Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjärilsbuske  (läst 3655 gånger)

Dagg

Fjärilsbuske
« skrivet: 20 sep-10 kl 22:09 »
Hej! Har slarvat lite med ogräsrensandet de senaste månaderna. Det ger oväntade effekter ibland. Jag upptäckte igår att det flera meter från en av mina fjärilsbuskar växer nya skott...Det är ca 15 st och de har t.o.m. blommor!!! Jag har tidigare i sommar kört med jordfräs just här. Vad tror ni? Rotskott? Frön? Ska jag gräva upp och flytta dem?
//Dagg

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fjärilsbuske
« Svar #1 skrivet: 20 sep-10 kl 22:17 »
De frösår sig iofs, men väcker inte så snabbt från frön, det är sannolikt rotavläggare, som du oavsiktligt skapat när du körde med jordfräsen. Var bor du? Buddlejor är ju inte jättehärdiga, så jag skulle vänta med att flytta dem till våren, om du inte bor i typ zon 1. De skadas lättare om de är nyflyttade. Mina frös ner helt i vintras (zon 3 numera, inte kul ur odlingssynpunkt, men stora ytor, vilket är kul...), och kom med nya skott från rötterna. Men hade de varit nyflyttade i höstas, så hade de sannolikt dött.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 07:38 »
Hej! Jag bor i zon 1...men flera av mina fjärilsbuskar frös ner marken i vintras. Vi hade det rejält kallt här också ;)! Jag ska följa ditt råd och låta dem står kvar till våren! Jag har länge tänkt att jag skulle försöka föröka dem, men inte blivit färdig att ta tag i det...nu har de skött det själva!
//Dagg

gröngölingen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 okt-10 kl 23:07 »
min fjärilsbuske frös ned i vintras det var tydligen första gången på många år men den kom igen på sensommaren och blommar nu med några blommor så låt den stå kvar och ge den en chans, det verkar som att de inte gillar torka men vill inte hellre stå för blött.

Dagg

« Svar #4 skrivet: 20 okt-10 kl 00:20 »
Nu när jag hållit ögonen öppna efter "nya buskar" hittar jag dem lite här och där...Jag brukar klippa av blomställningarna när de är avblommade men struntade i det förra säsongen. Fåglarna tycktes gilla fröna...så kanske är det lite frösådd här och där också ;D!
//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser