Detta med mentorer.
Jag vill gör klart att jag respektera min mentor han är trevlig och påläst samt de jag har tagit hjälp av är personer som jag tycker om och tror på.Det är nog inte lätt att vara mentor samtidigt som det inte är lätt vara adept häller.

Som adept harman 1000-tals frågor och man samlar information som man vill verifiera, diskutera och förstå. Jag kan känna att jag skulle vilja fråga om en sak flera gånger, för att jag inte får det att fastna eller att jag inte får grepp om saken samt att jag vill se den ur olika vinklar så jag är nog tjatig.
Att som mentor ha tid, ork, engashemang och kunnande är nog inte helt lätt.Jag vet inte om min mentor är lite tröt på mig eller så har han bara haft väldigt mycke att göra.
Jag kan ha trampat på hans tår då jag gärna pratar med odlare runt mig och frågar vad/hur de gör och deras tankar kring biodling.
Sedan har jag läst mycke på nätet, i böcker, diskuterat och följt de diskussioner som finns på nätet framför allt på alternativ.
Kan kanske göra att han känner sig över flödig.
Sommar perioden när utbildningen har legat nere så har man egentligen haft störst behov att fråga och det har blivigt lättare att slänga ut frågan här eller läsa andras bloggar och böcker.
Jag tar mer och mer stöd av en annan odlare i trakten men att till fullo diskutera mina funderingar känns ibland lite löjliga så jag har inte als pratat med honom om dem.

1. Ex florsocker behandling enligt amerikansk förebild mot varoa. Fungerar det? Är det någon som har erfarenhet av detta?
2. Varför väljer ni att använda en specifik varoa behandling. (Svaret är: jag valde detta därför att xxx)
3. Ramar och deras olika fördelar. De olika sätten att sätta vaxet i ramarna, för och nackdel samt varför man har valt det man valt. Eller Rent av låta bina bygga själv.
4. Hur mycket har ramarna med bihälsan, olika sjukdomar och ohyra? Är det alltid mer ekonomiskt att ha plastramar eller färdigpräglade vax mellanvägar än att låta bina bygga själva i ramarna. Hur ser det ut ur ett bihälsoperspektiv.
5. Bikupor: varför har en del av de större odlarna tråg kuppor stationärt när allt man läser om är up staplingskuppor och den goda ekonomin, ergonomin samt bihälsan och hygien med dessa.
6. Vad fick dig att börja med bin?
7. Vad är det för dig det roligaste att vara biodlare?
8. Vad talar för och mot bipaviljonger?
9. Och mycket mera.

Det jag hittills har frågat om är florsockret och fick

till svar. Har aldrig hört talas om deta.
Paviljong dyrt och trångt.
Ramar blev svaret känn dig för. Detta svar är dyrt.
FÖR ATT STÄLLA FRÅGO KRÄVS NÅGON FORM AV KUNSKAP OCH FÖR ATT KUNNA TILGODOGÖRA SIG SVAREN KRÄVS VIS KUNSKAP OCH HANDLEDNING. [/size][/color]