Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min MF30 startar inte  (läst 34987 gånger)

Xoot

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #60 skrivet: 14 jan-13 kl 15:17 »
Farligt att veva igång.. ::)
Många säger att tummen är den som åker först vid ett fel men min handled vill alltid knaka och stuka sig istället.

Jag har en likadan maskin som dig och tänker aldrig någonsin prova att veva igång den igen.
Likadant med ted20 grållen här hemma. Sikta på bra startbatteri och ge upp handvevningen.

Existens!

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #61 skrivet: 14 jan-13 kl 15:30 »
Nja, veven på Grållen har väl snedskurna 'tänder' vill jag minnas, så när motorn går igång så kuggar dom bara över.

Men jag skulle inte ge mig på att veva igång en traktor som står i skogen i 10 minus och dessutom har stannat av okänd orsak :).. Be då en granne dra hem dig..

Xoot

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #62 skrivet: 14 jan-13 kl 16:20 »
Nja, veven på Grållen har väl snedskurna 'tänder' vill jag minnas, så när motorn går igång så kuggar dom bara över.

Helt riktigt. Det är bara så synd att när den precis vill till att hoppa igång slåss veven ur näven och tar ett segervarv.
Segervarvet både slår och stukar handleden. Tror faktiskt jag har en spricka i handleden också sen just en gång.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #63 skrivet: 14 jan-13 kl 16:30 »
Men jag skulle inte ge mig på att veva igång en traktor som står i skogen i 10 minus och dessutom har stannat av okänd orsak :).. Be då en granne dra hem dig..

Japp, det blir till helgen. Jag ska testa att ladda batterierna först. Men sen blir det bogsering.


Jag har en likadan maskin som dig och tänker aldrig någonsin prova att veva igång den igen.

:)

Du får sälja den billigt till mig! ;)

Xoot

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #64 skrivet: 14 jan-13 kl 18:25 »
Passa på att försöka bogsera igång den när du samtidigt har draghjälp.
Då kan man segdra den lite hårdare och längre utan risk för handled eller startbatteri.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #65 skrivet: 14 jan-13 kl 18:30 »

Etanol? Dvs E85 från pumpen? En liter i tanken? Eller sån där k-sprit från Biltema/macken?


Nu laddar jag för att gå ut en gång till! :)

Det låter ju som om pumpen får bränsle, men jag skulle nog slå i en etanolskvätt ändå, det går gott om det är is och skit som bråkar.
Sist jag höll på med sånt köpte man en dunk ren etanol på macken, men det borde funka precis lika bra med e85.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #66 skrivet: 14 jan-13 kl 22:17 »
Startmotorn har jag försökt byta en gång. Men det var svårt att få tag i rätt delar. Detta är en ganska ovanlig modell. Oftast fungerar den efter lite "klickande". Den är utbränd, eller hur man säger så den skulle behöva lindas om.

Om startmotorn fungerar ibland och ibland inte så beror det knappast på brända lindningar, utan det låter mer som t ex utslitna kol, dålig kontakt någonstans eller en opålitlig solenoid.
Ser den ut ungefär som en personbilsstartmotor med en solenoid på sidan av startmotorn som via en hävarm skjuter fram drevet, eller är den konstruerad som en lastbilsstartmotor där hela ankaret skjuts fram tillsammans med drevet?

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #67 skrivet: 16 jan-13 kl 11:02 »
Om startmotorn fungerar ibland och ibland inte så beror det knappast på brända lindningar, utan det låter mer som t ex utslitna kol, dålig kontakt någonstans eller en opålitlig solenoid.
Ser den ut ungefär som en personbilsstartmotor med en solenoid på sidan av startmotorn som via en hävarm skjuter fram drevet, eller är den konstruerad som en lastbilsstartmotor där hela ankaret skjuts fram tillsammans med drevet?

Ok, jag har inte så mycket koll egentligen. När jag får hem ska jag försöka ta reda på hur det står still.

Varför jag pratade om brända ledningar var att jag fick förslaget att den skulle skickas in och lindas om, eftersom antagligen är isoleringen mellan ledningarna nästan borta. Det gör att den blir väldigt varm när den bara "klickar", mycket ström går fel väg. Så fick jag det förklarat för mig. Det är kanske fel?


Halte

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #68 skrivet: 16 jan-13 kl 11:09 »
Det kan vara så enkelt som att det bara är dålig kontakt till batteriet.. Jag slet mitt hår förra året innan jag efter lång stund insåg att kontakten till minuspolen på batteriet inte var ordentligt åtskruvad..

Likaså kan det vara värt att kolla över jordningskabel, kabel till huvudströmbrytare o.s.v. för att se att det inte är glapp där någonstans..

Existens!

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #69 skrivet: 16 jan-13 kl 11:13 »
Ok, jag har inte så mycket koll egentligen. När jag får hem ska jag försöka ta reda på hur det står still.

Varför jag pratade om brända ledningar var att jag fick förslaget att den skulle skickas in och lindas om, eftersom antagligen är isoleringen mellan ledningarna nästan borta. Det gör att den blir väldigt varm när den bara "klickar", mycket ström går fel väg. Så fick jag det förklarat för mig. Det är kanske fel?

En klickande startmotor brukar inte bero på att den är 'bränd', det är snarare en glappkontakt nånstans.

Däremot kan den bli sliten när man håller på mycket och har svårt att få igång traktorn. Då blir den slö och går långsammare, vilket i sin tur leder till att motorn startar ännu sämre, så får man nöta ännu mer..osv..osv..

Men lindar man verkligen om en startmotor? ( om det nu skulle behövas) Såna måste väl ligga i högar på skrotar, alternativt att man köper en utbytes och lämnar sin gamla.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #70 skrivet: 16 jan-13 kl 11:37 »
En sån här försökte traktormeken köpa till mig förut:

http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137

men den passade inte. Det var surt.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #71 skrivet: 16 jan-13 kl 19:50 »
Om du ska skaffa en annan startmotor, så sök på fabrikat och detaljnummer på den startmotor som sitter där nu. Då är chansen större att du får tag i något som passar. Men oftast brukar det vara enklare att göra i ordning den gamla startmotorn än att få tag på en annan användbar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #72 skrivet: 16 jan-13 kl 20:57 »
min erfarenhet är att kontaktorn bränner och får fula beläggningar, kolen kan fastna.
plockar man isär, putsar och smörjer så löser man problemet, och med ett färskt batteri med kablar som sitter som dom ska så bör det bli bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #73 skrivet: 16 jan-13 kl 21:55 »
En sån här försökte traktormeken köpa till mig förut:

http://www.veterandelar.net/Produkt?Identifier=39266&sectionId=1001339&m=1&hid=672137

men den passade inte. Det var surt.


Om det skulle bli aktuellt så är det nog Sparex du ska kontakta.. kollar du lite i deras tabeller så ser du att det finns en del olika modeller, så det vill till att veta vad man har för traktor. Något som inte alltid är så lätt med gamla MF.
Vill minnas att Lollo köpte en startmotor där, och att det blev rätt.

http://www2.se.sparex.com/

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #74 skrivet: 17 jan-13 kl 14:23 »
Nu är den hemma igen.

http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/

Med mycket startgas och friska batterier så gick den igång till slut. Startade nog på femte försöket.

Om jag ska gissa så tog först dieseln slut och sen tog det tid för den att komma fram igen efter jag tankat.


Det är sunkigt att inte kunna lita på traktorn.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #75 skrivet: 17 jan-13 kl 18:57 »
Nu är den hemma igen.

http://instagram.com/p/Ulfpc9JvuJ/

Med mycket startgas och friska batterier så gick den igång till slut. Startade nog på femte försöket.

Om jag ska gissa så tog först dieseln slut och sen tog det tid för den att komma fram igen efter jag tankat.


Det är sunkigt att inte kunna lita på traktorn.


Fast om det var soppatorsk så är väl frågan om traktorn kan lita på dig?  ;)
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #76 skrivet: 05 mar-16 kl 14:21 »
Jag vet inte varför jag plågar mig men jag vill ha igång traktorn igen. :)


Kan man förvärma motorn med värmepistol? Hjälper det? Var ska jag värma då? Vid glödstiften?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #77 skrivet: 05 mar-16 kl 14:32 »
Det behövs nog något rejälare än en värmepistol, den ger för lite värme till en stor metallklump som en motor. Förr brukade man ibland tända en lite eld under oljetråget, men det var ju i första hand för att oljan skulle bli lite mera lättflytande.

Jag har inte läst hela tråden eftersom de är gammal, men fungerar inte glödningen? I sådana fall är det prio ett att fixa den, men det kan inte vara så avancerat på en gammal traktor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #78 skrivet: 05 mar-16 kl 16:04 »
Kolla så du har ström fram till glödstiften.
Har du det så beställ nya, sök runt lite för du kan hitta till riktigt vettiga pengar.

Saknas det ström så får du leta dig tillbaka längs kabeln för att hitta felkällan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #79 skrivet: 05 mar-16 kl 17:01 »
Det behövs nog något rejälare än en värmepistol, den ger för lite värme till en stor metallklump som en motor. Förr brukade man ibland tända en lite eld under oljetråget, men det var ju i första hand för att oljan skulle bli lite mera lättflytande.

Jag har inte läst hela tråden eftersom de är gammal, men fungerar inte glödningen? I sådana fall är det prio ett att fixa den, men det kan inte vara så avancerat på en gammal traktor
Jodå, det kan hjälpa. Min IH 844 saknar glödstift och är istället utrustad med en glödspiral som sitter vid luftintaget. Att värma med en värmepistol på luftintaget får ju samma effekt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser