Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killingfråga  (läst 2143 gånger)

dizzyhothead

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Killingfråga
« skrivet: 15 sep-10 kl 11:05 »
Hej!

Jag är ny på getområdet och skulle vilja veta varför en del getter har som två pyttesmå påsar under hakan/ på halsen?

Hoppas någon vill svara!

//Sandra
« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 11:22 av dizzyhothead »

dizzyhothead

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
SV: Killingfråga
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 11:59 »
Ingen som kan berätta vad det är?

//Sandra

ninna b

  • Gäst
SV: Killingfråga
« Svar #2 skrivet: 15 sep-10 kl 19:00 »
Små klockor... jag har läst någonstans att en riktigt bra mjölkget ska ha klockor men jag vet inte om det är så. Förmodar att det är någon slags körtel och att det är ärftligt men ...fina är dom iaf

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Killingfråga
« Svar #3 skrivet: 19 sep-10 kl 21:50 »
Hakkläpp har jag hört att de kallas & vissa får de & andra inte. Först trodde jag att det bara va pojkarna som hade de men så är det inte utan det kan bero på anlagen istället & javisst de är söta.

/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killingfråga
« Svar #4 skrivet: 19 sep-10 kl 22:09 »
"Kläppar", "pinglor", anses av gammalt vara ett "mjölktecken".  Nån i Frankrike lär ska ha antecknat  mjölkmängd och förekomst av pinglor hos en stor mängd getter, och funnit "ett klart positivt samband".  Så man kan anta, att någon egenskap som är bra för mjölkproduktionen är "kopplat" till anlaget för pinglor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser