Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med Pongo och hans böld?  (läst 4974 gånger)

Broccoli

• Skåne
Vad göra med Pongo och hans böld?
« skrivet: 20 sep-10 kl 21:02 »
Hej! Jag har nog en av världens snällaste getter, Pongo, tre år gammal och av mjölkras/lantrasget. För drygt 1½ månad sedan upptäckte jag ett varigt sår på "kala fläcken" mellan frambenen, det kom tjockt illaluktande var ur en knappt femkrone stor böld. Han fick omgående antibiotika och såröppningen tvättades och behandlades med pencillilsalva 2ggr/dag. Det ville inte läka och efter antibiotikakuren fortsatte jag att tvätta och klämma ut var. När det väl började se bra ut o läka lossnade sårskorpan och säkert tre msk var rann ut. Ut med veterinär igen, ny antibiotikabehandling och nu sju dagar senare ser det fortfarande lika illa ut med undantag för att det inte går att klämma ut mer var. Området runt själva bölden är tjockt och svullet som ett pansar och det påverkade området är säkert 20x15cm nu. Veterinären misstänker att bölden kan ha ätit sig upp inåt bukväggen. Pongo är pigg och glad, har ett hål i magen, so what liksom?  ::) Ingen feber och äter som en liten häst. Har bilder men vet inte hur man lägger ut dom härinne? Och ni som tänker påstå att jag är djurplågare skulle bara se honom så hade ni fattat att han verkligen inte lider av sin böld och ni som säger slakta och skaffa ny, inte aktuellt för Pongo är inte vilken get som helst utan en get man kämpar för. Ok? Tacksam för alla idéer och tips!
Mvh
Pongos matte.
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

SoleSan

• Jag är stark, när jag orkar...
    • Uppland
    • www.vitalarevovve.blogg.se
SV: Vad göra med Pongo och hans böld?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-10 kl 21:51 »
Tyvärr kan dom så kallade "getbölderna" växa innåt och då blir geten mager och av humana skäl brukar dom avlivas. du kan dock pröva med vätesuperoxid i bölden, ibland torkar den ut av det. Men det måste upprepas ofta tre- fyra gånger i veckan. Det här är smittsamt och kan sätta sig i lymfkörtlar på människa, så efter behandling, tvätta dig ordentligt. Om varet hamnar på inredning i stallet bör det också tvättas med Vircon annars smittar det igen på geten. Oftast via foderhäcken.

Broccoli

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 sep-10 kl 06:47 »
Just "getböld" är det jag och veterinären gemensamt har satt som diagnos, heter väl pseudotuberculosis eller nåt liknande egentligen? Ang. smittorisk har jag hela tiden varit noga med hygienen efter sårtvätt. Tyvärr har jag fått veta att eftersom det smittar så bör även Pongos gamla mamma vara smittbärare och jag ska därför inte skaffa nya getter. Lite osäker på om fåren kan vara smittade/smittbärare? Ska ringa veterinären nu på morgonen och berätta om det där med vätesuperoxid, tack för tipset! Har också förstått att djur med getböld mår utåt sett bra trots sjukdom och det verkar han ju göra också. Attans böld!!  :'( Tack för ditt svar!

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #3 skrivet: 21 sep-10 kl 07:11 »
Hoppas att det blir bättre för Pongo, Har oxå getter fast afrikanska dvärggetter hur goa och tama som helst  :)
Mvh Nathalie
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Missemii

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 sep-10 kl 09:13 »
Hej!
När våran get hade varbölder (de uppstod bara på höger kind) la jag tillslut ett blöttomslag för att försöka dra ut själva säcken. Det slutade komma fler då. Hon var inte så påverkad runt om såret som du beskriver. Och sen krävde det sin uppfinningskvninna för att få omslaget att sitta fast. Jag tvättade såret varje dag med alsollösning och sedan väteperoxid. Men skölj såret efter väteperoxiden annars kan det bli svallkött. Och la sedan omslaget. Efter att jag klämt bort allt var, var såret ca 5cm i diameter, klämde tills det kom blod. Klippte bort störande hår för att såret skulle vara fritt.

Hade ingen aning om det de föregående beskriver med getbölder men mkt intressant. Suger till mig alla nyttiga kunskaper. Hoppas det går bra med din bock och att det inte är ngt så otäckt som att det växer inåt, låter hemskt.

Lycka till//Missemii
"Vi syns i marschallens skugga"

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-10 kl 14:54 »
Böldsjuka- pseudotuberkulos är väl en anmälningpliktig sjukdom där även gården sätts i karantän ??  De kan ju ta upp till 1 år innan bakterierna dör.    eller?

Broccoli

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 sep-10 kl 21:10 »
Böldsjuka- pseudotuberkulos är väl en anmälningpliktig sjukdom där även gården sätts i karantän ??  De kan ju ta upp till 1 år innan bakterierna dör.    eller?

Enligt SVA ska sjuka djur isoleras, finns s.k. zoonos-risk men ingen anmälningsplikt eller karantän. Säger sig självt för min del att jag inte varken säljer eller skaffar nya djur om jag misstänker smitta! Paraturberkulos däremot är anmälningspliktigt och kan t.o.m. leda till slakt av gårdens samtliga idisslare utom ko tror jag? Ingen expert men så har jag tolkat det jag läst. ??? Har dessutom STORT förtroende för min veterinär och att hon kan lagen på sina fem fingrar. Dessutom om jag skulle hamna i karatän....eller djuren.....finns inga får eller getter på mils avstånd....och jag har en get med en böld, inget på någon annan.

Broccoli

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 sep-10 kl 21:15 »
Hoppas att det blir bättre för Pongo, Har oxå getter fast afrikanska dvärggetter hur goa och tama som helst  :)
Mvh Nathalie

Tack! Jag hoppas också han blir bra! Kan inte tycka att det är rätt att avliva någon som är så glad och pigg som han. Vi kämpar på, ett par dagar antibiotika-kur kvar och imorgon köper jag väteperoxid och börjar spola bölden med inuti. Skam den som ger sig! Eller hur?

Per Gynt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 sep-10 kl 21:21 »
Inte vill man avliva en glad och pigg bock. Var glad för en bra veterinaer och följ hennes råd.

Broccoli

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 sep-10 kl 21:24 »
Till Missemii; Låter ungefär som Pongos böld ändå, hade oturen att få sin böld på magen och under en extremt varm och fuktig augustimånad som väl har gjort sitt till att den haft svårt att läka. Har ju haft ute veterinär tre ggr och jag kan tänka att om det hade varit en böld som verkligen växte INÅT borde han väl i princip vara död nu? Inte hoppa glädjeskutt och stånga mamsen och klättra på stockarna? Vi har funderat på att åka och röntga honom men vill först se vad den här antibiotikan ger för resultat. Och även om det skulle vara sån där getböld så kan det läka och även om han är smittad innebär det inte att han måsta avlivas utan han kan leva vidare ändå, bara vi får ordning på böld-skrället. Kan ju också vara så enkelt att han fått en pinne i magen som stuckit hål. ??? ??? Ska inte måla fan på väggen heller.

Broccoli

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 sep-10 kl 21:28 »
Inte vill man avliva en glad och pigg bock. Var glad för en bra veterinaer och följ hennes råd.

Är OTROLIGT glad för min veterinär!!  :-* I hennes värld är min get lika mkt värd som vilken tävlingshäst eller högpresterande mjölkko som helst!! I min värld också för den delen  ;) .

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #11 skrivet: 21 sep-10 kl 21:36 »
vad skönt att höra, så var det inte för min del när min get fick urinsten. De sa att vi skulle avliva honom, men jag vägrade och tack vare det så lever han fortfarande och mår hur bra som helst  :D
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Broccoli

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 sep-10 kl 20:37 »
Nej, man ska veta när det är dags att ge upp och låta djuret slippa lida mer men också när det är värt att kämpa!! Tror din get är väldigt glad att du kämpade Natha!! :D

trassla

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-10 kl 21:30 »
Försök att lägg en kompress med alsollösning(alkoholfri)  och lägg på såret och försök att linda den med t ex bandage runt geten (lättare sagt än gjort) och byt den 3 ggr om dagen och sedan byt 2 ggr om dagen. Är det så att det väser en skorpa över varet så försök att lägg in en liten tuss i såret med alsollösning så att det inte växer igen så länge såret varar och det ger det en möjlighet att såret läker inifrån och inte tvärtom. Lycka till med din lilla get.

Broccoli

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 03 okt-10 kl 08:20 »
Hej! Liten uppdatering; Pongo mår bättre :D. Fått ny sorts antibiotika och jag spolar bölden varje dag med väteperoxid och sprutar in pencillinsalva. Bölden KRYMPER och det har inte kommit nåt nytt varsekret på tre dagar nu :D. Så, peppar, peppar...kanske får behålla min vackra lilla Pongo-kille  :-* ändå?

ninna b

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 okt-10 kl 07:26 »
Hur går det med Pongo

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #16 skrivet: 13 okt-10 kl 19:54 »
Får jag föreså attv Du prövar att ge bocken Selen, tex i form av en Viltsten  samt ett multivitamin preparat under en vecka för att stärka imunförsvaret? Men kanske Du redan gjort det? Det verkar ju vara mycket god klass på Din omvårdnad! Lycka till! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #17 skrivet: 15 okt-10 kl 12:06 »
Hej! Jag har nog en av världens snällaste getter, Pongo, tre år gammal och av mjölkras/lantrasget. För drygt 1½ månad sedan upptäckte jag ett varigt sår på "kala fläcken" mellan frambenen, det kom tjockt illaluktande var ur en knappt femkrone stor böld. Han fick omgående antibiotika och såröppningen tvättades och behandlades med pencillilsalva 2ggr/dag. Det ville inte läka och efter antibiotikakuren fortsatte jag att tvätta och klämma ut var. När det väl började se bra ut o läka lossnade sårskorpan och säkert tre msk var rann ut. Ut med veterinär igen, ny antibiotikabehandling och nu sju dagar senare ser det fortfarande lika illa ut med undantag för att det inte går att klämma ut mer var. Området runt själva bölden är tjockt och svullet som ett pansar och det påverkade området är säkert 20x15cm nu. Veterinären misstänker att bölden kan ha ätit sig upp inåt bukväggen. Pongo är pigg och glad, har ett hål i magen, so what liksom?  ::) Ingen feber och äter som en liten häst. Har bilder men vet inte hur man lägger ut dom härinne? Och ni som tänker påstå att jag är djurplågare skulle bara se honom så hade ni fattat att han verkligen inte lider av sin böld och ni som säger slakta och skaffa ny, inte aktuellt för Pongo är inte vilken get som helst utan en get man kämpar för. Ok? Tacksam för alla idéer och tips!
Mvh
Pongos matte.

om inget annat fungerar; ta hål på bölden och skölj ur den med t-röd. det tar död på bakterierna och de kommer förhoppningsvis inte tillbaka. Upprepa sköljningen nån gång/dag fram tills såret läkt.  (ett gammalt hästgubbetipssom kan fungera)

Broccoli

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 okt-10 kl 06:49 »
Hej!! Det går bra med Pongo! Han fick en ny sorts antibiotika som verkade ta kål på bacillerna ;D, spolade varje dag med väteperoxid och sprutade i antibiotikasalva. Nu är bölden liten, och själva öppningen läker för varje dag. Inget nytt var på säkert tio dagar nu.  :D :D :D Dessutom börjar svullnaden runt om såret gå ner och det finns absolut ingen anledning till att tro att Pongo skulle lida av någon obotlig smittsam sjukdom och vara avlivningshotad längre :D :D :D. Han mår bra helt enkelt, peppar, peppar.... Tack för allt stöd!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 17 okt-10 kl 23:22 »
Roligt att Din vän mår bättre!

Det Du gjort är ju helt rätt, och om det är "getbölder", så är i regel själva bölden ganska okänslig.

"Get-böld-sjuka" orsakas av Corynebacterium Ovis, även kallad C. Pseudotuberculosis, icke att förblanda med Paratuberkulos.  Vad jag vet är väteperoxid (H2O2), spädd till 3%!, det effektivaste.  Man bör spruta (med t ex en spruta utan spets) rakt och snett, in i öppningen, med så högt tryck att varet spolas ut.  Oftast gör detta mindre ont än när man klämmer, och jag tror det frestar mindre på vävnaden, som man ju vill skada så lite som möjligt, så att den läker.

Var från Corynebact är "pistage-grönt och segt".  (Jag kan fortfarande inte äta pistagenötter med aptit, ty färgen påminner mig om det där äckliga varet.  :P :P  :P )

Ja, får kan få sjukdomen.

Detta är en lömsk bakterie, som inte tår syre, men som är mycket duktig på att kapsla in sig, och den kan alltså ligga länge och vänta på ett lämpligt offer i t ex en springa i en foderhäck.  När den kommer in i ett nytt djur, kan den, i första striden, besegra djurets vita blodkroppar.  Det är därför bölderna oftast kommer i lymfkörtlarna.  Såvitt jag vet är denna bakterie inte särskilt känslig för antibiotika.  Antingen har det kommit något nytt medel, eller också ville Din veterinär slå ut eventuella andra infektioner, som ju kan komma in genom samma sår.  :P

Syre frigörs när väteperoxid kommer i kontakt med till exempel sårvätska.  Man ser hur bubblor kommer upp.

Efter ett antal år kan getterna bygga upp immunitet mot bakterien, och bölderna minskar i antal och tar längre tid att svälla upp.

Placeringen av Pongos böld antyder att han legat på något vasst, kanske ett brutet höstrå, och fått in infektionen den vägen.  Innanför den kala fläcken ligger bröstbenet, och där vill man helst inte ha in infektionen, så det var bra att Du reagerade i tid.

Om Du distraherar Pongo med något gott en bit upp, så ställer han nog framfötterna på en pall, så kommer Du åt såret lättare.  Om någon annan pysslar med godiset, så att han ägnar sig åt det, känner han inte lika mycket när det börjar göra ont.  När det börjar komma blod med varet, brukar det göra ont.  Men det är bra om Du kan få bölden så ren som möjligt varje gång, så att den torkar ut.  Samtidigt är ju smärtan en signal om att man börjar skada själva vävnaden.  Om det ÄR corynebacterium, och varet är pistagefärgat men tunnflytande, då är bölden inte mogen, och Du har dålig framgång med behandlingen.  Det kommer blod hela tiden, och det gör ont.

En mogen böld känner Du igen på att den har en hårlös fläck, där den sedan spricker, och varet kommer ut.  Det är då den smittar, och det är då Du har mest framgång med väteperoxiden.

Det är nog lämpligt att ofta kolla igenom samtliga djur, så att Du blir förvarnad om det slår upp en böld till någonstans.  På nysmittade individer brukar det vara ungefär en vecka från första svullnaden tills bölden brister.  Om de har byggt upp ett försvar, kan det röra sig om ett halvår.

Att lägga ut bilder här tycker jag också är svårt.  Tydligen måste man lägga dem på nån annan server först.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
kretslopp, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser