Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dax för vinterbur?  (läst 1117 gånger)

Beatrice Aurore

• Gäst
Dax för vinterbur?
« skrivet: 18 sep-10 kl 08:37 »
Mina kaniner går fortfarande ute i betesburen med bra bodel med strö och halm. Bodelen är lite upphöjd från marken. De får hö, pellets och grönsaksavfall. När brukar ni ta in era kaniner?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dax för vinterbur?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-10 kl 09:32 »
När snön kommer, eller inte alls, för jag har mina ungdjur som ska slaktas i betesburar, de ska helst slaktas innan snön... Avelshonorna går nästan alltid i våningsburar, de blir mer stressade i betesburar, så de får definitivt inte föda ungar i en sådan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 sep-10 kl 10:37 »
Ungdjuren går ute hela livet. De honor som gått tillsammans med sina kullar flyttar till vinterburar i samband med att kullarna könssepareras.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 sep-10 kl 10:16 »
Alltså ingen brådska än att sätta ninerna i vinterbur än.
« Senast ändrad: 19 sep-10 kl 10:22 av Peer Gynt »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-10 kl 23:59 »
Hej!

Unghanar är kvar i betesburarna till slakt. Avelshanar flyttar in i växthusen när tomaterna åker ut - oktober förmodligen även i år.

Unghonor har jag inte i betesburar, de grävar bara ut sig. De avelshonor som går i hägn (grävsäkert!) bor där hela livet, bara mera halm under vintern och mera lä. Halva hägnet har tak mot nederbörd.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser