Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min MF30 startar inte  (läst 35312 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #40 skrivet: 05 jun-11 kl 11:12 »
Och den startar!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #41 skrivet: 05 jun-11 kl 19:03 »
Och den startar!
Det är ju lysande! :D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

pålle

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #42 skrivet: 05 jun-11 kl 19:48 »
Och den startar!
Du vet Toll är man bara  tillräckligt en vis så funkar det till slut ;D
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 21:11 av pålle »

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #43 skrivet: 06 jun-11 kl 20:22 »
Sedär, trägen vinner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #44 skrivet: 06 jun-11 kl 20:53 »
Se där. Nu har den fungerat i två dagar.


Dock är det lite svårt att köra eftersom det är bara en växel som "fungerar", ettan (hög/låg). Så man får planera körningen, speciellt i skogen... Orsaken är att växelspaken hoppar ur växelföraren och det är väldigt svårt att hitta läget igen. Jag kunde det förut men nu är det förgjort att hitta det igen.


Se så fin den är! :)

pålle

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #45 skrivet: 06 jun-11 kl 21:16 »
Se där. Nu har den fungerat i två dagar.


Dock är det lite svårt att köra eftersom det är bara en växel som "fungerar", ettan (hög/låg). Så man får planera körningen, speciellt i skogen... Orsaken är att växelspaken hoppar ur växelföraren och det är väldigt svårt att hitta läget igen. Jag kunde det förut men nu är det förgjort att hitta det igen.


Se så fin den är! :)
Skit fin ju kosta på den du några kronor så du får i ordning växelföraren det är den värd.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #46 skrivet: 07 jun-11 kl 23:11 »

Se så fin den är! :)

Ååh, nästan så jag blir lyrisk :-*

Något för traktorglädjetråden ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

machoman

  • Inlägg: 194
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #47 skrivet: 08 jun-11 kl 00:03 »
Jag har delat den gamla. Så det går. Såg hel ut inuti.

Vad tycker ni om skillnad på tryckstång? :)

Hjälp, hur askass var den servicekillen, man får ju vara blind och utan händer för att missa detta. Inte lätt att få pumpen att snurra där. Han har liksom missat hela poängen....

Slangar, rör och nipplar finns på varje bättre dieselverkstad. Kostar istort sett inget. Alltihop för max 200 spänn ungefär. Var två när du skall lufta ur och ingen startgas, en som handpumpar och en som luftar och stänger. Behövs det startgas så har du inte fått ur all luft. Om det krånglar igen.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 00:11 av machoman »

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #48 skrivet: 08 jun-11 kl 07:37 »
en som handpumpar

Tyvärr är armen till handpumpen trasig, eller rättare sagt, den har gått av, så det finns ingen handpump på den gamla pumpen (den som sitter där nu).

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #49 skrivet: 08 jun-11 kl 07:43 »
Skit fin ju kosta på den du några kronor så du får i ordning växelföraren det är den värd.


Jag har skrivit om den tidigare.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518

Tyvärr måste man lossa hela bakstycket för att komma åt växelföraren. Det är miljoner slangar och elände.

pålle

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #50 skrivet: 08 jun-11 kl 08:49 »
Jag har skrivit om den tidigare.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82432.msg695518

Tyvärr måste man lossa hela bakstycket för att komma åt växelföraren. Det är miljoner slangar och elände.
Ok ja det låter ju lit avancerat då.

Existens?

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #51 skrivet: 08 jun-11 kl 16:41 »
Går det verkligen inte att bara lyfta locket?

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #52 skrivet: 13 jan-13 kl 14:10 »
Löktraktor!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #53 skrivet: 13 jan-13 kl 22:50 »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #54 skrivet: 14 jan-13 kl 09:27 »


Den står stilla i skogen och ser glad ut. Men död.

Jag får göra som Existens! skriver:

"Om allt funkar så ska ju en diesel i princip starta ganska snabbt. Gör den inte det så är det nåt fel. Ta hem och ladda batteriet. Handpumpa fram diesel så det flödar ur insprutningspumpen när du lossar luftningsskruvarna. Kommer det inte rejält när du handpumpar, så är det stopp i silen i tanken, alternativt bränslefiltrena. ( jag tror mest på tanken ). Då får du pumpa upp kompressorn hemma och ta med tryckluft så du kan blåsa baklänges i rören. Kommer det så fram bra med diesel, så ska den starta, ta hjälp av lite startgas eftersom du är i ett sånt läge att den måste igång snabbt."

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #55 skrivet: 14 jan-13 kl 12:43 »
Låter vettigt, komplettera med en halvliter etanol också så blir det Egen ny ispropp när du väl fått igång den igen.

Edit:  Etanolen kan i gynnsamma fall få isproppar att släppa alldeles på egen hand.
« Senast ändrad: 14 jan-13 kl 12:47 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #56 skrivet: 14 jan-13 kl 13:19 »
För att förtydliga:

Jag har skruvat på luftningsskruvarna på dieselpumpen, finns en bild tidigare som Existens? ritade. Då kommer det diesel när jag kör startmotorn. Mycket diesel.

Motorn bara dog. Det var inte soppatorsk, dvs att den gick dåligt under en kort stund på låga och höga varv. Utan den bara dog.

Visst är det så att det inte finns någon elektronik som kan störa? Det ska bara komma in diesel som explorerar av trycket i cylindern? När det väl fungerar...

Igår tyckte jag förvärmaren (glödstiftet blir varmt?) fungerade en stund. Den tände nästan och den kom rök i avgasröret. Men sen dött igen.

Jag har ju problem att få igång startmotorn också. Den klickar bara.


Etanol? Dvs E85 från pumpen? En liter i tanken? Eller sån där k-sprit från Biltema/macken?


Nu laddar jag för att gå ut en gång till! :)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #57 skrivet: 14 jan-13 kl 13:38 »
Ja, en gammal diesel utan insprutningsreglering är fullständigt eloberoende, sånär som när den skall startas.

Det här är antagligen inte vad du vill höra, men jag har alltid fått kraftfulla förmaningar att hålla mig långt borta från de tidiga MF-dieslarna. Särskilt de fyrcylindriga ska dra med sig mycket krabb och vara svårstartade  :-\ Men du verkar ju vara hågad och samlar moteld  :) Låter som att du kan ha dålig kontakt någonstanns i startmotorn men det finns nog andra som kan komma med mer explicita råd än mitt "öppna och titta lite".

Existens!

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #58 skrivet: 14 jan-13 kl 14:02 »
Startmotorn får man väl se som ett delproblem, men inget du behöver stå i skogen och mecka med, får du bara runt motorn efter några försök så får man ju hoppas det räcker.

Nej, egentligen finns det bara en sak som kan krångla på en sån motor, och det är ju bränslet. I synnerhet när den redan är igång.. bränslet, eller ett allvarligare haveri. Några fler stann-orsaker finns ju knappt.  Det är därför man har stoppknappen.. det går inte att döda dom på ett civiliserat sätt annars.
Och där skulle man ju då kunna tänka sig en möjlig felorsak, om stoppen på nåt vis blivit aktiverad vid pumpen.

andtol

  • Gäst
SV: Min MF30 startar inte
« Svar #59 skrivet: 14 jan-13 kl 15:04 »
Det här är antagligen inte vad du vill höra, men jag har alltid fått kraftfulla förmaningar att hålla mig långt borta från de tidiga MF-dieslarna. Särskilt de fyrcylindriga ska dra med sig mycket krabb och vara svårstartade  :-\ Men du verkar ju vara hågad och samlar moteld  :) Låter som att du kan ha dålig kontakt någonstanns i startmotorn men det finns nog andra som kan komma med mer explicita råd än mitt "öppna och titta lite".

Hehe, jag har svurit över denna lökmaskin flera gånger. Tittat på många andra. Och fastnar i något "Är det alltid grönare på andra sidan?"

Startmotorn har jag försökt byta en gång. Men det var svårt att få tag i rätt delar. Detta är en ganska ovanlig modell. Oftast fungerar den efter lite "klickande". Den är utbränd, eller hur man säger så den skulle behöva lindas om.

Startmotorn får man väl se som ett delproblem, men inget du behöver stå i skogen och mecka med, får du bara runt motorn efter några försök så får man ju hoppas det räcker.

Nej, egentligen finns det bara en sak som kan krångla på en sån motor, och det är ju bränslet. I synnerhet när den redan är igång.. bränslet, eller ett allvarligare haveri. Några fler stann-orsaker finns ju knappt.  Det är därför man har stoppknappen.. det går inte att döda dom på ett civiliserat sätt annars.
Och där skulle man ju då kunna tänka sig en möjlig felorsak, om stoppen på nåt vis blivit aktiverad vid pumpen.

Finns det handvevar till denna maskin? Hur fungerar det? Är det för svårt att göra en egen vev? Det finns ju ett hål fram på traktorn. Vet ej om det är till för det.


Nu har jag tagit hem batterierna och satt på laddning.


Är grymt tacksam för hejarop och råd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 3 användare
Sundance, Jalbertsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser