Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björnbärsnår  (läst 3128 gånger)

Tulipanros

• Gäst
Björnbärsnår
« skrivet: 13 sep-10 kl 20:29 »
Jaha vad ska jag göra med mitt björnbärsnår i år?
Förra året hade jag så otroligt med bär utan att ha klippt ner busken hösten innan.
Så det gjorde jag inte i höstas heller, vilket resulterade i stopp av tillväxten i år.

Märkte i maj att den inte mådde bra så jag totalklippte ned den.
Fart fick den och har växt helt galet men producerar bara ett tiotal bär...

Vad gör jag nu i höst?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Björnbärsnår
« Svar #1 skrivet: 13 sep-10 kl 21:31 »
Björnbär ger bär på grenar som är två år, och ibland lite på det som är äldre.

Det bästa är att leda grenarna åt olika håll olika år, och att skära bort alla grenar som är två år på hösten efter skörd. De grenar som vuxit upp det året är då på andra sidan, de kan kortas in om de blivit för långa, och gallras om det blivit för tätt, men ska vara kvar för att ge skörd nästa år.

Lycka till, och ställ gärna fler frågor om det är något du inte förstår.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 09:21 »
Ok och tack.
Men eftersom alla grenar är nya i år, då jag klippte ner rubbet, ska jag alltså bara ansa?
en del grenar är ju flera meter långa.
Hur mycket ska jag ta.

Om jag först rätt ska jag alltså nästa höst  skära ner de som växt upp i år?

Snårigt det här du...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 14 sep-10 kl 09:34 »
Ja, i år ska du bara ansa, och glesa ut så att det blir lagom luftigt, tänk på att årets skott skjuter sidoskott så om det blir för tätt blir bären små, får dåligt ljus och mognar senare, och blir svårare att skörda.

Beroende på hur mycket plats du har och om det är bra jord och ljusförhållanden, så kan du spara 5-15 grenar, som du lämpligen kortar ner till max 2 m längd, annars blir det svårt att skörda. Du kan välja en kortare längd också, beroende på vad som passar det stöd du har/bygger och din längd  ;).

Och nästa häst skär du ner alla skotten som växt upp i år, men sparar dem som börjar växa till våren.

Det bästa är att odla vid ett staket/spaljé/vägg, och leda årets skott åt vänster, nästa års skott år höger, nästa till vänster osv... Bind upp ordentligt, grenarna blir tunga, och trasslar ihop sig om man inte gör det.

Ställ gärna fler frågor om du undrar över något mer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 sep-10 kl 06:12 »
Tack tack.
Nu har jag förstått hur jag ska göra.

Plockar mina 10 bär och väntar på bättre skörd nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tom Fransman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser