa spänning på den, i synnerhet om den har stått fuktigt till. Har den dålig isolation någonstans pga fukt så finns det risk för genomslag som förstör lindningen om man plötsligt kopplar in full spänning.

En bra början är att ohmmäta de tre faslindningarna och kolla att de har samma resistans. Man kan också ohmmäta mot jord och, med bortkopplade byglar, mellan faserna. Där ska man i alla kombinationer få i stort sett oändlig resistans, åtminstone om lindningarna är torra.

Tänk på att det förmodligen står två olika strömvärden på typskylten, en högre ström som gäller D-koppling och drift på 220 V och en lägre som gäller Y-koppling och 380 V.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 2 användare (1 dolda)
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser