Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 76805 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #160 skrivet: 21 nov-15 kl 06:48 »
Mina har inte heller kommit i jord än, bor förvissa i nv Skåne och vi har fortfarande "varmt" så jag känner mig lugn ett tag till....
Vad tycker vitlöken om att planteras i jord med icke välbränd hästgödsel? Det är vad jag har att tillgå.
Det går bra. Är gödslen med eller utan strö?
Jag planterar mina sista nu i helgen, skåne zon1.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #161 skrivet: 21 nov-15 kl 06:50 »
Udda fråga kanske men är det nån som använder bulbillerna i matlagning?
Ja, det har hänt. Nackdel är att de är svårskalade men om du ska tex marinera går det utmärkt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #162 skrivet: 21 nov-15 kl 19:52 »
Jag skall plantera mitt utsäde på friland om ett par veckor när man lovar lite kyla.

Sätta menar du väll?
Jag har samma planer, då förra höstsådden blev riktigt lyckad då allt tog sig och blev finfina lökar.
I år blir det mesta utsädet av egen skörd. Jeya!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #163 skrivet: 11 feb-16 kl 10:39 »
Sen en vecka-10 dagar är vitlöken uppkommen. Väldigt tidigt för att vara purple stripe och marble purple stripe som annars brukar vara senare.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #164 skrivet: 11 feb-16 kl 12:33 »
Jag blev inte färdig att sätta vitlöken här innan jul men, för två veckor sedan åkte den i backen. Det blev två fulla pallkragar när nästan allt var planterat. Har lite eget utsäde kvar men, inget riktigt bra ställe att sätta det på. Funderar på att peta ner de småklyftorna mellan tomatplantorna i växthuset när det är dags.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #165 skrivet: 15 feb-16 kl 19:12 »
Jag blev inte färdig att sätta vitlöken här innan jul men, för två veckor sedan åkte den i backen. Det blev två fulla pallkragar när nästan allt var planterat. Har lite eget utsäde kvar men, inget riktigt bra ställe att sätta det på. Funderar på att peta ner de småklyftorna mellan tomatplantorna i växthuset när det är dags.

magnus.g_son

• Norrbotten
« Svar #166 skrivet: 29 feb-16 kl 22:43 »
Sen en vecka-10 dagar är vitlöken uppkommen. Väldigt tidigt för att vara purple stripe och marble purple stripe som annars brukar vara senare.
Hrm... Mina har nog inte kommit upp än. Än så länge täckt med ca 90 cm snö. Vi har haft två köldknäppar ner mot -35, men jag hoppas att de har klarat sig.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #167 skrivet: 29 feb-16 kl 22:56 »
Jag såg min ena sort titta upp för nästan en månad sedan. Den andra ingenting ännu. Är det kört eller kan det skilja så mycket på sorter? Vad de heter har jag ingen aning om, för han jag fick av visste inte själv

Mvh
Magnus

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #168 skrivet: 02 mar-16 kl 20:09 »
Jag såg min ena sort titta upp för nästan en månad sedan. Den andra ingenting ännu. Är det kört eller kan det skilja så mycket på sorter? Vad de heter har jag ingen aning om, för han jag fick av visste inte själv

Mvh
Magnus

Nejdå, det är inte kört. Det kan skilja mycket mellan olika sorter. Du har inte den minsta aning vad det kan vara för sorter?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #169 skrivet: 02 mar-16 kl 20:13 »
Nejdå, det är inte kört. Det kan skilja mycket mellan olika sorter. Du har inte den minsta aning vad det kan vara för sorter?

Jag slängde dem i jorden direkt och noterade inte särskilt mycket mer än att en var helt vit ich den andra hade lila strängar i skalet. Får väl försöka att bestämma sort när jag skördar.

Mvh
Magnus

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #170 skrivet: 03 mar-16 kl 12:49 »
Jag slängde dem i jorden direkt och noterade inte särskilt mycket mer än att en var helt vit ich den andra hade lila strängar i skalet. Får väl försöka att bestämma sort när jag skördar.

Mvh
Magnus
Vet du vilken som är vilken?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #171 skrivet: 03 mar-16 kl 14:18 »
Gahh, där satte du dit mig. Eftersom jag är en stressad själ och ändå inte vilka sorterna var så stoppade jag bara ner dem. Men jag tror att det är den helvita som kommit upp och den med lila inslag som dröjer.

MVH
Magnus

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #172 skrivet: 04 mar-16 kl 10:33 »
då lär vi få reda på det någon gång i juli när du skördat. ta och notera uppkomsttid, om den sätter topp eller halslök (spara gärna en topplök för att underlätta identifiering) samt skördetid.
läs gärna mer på min blogg www.postannelund.chilipeppar.com

tropfrog

• Västergötland
« Svar #173 skrivet: 04 mar-16 kl 10:41 »
då lär vi få reda på det någon gång i juli när du skördat. ta och notera uppkomsttid, om den sätter topp eller halslök (spara gärna en topplök för att underlätta identifiering) samt skördetid.
läs gärna mer på min blogg www.postannelund.chilipeppar.com

Oj, seriös hobbyodling. Nu vet jag vem som får hjälpa mig att bestämma sort, tack!

MVH
Magnus

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #174 skrivet: 06 mar-16 kl 07:27 »
Oj, seriös hobbyodling. Nu vet jag vem som får hjälpa mig att bestämma sort, tack!

MVH
Magnus

Visst är det  ;D.
Du har ingen kontakt med den du fick utsädet av?

myrica

• Västergötland
« Svar #175 skrivet: 11 mar-16 kl 07:23 »
Jag satte det mesta 25/11 och i slutet av januari hade en sort kommit upp, Uzbek Turban. Kollade snabbt häromdagen och då tror jag att jag skymtade Chesnok Red (purple stripe) också. Det känns kallare i år än vid den här tiden förra året, ska bli spännande att se hur våren blir.

Jag antar att det är hög tid att tänka på gödsling, i år tänkte jag vara lite mer ambitiös än förra året (det säger dock inte mycket) men har inte en färdig plan ännu. Hur gör ni?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #176 skrivet: 14 mar-16 kl 09:31 »
Jag satte det mesta 25/11 och i slutet av januari hade en sort kommit upp, Uzbek Turban. Kollade snabbt häromdagen och då tror jag att jag skymtade Chesnok Red (purple stripe) också. Det känns kallare i år än vid den här tiden förra året, ska bli spännande att se hur våren blir.

Jag antar att det är hög tid att tänka på gödsling, i år tänkte jag vara lite mer ambitiös än förra året (det säger dock inte mycket) men har inte en färdig plan ännu. Hur gör ni?

Så fort de tittar upp gödslar jag med benmjöl. I samband med detta strör jag ut stenmjöl och vid behov kalk. Givan av benmjöl är liten, typ 0.2dl/kvm. En gång till innan jag täcker med gräsklipp ger jag en dos pelleterad hönsgödsel, även den låg giva.
Alla gödningsmedel och all gödsel går bra men var försiktig med konstgödsel (undvik det helst) och färsk fågelspillning. För mycket kväve gynnar lagringssvamp.
Täckodla är ett bra sätt att odla vitlök på.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #177 skrivet: 14 mar-16 kl 09:59 »
Visst är det  ;D.
Du har ingen kontakt med den du fick utsädet av?

Jo, det har jag förvisso. Men han har inte koll på sorterna själv. Han bara odlar.

MVH
Magnus

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #178 skrivet: 02 apr-16 kl 08:01 »
Hejsan. Har ni inventerat era land? 98,5% uppkomst i ena landet. 2 plantor under observation då de avviker i utseende. 1 dubbellök. Är nöjd och förhoppningsvis hittar kaninerna annan mat snart.

christelle

• Blekinge
« Svar #179 skrivet: 02 apr-16 kl 09:21 »
Här är första omgången nere nu. Tyvärr var den lite möglig i ytterskalen så lika bra att få ner den även om det känns väl tidigt här nere.
Alla klyftor har kommit igång trots möglet - uppe 10-15 cm nu och ser fina ut. Även alla andra sorter som sattes senare är på gång.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 3 användare
Pamilla, beekeepern, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser