Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsenfår Helsingefår Värmlandsfår ?  (läst 2558 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Åsenfår Helsingefår Värmlandsfår ?
« skrivet: 06 jun-06 kl 18:47 »
En fråga till er som har Värmlandsfår Helsingefår Åsenfår etc...
Vid vilken ålder kan man se på bagglammen att de kommer att få fullstora horn ?
och inte bara hornknappar...
« Senast ändrad: 04 jul-06 kl 20:38 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Horn ?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-06 kl 09:51 »
Ingen som lagt märke till det på era lamm  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Åsenfår Helsingefår Värmlandsfår ?
« Svar #2 skrivet: 05 jul-06 kl 13:40 »
Jag kommer inte ihåg riktigt hur gammal baggen var när hornen började visa sig mer som horn än en knapp. Det går väldigt fort tycker jag. Jag tog bort min bagge vid 4 månaders ålder och då var nog hornen mellan 5-7 cm. Om hornen sen kan stanna i växt och inte få de fina krokarna vet jag ej.
/Lili

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Åsenfår Helsingefår Värmlandsfår ?
« Svar #3 skrivet: 05 jul-06 kl 16:00 »
Jag kommer inte ihåg riktigt hur gammal baggen var när hornen började visa sig mer som horn än en knapp. Det går väldigt fort tycker jag. Jag tog bort min bagge vid 4 månaders ålder och då var nog hornen mellan 5-7 cm. Om hornen sen kan stanna i växt och inte få de fina krokarna vet jag ej.
/Lili

Ett horn växer hela livet. En av mina tidigare baggar hade hornknoppar men de lossnade regelbundet.

Om jag jämför hornen på mina två helsingebaggar jag har nu så är de hornen som inte blir stora väldigt smala som ett finger medans baggen med stora horn har grova horn.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Åsenfår Helsingefår Värmlandsfår ?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-06 kl 11:55 »
Hornen brukar du kunna känna redan på det nyfödda lammen.. efter nogra veckr brukar de synas...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
Dalibor, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser