Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvungarna kan inte gå!!?  (läst 4481 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
Duvungarna kan inte gå!!?
« skrivet: 11 sep-10 kl 19:05 »
Jag har precis fått avliva en unge på sex veckor som ionte ha kunnat gå och nu ser jag att det ligger ännu en som verkar ha problem..? Vad kan det vara....?  :'(
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Vilse

• Gäst
SV: Duvungarna kan inte gå!!?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-10 kl 19:14 »
Oj, jag tittar aldrig ens på mina duvor,,dom sköter sej själva, duvslag högt uppe på en stolpe,ser bara till att dom har vatten o mat o jag klättrar upp nån gång per år och gör rent,,
När jag sett duvungar så har dom varit oformliga jätteklumpar som suttit platt ner,,
dom påminner om den där stora heffaklumpen i star wars vad han nu heter,,
tror inte mina går förrens dom är rätt gamla,men jag vet som sagt inte eftersom jag låter mina sköta sej själva,,

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 11 sep-10 kl 19:20 »
Oj, jag tittar aldrig ens på mina duvor,,dom sköter sej själva, duvslag högt uppe på en stolpe,ser bara till att dom har vatten o mat o jag klättrar upp nån gång per år och gör rent,,
När jag sett duvungar så har dom varit oformliga jätteklumpar som suttit platt ner,,
dom påminner om den där stora heffaklumpen i star wars vad han nu heter,,
tror inte mina går förrens dom är rätt gamla,men jag vet som sagt inte eftersom jag låter mina sköta sej själva,,
Men en unge på 6v är en vuxen unge som igentligen ska vara flygkunnig och ska inte ligga med been rakt ut o sprattla?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 11 sep-10 kl 19:24 »
Men inte är de väl flygklara på bara 6 veckor? Det tror jag inte att mina är. Tycker de brukar ligga som klumpar i ett par månader innan de börjar gå upp och sen tar det ytterliggare ett antal veckor innan de flyger.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 11 sep-10 kl 19:28 »
Men inte är de väl flygklara på bara 6 veckor? Det tror jag inte att mina är. Tycker de brukar ligga som klumpar i ett par månader innan de börjar gå upp och sen tar det ytterliggare ett antal veckor innan de flyger.
Oj! det var välllldigt sega duvor...hehe.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 sep-10 kl 19:30 »
när jag handmatade upp en duvunge så var dem mer än 6 v innan den fattade vad benen var till för....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 11 sep-10 kl 19:31 »
Japp, de ligger som stora överfulla klumpar och deras föräldrar matar och matar. De kanske har satt det i system för att slippa bli vuxna... Det beror nog lite på ras, mina skrattduvor är snabbare än mina påfågelsduvor.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 11 sep-10 kl 19:38 »
Japp, de ligger som stora överfulla klumpar och deras föräldrar matar och matar. De kanske har satt det i system för att slippa bli vuxna... Det beror nog lite på ras, mina skrattduvor är snabbare än mina påfågelsduvor.
Jag har ju brevduvor o de växer ju snabbt som in i. Och så har jag ju skrattduvor med ...men dem går ju nästan jämföra med finkar så snabba dem är hihi. Men alla mina duvungar jag har fått i år har börjat "flyga" vid 6-7 veckor och har gått runt på marken innan i minst en vecka.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 11 sep-10 kl 19:52 »
Ok, det är såna jag skulel ha då istället för mina segisar... Fast jag tycker att de är rätt fina  :D

Men tillbaka till ditt problem. Du är säker på att de ska vara flygfärdiga i veckor? Om det inte är nåt annat fel på dem skulle jag nog avvakta nån dag och se vad som händer.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #9 skrivet: 11 sep-10 kl 19:59 »
Ok, det är såna jag skulel ha då istället för mina segisar... Fast jag tycker att de är rätt fina  :D

Men tillbaka till ditt problem. Du är säker på att de ska vara flygfärdiga i veckor? Om det inte är nåt annat fel på dem skulle jag nog avvakta nån dag och se vad som händer.
Den som jag var tvungen att avliva var i flygfärdiga veckor och det var problem med den för den kravlade runt på marken och tillslut så stack enen bara rakt ut och huvet bara låg ner...:/ Den nya unge är ensålnge bara 3 veckor och det är nog inga provblem med den ...hoppas jag....jag ä bara så nervös att det händer ngt med denna med :(

allvetarn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 sep-10 kl 09:44 »
om bena sticker rätt ut så är det antagligen en missbildning i ägget, hände så med några av mina kycklingar i våras.  :(
Brevduvor, höns

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-10 kl 23:10 »
Låter lite knepigt. Det händer ibland att fågelungar drabbas av "splayed legs". Det betyder att det ena eller båda benen står ut, som om fågeln gått ner i spagat.

Ofta beror det på att boet varit för stort eller att underlaget varit för halt. Små fågelungar ligger ofta i ett trångt bo så att de får stöd runt om.

Problemet drabbar också grisar och kycklingar/höns i industrin. Har en gång behandlat en ung knölsvan, som troligen fått det av att halka omkring på is...

Ett annat tänkbart scenario är att duvungen har närings/kalk/vitaminbrist, och fått mjukt skelett. Det är vanligt på stadsduvor vars föräldrar försöker föda upp dem på vad som helst de hittar på gatan. Men det brukar oftare leda till svängda ben och frakturer, samt mjuk näbb. Det borde troligen inte vara anledningen när det gäller en tamduva.

Först måste fågeln undersökas, för att utesluta att det beror på benbrott t ex.

Om ingen anledning hittas till de spretande benen, kan man försöka rätta till det genom att binda ihop benen med ett mjukt bandage, t ex "vet-flex" som finns på Apoteket. Det får inte sitta för hårt, så att blodcirkulationen hämmas.
Se länk, på engelska: http://www.pigeonangels.com/pigeon-and-dove-illnesses-injuries-their-symptoms-and-treatment-f11/correcting-splayed-legs-t22.htm

Om fågeln är mindre kan man försöka svampmetoden istället: http://forums.budgiebreeders.asn.au/index.php?showtopic=14002

Se även över boet, så att ungen ligger stadigt. Om man gör en åtgärd så att en fågel inte kan ta sig fram ordentligt måste man även anpassa buren, så att den t ex inte kan ramla ner från hyllor och liknande. Och försäkra sig om att föräldrarna fortsätter att mata den om den är så liten. Du vet själv hur störningskänsliga dina fåglar är.

Hoppas det går bra med den lilla!
/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #12 skrivet: 17 sep-10 kl 07:13 »
Mina duvor har haft som vana att lägga sina ägg på marken även om det finns hylllor med skålar i....och markbona är ju knappt några bon :/ Men det hal liksom nte spretat rakt ut utan....fört gick han runt som  vanligt sen började han halta o sticka ut det ena benet sen la han sig ner o sen stck båda ut :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser