Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbla anlag för brokighet  (läst 10314 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Dubbla anlag för brokighet
« skrivet: 14 sep-10 kl 22:55 »
Jag har här och där hört folk nämna att dubbelt anlag för brokighet kan betyda att djuren även har andra "fel". Eftersom jag inte hittat nån helt tillförlitlig (enligt mina mått) källa på detta så undrar jag nu här, vad ni vet om detta och om var man kan läsa mer om riskerna.

Finns det några rekommendationer angående avel på brokiga kaniner?

Det jag hittar vid en snabb googling på ämnet är följande:
"Man vet sedan länge att vitfläcksgenerna även bär ett skadligt (letalt) anlag. Det är mer än pälsfärgen som påverkas under fosterutvecklingen. "Vitscheckarna" som fått en förstärkning av denna gen har därmed även fått svagare hälsa. De är mottagligare för infektioner och stress och andra påfrestningar och många når inte vuxen ålder. [...] Eftersom dom ofta inte är livsdugliga tycker jag det är ytterligare skäl för att undvika dom. Här vill jag påpeka att alla manteltecknade kaniner med mycket vitt INTE behöver vara ”riktiga vitscheckar”. De kan också vara dåligt manteltecknade individer.  För enstaka sådana dåliga manteltecknade, får man även i kombinationen manteltecknad x enfärgad. Det är just på mängden dåligt manteltecknade, man skall värdera sina blodslinjer."
http://www.kaninhem.se/Avla-med-mantelteckning.htm (ungefär mitten på sidan)

"Om anlaget förekommer i dubbel uppsättning (KK) kallas det "vitscheck" eller "dubbelbrokad", dessa har i regel färre färgade områden än om de skulle ha enkel uppsättning. Tyvärr verkar detta tillstånd följas av mag- och tarmproblem och många av dessa individer uppnår aldrig vuxen ålder."
http://kaninfarg.se/vitflack.htm

Från kaninfarg.se hänvisas också till nedanstående arbete som jag inte orkade läsa igenom: http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Mechanical_diseases/megacolon.pdf

« Senast ändrad: 14 sep-10 kl 22:58 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Gille

• -
SV: Dubbla anlag för brokighet
« Svar #1 skrivet: 15 sep-10 kl 10:09 »
Ja det är just Megacolon du ska söka på.

"The Megacolon-Syndrome is a hereditary disease of homozygous spotted rabbits (En En). Investigations have been performed on some special traits related to functional aspects of the gut in comparison to vital heterozygous spotted rabbits (En en). It was found that En En rabbits showed significantly reduced sodium absorption rates across the wall of the cecum."
Kaninuppfödare och pelargontant.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 sep-10 kl 17:38 »
Det lättaste är att du alltid parar en brokad med en icke-brokad. Så undviker du vitscheckarna.
//Lina

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 19 sep-10 kl 20:32 »
Avlar man på tex scheckar så "måste" man ju para "brokigt med brokigt" jag parar in helsvarta eller helblått ibland, men man kan inte göra det i varje led, då man får mkt luckor i stamtavlan. så det är ju lite rasindividuellt. Men vitscheckar dyker ju upp.... :(
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 19 sep-10 kl 22:53 »
Avlar man på tex scheckar så "måste" man ju para "brokigt med brokigt" jag parar in helsvarta eller helblått ibland, men man kan inte göra det i varje led, då man får mkt luckor i stamtavlan. så det är ju lite rasindividuellt. Men vitscheckar dyker ju upp.... :(

Jag vet inte riktigt hur alla som avlar på scheckraser gör, men som jag fattat det så avlivas oftast del feltecknade, dvs. de som blir helfärgade eller ha för få fläckar, redan som små. De kanske inte gäller alla uppfödare, men gör man det kommer man aldrig få problem med megacolon eftersom de 'sorteras bort' när de är nyfödda.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-10 kl 23:55 »
Hej!

Enklast är det om du para brokiga och enfärgade eller japantecknade gottisar.
Jag har ett antal år haft enfärgade hanar och brokiga honor. Var samtidigt enklare för min man och andra inhoppare att ha koll på vem som är vem. :-)

Januschka
« Senast ändrad: 20 sep-10 kl 11:33 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 20 sep-10 kl 09:59 »
Jag vet inte riktigt hur alla som avlar på scheckraser gör, men som jag fattat det så avlivas oftast del feltecknade, dvs. de som blir helfärgade eller ha för få fläckar, redan som små. De kanske inte gäller alla uppfödare, men gör man det kommer man aldrig få problem med megacolon eftersom de 'sorteras bort' när de är nyfödda.

Många sorterar bort och även jag, för efter ett antal år med att ha försökt få dessa vitscheckar att överleva, så känns det humanare att ta bort dom när de är 1 dygn än att de ska plågas till döds när de är runt 6 veckor......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #7 skrivet: 21 sep-10 kl 09:13 »
Många sorterar bort och även jag, för efter ett antal år med att ha försökt få dessa vitscheckar att överleva, så känns det humanare att ta bort dom när de är 1 dygn än att de ska plågas till döds när de är runt 6 veckor......

Vaddå plågas till döds? Skulle de va sjuka för de har för få fläckar eller e de bara utseendet som är "felaktigt" för de har få fläckar för föräldrarna är båda brokiga eller vad menas? Jag märker då inget fel genetiskt angående tillväxt eller trevligt sätt för att inte låta de gå vidare i avel.
/Jordbron
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Elvan

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 21 sep-10 kl 09:41 »
Jordbron: Det finns en missbildning som handlar om matsmältningen som gör att dubbelbrokiga ofta dör av megacolon när de är ganska små. Typ förstoppning om jag fattat det rätt. Jag ställde frågan för att få veta mer, och mina kunskaper är ganska osäkra än så länge, men i stort sett är det så.

Det kan ge väldiga smärtor innan de dör, därav "plågas till döds".
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

eva f

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 21 sep-10 kl 10:45 »
Förlåt en dum fråga: vad är en scheck?
Kan ni inte göra en tråd där ni visar och förklarar färgerna?
Visa gärna bilder tillsammans med förklaringarna!

och förlåt kapningen av tråden  :-[

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 21 sep-10 kl 11:11 »
Förlåt en dum fråga: vad är en scheck?
Kan ni inte göra en tråd där ni visar och förklarar färgerna?
Visa gärna bilder tillsammans med förklaringarna!

och förlåt kapningen av tråden  :-[

En scheck är en brokad kanin där fläckarna är "ordnade" efter ett visst mönster. Den ska ha en tydlig ål längs hela ryggen med jämnt fördelade fläckar på båda sidor av kroppen. En "fjäril" över nosen, teckning kring ögonen och även öronen ska ha färg.
Det finns olika typer av scheck-teckningar, tex den som den tyska jätteschecken eller den som den rhinska schecken har.
En speciell variant av scheck är dalmatinerteckningen. Där ska kaninen ha jämna, runda fläckar fördelade över hela kroppen, och ingen ål.

Läs mer på: http://kaninfarg.se/vitflack.htm

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #11 skrivet: 21 sep-10 kl 11:26 »
Oj då! Då måste jag haft tur med några av mina kullar som har brokiga föräldrar för alla har överlevt & mår väl.
Men om detta nu är så allvarligt & så fel så är det väl konstigt då att man inte gått ut till genbanskinnehavare & meddelat detta sk fel så man avlar rätt när man håller på med bevaring av lantraser & hur gör de som bara har brokiga djur? de paras ju alltid med just det ja brokiga djur så då blir det ju alltid fel i aveln eller :-?   ???
/Jordbron

Jordbron: Det finns en missbildning som handlar om matsmältningen som gör att dubbelbrokiga ofta dör av megacolon när de är ganska små. Typ förstoppning om jag fattat det rätt. Jag ställde frågan för att få veta mer, och mina kunskaper är ganska osäkra än så länge, men i stort sett är det så.

Det kan ge väldiga smärtor innan de dör, därav "plågas till döds".
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #12 skrivet: 21 sep-10 kl 11:58 »
För de med gotlandskaniner...
Det har tagits upp i artikeln "Att para två brokade kaniner" av Frida Hardenberg i Föreningen Gotlandskaninens tidskrift nr 2 -09.
Gotlandskaniner, genbank.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 21 sep-10 kl 12:16 »
LM: Intressant, jag väntar precis på att få hem en beställning på gamla nummer av tidningen, så sen skall jag läsa den artikeln.

eva f

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 21 sep-10 kl 13:01 »
Tack Sara!  ;D

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #15 skrivet: 22 sep-10 kl 11:24 »
Jag har nu fått reda på mer om detta med dubbelbrokighet & sjukdom.

Är ungarna drabbade så blir de mot förmodan inte långlivade dvs dör innan 6 veckors ålder.

Alltså detta är något som visar sig innan ungarna ens har blivit 6 veckor gamla & leveransklara så det är inget som är någon risk i framtiden med hälsan, sjukdom eller genetiskt som de för vidare om man köper en unge som är dubbelbrokad pga att båda föräldrarna är brokiga. Mår de bra & växer som de ska så kan man mycket väl avla på de som alla andra färger.

/Jordbron

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 22 sep-10 kl 12:50 »
Jag har själv ingen praktisk erfaranhet, men jag har hört flera gånger om misstänkta vitscheckar som levt i flera år, men haft problem med hull och matsmältning. Och vissa som fått problem senare i livet. Så det är nog olika hur hårt de blir drabbade.

Jag har nu fått reda på mer om detta med dubbelbrokighet & sjukdom.

Är ungarna drabbade så blir de mot förmodan inte långlivade dvs dör innan 6 veckors ålder.

Alltså detta är något som visar sig innan ungarna ens har blivit 6 veckor gamla & leveransklara så det är inget som är någon risk i framtiden med hälsan, sjukdom eller genetiskt som de för vidare om man köper en unge som är dubbelbrokad pga att båda föräldrarna är brokiga. Mår de bra & växer som de ska så kan man mycket väl avla på de som alla andra färger.

/Jordbron

Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 22 sep-10 kl 17:44 »
Vad ingen svarar på riktigt är om detta dödliga anlag finns med hos ALLA kaniner med dålig scheckteckning (vitscheckteckning) eller om enstaka individer av dom drabbas.

Vad jag vill minnas så har inte vitscheckar varit något problem inom gotlandskaninaveln annat än att dom är svårare att sälja, folk vill ha mer färg på sina brokiga kaniner. Och inga rekommendationer har gjorts.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 22 sep-10 kl 23:36 »
Oj då! Då måste jag haft tur med några av mina kullar som har brokiga föräldrar för alla har överlevt & mår väl.
Men om detta nu är så allvarligt & så fel så är det väl konstigt då att man inte gått ut till genbanskinnehavare & meddelat detta sk fel så man avlar rätt när man håller på med bevaring av lantraser & hur gör de som bara har brokiga djur? de paras ju alltid med just det ja brokiga djur så då blir det ju alltid fel i aveln eller :-?   ???
/Jordbron
Alla ungar i en kull mellan brokade får dubbla anlag och alla med dubbla anlag får inte problem, så ja du har haft tur. Att info inte gått ut är nog pga av okunnighet. Det är inget "sk fel", det är en sedan länge känd defekt (även på andra arter än kanin).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 sep-10 kl 19:12 »
Vad ingen svarar på riktigt är om detta dödliga anlag finns med hos ALLA kaniner med dålig scheckteckning (vitscheckteckning) eller om enstaka individer av dom drabbas.

Jag skulle också vilja ha reda på det. Om jag har förstått er rätt så menar ni att det negativa anlaget är "kopplat" till scheckanlaget och att det endast blir verksamt på homozygota scheckar, men inte på alla...eller? 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser