Ang naturreservat så har länsstyrelserna/naturvårsverket farit ganska omilt fram mot skogsägarna, så väldigt många har blivit väldigt skeptiska till att medverka till att nya naturreservat bildas. Skepsismen grundar sig på att skogsägarna ofta inte fått medverka i någon större utsträckning samt att ersättningen inte motsvarar marknadspriset (expropieraren sätter priset)
Detta betyder att skogsägaren som enskild individ får subventionera statens naturvårdsatsning!!! Nu har visserligen ersättningen ökat med 25% men den är fortfarande inte marknadsmässig.
En ny giv från Länsstyrelserna, naturvårdsverket är det sk kometprogramet där skogsägarna själva ska föreslå områden som är lämpliga för naturvårdsavsättning. Det betalas ut ersättning för graden av ägarintrång/avsättning. Hur hög ersättningen är vet jag inte.
Jag håller med om att han bör se upp med både granbarkborre och rotröta i granarna
Jag vet inte om det är speciellt alternativt att avsätta skogsmark till naturvård, det borde vara vanligt bonnförnuft