Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra ulltäcke????  (läst 5256 gånger)

hursomhelst

• Småland
Göra ulltäcke????
« skrivet: 23 sep-10 kl 17:25 »
Hej

Har skaffat mina första får, och har en sjukdom som ger mig fruktansvärd muskelvärk.
Och jag vill ha ett ulltäcke..

Någon som vet hur man gör?

Värken och ullen har jag (snart ullen iaf  ;D)

Tacksam för utförliga svar

Evendim

• -
SV: Göra ulltäcke????
« Svar #1 skrivet: 24 sep-10 kl 08:26 »
Hurdant täcke har du tänkt dig?
Stoppat med ull?
Tovat?
Finns ju flera alternativ

PSC

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-10 kl 21:12 »
Jag har hört att ett täcke stoppat med ull är jättebra o skönt, men vet tyvärr inte hur man gör heller. Hoppas på svar! ???

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 sep-10 kl 23:11 »
Sy en stor påse (tag ex ett påslakan av god kvallitet/ alternativt två underlakan hopsydda till påse och fyll med kardad ull (det görs i kardflor om du köper dem färdiga annars blir dem i kortare flor om man gör dem själv med kardor). Sy ihop sista sidan efter fyllningen är i. Du kan även ha i en tunn iläggsfilt först och sedan ull på båda eller ena sidan om den.
Lägg i ullen jämnt fördelat och sy för hand eller med maskin kanaler lodrätt och vågrätt så inte ullen flyttar sig för mycket. Man kan även göra mönster med dessa sömmar men gör grundihopsättningen först så ullen inte flyttar på sig vid hanteringen.
Jag anser att finullsull är varmare än ex gute/gotlandsull. Känns om man sitter på fällar av dessa.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 23:20 »
jag vill också ha ett ulltäcke men är lite gnällig på lukt, vill inte lukta smutsigt får o:)
Räcker det med vanlig tvätt i vatten eller ska man ha i något medel, såpa?sköljmedel?
Om man gör som guld skriver, trycker inte symaskinålen ut lite ull i varje stygn och gör trassel i maskinen? jag har nog kanske en dålig maskin men den tuggar så fort något tyg är lite "hårigt".

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 11:13 »
För att slippa lukt tycker jag att det bästa är att först blötlägga ullen i enbart vatten 40 - 45 grader, i 20 minuter. Skölj i flera vatten med lite lägre temperatur för varje vatten. När ullen torkat är det lätt att rensa bort skräp och smuts som inte löst upp sig i vattnet. Vänta med rensning/sortering för att ullen är ömtålig i vått tillstånd.
Sedan tycker jag att flytande Y3 gör bra nytta mot "doft" och ger en mjuk ull. MYCKET lite tvättmedel och VÄL upplöst i tvättvattnet innan ullen läggs i.

Jag skulle välja att sy för hand för att slippa problemet med att ullen följer med symaskinen.
Ett annat alternativ är att först sy kanaler och sedan stoppa in ullen.

Som yttertyg skulle jag välja siden, det behöver inte bli jättedyrt :) Siden och ull behöver ju väldigt sällan tvättas, och blir rena vid väldigt försiktig tvätt, bomull drar till sig smuts och kräver mer temperatur och bearbetning för att bli rent

Så tänker jag...och påbörjar snart mitt täcke.

PSC

• Småland
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 14:51 »
Låter spännande! Skriv gärna o berätta hur det blev!

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 08:33 »
oooo....vad jag blev sugen på att göra ett ulltäcke.......kanske i form av ett lapptäcke....
Live simply......so that others may simply live.

Evendim

• -
« Svar #8 skrivet: 28 sep-10 kl 19:47 »
Håller på med ett lapptäcke av tovade ullrutor. Syr/kastar sedan ihop dem för hand.
Tanken finns att ev. brodera på några rutor....... men inget bestämt ännu....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 28 sep-10 kl 20:01 »
Håller på med ett lapptäcke av tovade ullrutor. Syr/kastar sedan ihop dem för hand.
Tanken finns att ev. brodera på några rutor....... men inget bestämt ännu....

Å, låter jättefint! Ska du quilta ihop det med med fyllning och baksida, eller bara ha det som det är?

Evendim

• -
« Svar #10 skrivet: 28 sep-10 kl 22:01 »
Ha det som det är!
Blir ett marknadstäcke :-D

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 01 okt-10 kl 08:59 »
Jag såg ett program från England på TV häromkvällen om just ullfyllda täcken, wool duvets. Jag funderar bara på hur man tvättar dem, går det i maskin eller är det bara kemtvätt som gäller?
Här är en länk till hemsidan för den familj som programmet handlade om, och deras täcken. Programmet var f.ö. en härlig skildring av hur man kan leva på sitt lantbruk om man satsar järvt (och har lite pengar undanstoppade ).
http://www.devonduvets.com/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 01 okt-10 kl 09:10 »
Kan ni inte sätta in lite bilder på era påbörjade och färdigställda ulltäcken, oavsett teknik...

Är ju så nyfiken på att se dem :-[

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser