Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skogsägare se hit!!  (läst 6235 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
skogsägare se hit!!
« skrivet: 17 sep-10 kl 11:18 »
är det nån skogsägare här i landet som har sin skog ståendes på rot tills den dör för att gynna den biologiska mångfalden?

jag trodde det var lag på att gallra och röja samt avverka...
varför äger man skog om man inte ska kunna sälja virke och få in lite pengar?
har en bekant som har en gammal granskog stående som håller på att självdö..hugger han inte ner den nu så får han inte ett öre för virket..och dessutom,låter han den stå så blir det massangrepp av barkborre som kommer sprida sig till resten av skogen... 
Fjäderfän och kaniner

Lina W

• Ångermanland
SV: skogsägare se hit!!
« Svar #1 skrivet: 17 sep-10 kl 13:33 »
Han har inte fått den klassad som en nyckelbiotop eller annan skyddsklassad skog som ska lämnas orörd? Och på så vis fått ersättning för den. Hur stor areal gäller det?
De flesta fastigheter brukar/ska avsätta en del för miljö.
Röjningslag mm är avskaffat, det enda är att man måste föryngra skogen efter en avverkning.

När det gäller barkborre vet jag inte risken eftersom det skiljer sig mycket beroende vart i lander det är.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 sep-10 kl 14:00 »
nä den är inte skyddsklassad... det är bara några hektar det handlar om...
Fjäderfän och kaniner

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 17 sep-10 kl 14:42 »
Vad jag har förstått så får man ha, om det är antal hektar eller procent av skogsarealen vet jag inte, en viss del av sin skog utan att göra några särskilda åtgärder alls. Vi har i alla fall en liten bit nere vid en tjärn som vi får låta stå utan att göra nåt. Det är inget naturreservat eller liknande utan den bara står.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 14:48 »
det säjs ju alltid att man ska värna om gammelskog för tjäder och mård..hackspettar och lavar och sånt... men det är väl inte många som spar på gammelskog? hur mycket kan man få i bidrag för att spara? fäller man träden så blir det några hundra tusen kronor..men om man spar?
Fjäderfän och kaniner

Johnny

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-10 kl 21:05 »
Farsans kusin har lika dant med skogen helt över mogen.
Åkermarken växer också helt igen med sly och träd.
Gubben är så snål att om han inte får in mat genom jakt eller fiske så får han åka in till sjukhuset och få mat där pågrund av undernärning eller ensidig kost.
Köpte sig en gång en ny BM 650 på 70-talet men den drog för mycket bränsle så den körda han in i garaget och kör med sin gamla BM Viktor.

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 19 sep-10 kl 21:27 »
Citat från: grimbart
har en bekant som har en gammal granskog stående som håller på att självdö..

Självdö? Skog har existerat i många miljoner år innan vi började med avverkning och har mått alldeles utmärkt av det. Den kommer inte att dö, den kommer att bli mer levande.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 sep-10 kl 00:19 »
Självdö? Skog har existerat i många miljoner år innan vi började med avverkning och har mått alldeles utmärkt av det. Den kommer inte att dö, den kommer att bli mer levande.
virket rötnar inifrån... träden dör... men visst insektslivet blir säkert berikat om det är det du menar...
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 sep-10 kl 00:27 »
virket rötnar inifrån... träden dör... men visst insektslivet blir säkert berikat om det är det du menar...
Och om insekterna ökar så ökar även alla andra djur som står ovanför i näringskedjan.

Men en gran kan bli 6000 år gammal, så nog kan dom stå ett tag till

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-10 kl 00:29 »
Och om insekterna ökar så ökar även alla andra djur som står ovanför i näringskedjan.

Men en gran kan bli 6000 år gammal, så nog kan dom stå ett tag till
självklart ökar djuren uppåt i näringskedjan...
kan en gran bli 6000år gammal? det var gammalt det..
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 sep-10 kl 00:35 »
självklart ökar djuren uppåt i näringskedjan...
kan en gran bli 6000år gammal? det var gammalt det..
9500 år var det. Inte mycket till timmerträd dock:
http://info.adm.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=3061

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 sep-10 kl 00:41 »
herre du milde!!!
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 sep-10 kl 01:08 »
9500 år var det. Inte mycket till timmerträd dock:
http://info.adm.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=3061

Lagom att grilla korv på det lilla brännet.
Antikviteter i all ära, kuriosavärdet är ..krypnivå?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 20 sep-10 kl 10:18 »
Citat från: grimbart

Det finns en del urskogar kvar ännu. I dessa skogar har inte samtliga träd dött. Träd kan bli mycket gamla och dör träd så växer det upp nya, eller gamla som varit undertryckta kan ta plats. Det moderna kalhyggesbruket är inget som måste vara. Det är precis som djurfabrikerna framkommet i vinstmaximeringssyfte. Som alternativ skogsbrukare, försöker man ta naturvårdshänsyn och spara partier med gammalskog.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 sep-10 kl 10:47 »
Jag har skog med huvudsyfte att vara "vacker" och öka den biologiska mångfalden.. Visst tar jag bort vissa självdöda träd men en hel del får stå kvar. Just gran tar jag väl bort i större utsträckning, innan de är hlet döda, då jag vill minska andelen gran och öka andelen löv.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 sep-10 kl 21:32 »
är det nån skogsägare här i landet som har sin skog ståendes på rot tills den dör för att gynna den biologiska mångfalden?
i vanlig skog (produkstionsskog) ska man ta generella naturhänsyn, exmpel på det är ex dungar med lövträd, boträd och ganska mycket mer, vilket ska motsvara max 10% av ytan.
Men för den biologiska mångfalden är det mycket mycket viktigare att  man har större sammanhängande orörda ytor för att man ska få levnaddugliga bestånd av hotade arter som står sig över tid.
Skogen ska visst kunna brukas men vissa områden bör/ska avstås till Naturvård/biologisk mångfald. Den brukade skogen har oftast en brist på döende och gamla träd. 
Ett sätt att öka andelen av gammal skog utan att tvinga skogsägaren att avsätta mark till naturreservat är genom att certifierat skogsbruket. Certifieringen kräver att 5% av skogsytan ska avsättas till naturvård och då är inte de generella hänsynen inkluderat. Med certifieringen kommer oftast en premie på sålt timmer/massaved för att kompensera för den mark man avsatt till naturvård. Premien motsvarar ca 3-4% bättre betalning för timret än om det inte var certifierat.

« Senast ändrad: 20 sep-10 kl 21:35 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 sep-10 kl 21:52 »
Ang naturreservat så har länsstyrelserna/naturvårsverket farit ganska omilt fram mot skogsägarna, så väldigt många har blivit väldigt skeptiska till att medverka till att nya naturreservat bildas. Skepsismen grundar sig på att skogsägarna ofta inte fått medverka i någon större utsträckning samt att ersättningen inte motsvarar marknadspriset (expropieraren sätter priset)
 Detta betyder att skogsägaren som enskild individ får subventionera statens naturvårdsatsning!!! Nu har visserligen ersättningen ökat med 25% men den är fortfarande inte marknadsmässig.
En ny giv från Länsstyrelserna, naturvårdsverket är det sk kometprogramet där skogsägarna själva ska föreslå områden som är lämpliga för naturvårdsavsättning. Det betalas ut ersättning för graden av ägarintrång/avsättning. Hur hög ersättningen är vet jag inte.

Jag håller med om att han bör se upp med både granbarkborre och rotröta i granarna

Jag vet inte om det är speciellt alternativt att avsätta skogsmark till naturvård, det borde vara vanligt bonnförnuft ;D
« Senast ändrad: 20 sep-10 kl 22:01 av stubben »

freme

« Svar #17 skrivet: 22 sep-10 kl 13:13 »
Finns ingen gran som är 9500 och lever.
Det är en individ som är 9500 år och lever. Mao den har klonat sig själv genom att granens egna grenar blivit nedtrycka till marken och bildat rötter. Den nu älsta delen som lever är ca 470 år. Men individen är väldigt gammal.
Vad det gäller frågan så kan fortfarande svs tvinga fram avverkning och bbg angreppen blir för stora. Dok brukar de bara skicka ut ett brev att det finns skog som är skadad. Svs har inte varit uppe och flugit effter ggb angrep iår.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 24 sep-10 kl 10:03 »
Citat från: stubben
Jag vet inte om det är speciellt alternativt att avsätta skogsmark till naturvård, det borde vara vanligt bonnförnuft ;D

Tycker jag också. Men vi lever i en värld där maximal vinst och pengar värdesätts allt högre.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 25 sep-10 kl 06:54 »
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=59198#Scen_1
En man med vettiga åsikter om naturvård, dock inget direkt konkret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
johber, LarryGeano, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser