Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tilläggsfoder ute, samt skilja av inför betäckning  (läst 1456 gånger)

semlan

• Södermanland
tilläggsfoder ute, samt skilja av inför betäckning
« skrivet: 10 sep-10 kl 23:44 »
Två frågor till er som har lite mer erfarenhet av får än jag.

Om ni behöver tilläggsfodra med hö medan fåren fortfarande går i beteshagen, hur "serverar" ni höet då?
Är det smart att bygga någon slags höhäck? Med tak mot regn kanske?

Mina två tackor är lite magra. Vi skiljde av bagglammen redan i augusti men de går tillsammans med varsitt tacklamm fortfarande.
Bör vi flytta även tacklammen nu för att tackorna ska bli fetare och lättare komma i brunst?
I så fall, tror ni att det kan finnas nån enda liten chans att de kan gå på varsin sida om elstaketet i en stor hagen som är avgränsad på mitten, utan att de hoppar igenom?
Jag vill ju inte utnyttja den obetade hagen som är tänkt som välkomstbete i vår.
Jättesnällt om nån vill ha nån åsikt om det här!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Lia-Ia

SV: tilläggsfoder ute, samt skilja av inför betäckning
« Svar #1 skrivet: 11 sep-10 kl 16:58 »
Om du har tid kan det vara bra att bygga en foderhäck, tak kan vara bra, men behövs inte.
Ett annat alternativ är att lägga direkt på backen men portionerat i små högar och inte för mycket i taget, utan bara så att de äter upp, det brukar fungera bra för mig. Det blir ju lite spill, men det blir det ju med foderhäck också.

Japp, det finns en liten chans att de kommer att hålla sig på var sida staketet, men jag skulle definitivt inte satsa några pengar på det  ;D
Jag skulle ta in tackorna eller lammen i fårstallet en vecka och sedan släppa ihop dom igen, förhoppningsvis börjar dom inte att dia efter denna vecka, kontrollera att juvren på tackorna börjar sina av lite innan du släper ihop dom igen.

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 11 sep-10 kl 19:10 »
Två frågor till er som har lite mer erfarenhet av får än jag.

Om ni behöver tilläggsfodra med hö medan fåren fortfarande går i beteshagen, hur "serverar" ni höet då?
Är det smart att bygga någon slags höhäck? Med tak mot regn kanske?

Mina två tackor är lite magra. Vi skiljde av bagglammen redan i augusti men de går tillsammans med varsitt tacklamm fortfarande.
Bör vi flytta även tacklammen nu för att tackorna ska bli fetare och lättare komma i brunst?
I så fall, tror ni att det kan finnas nån enda liten chans att de kan gå på varsin sida om elstaketet i en stor hagen som är avgränsad på mitten, utan att de hoppar igenom?
Jag vill ju inte utnyttja den obetade hagen som är tänkt som välkomstbete i vår.
Jättesnällt om nån vill ha nån åsikt om det här!

När föddes lammen och när har ni tänkt släppa baggen?

Enl min erfarenhet så återhämtar sig tackorna även fast de går med lammen eftersom lammen successivt slutar dia. Mina tackor går i de flesta fall med minst ett lamm fram till betäckning, vilket för mig är i början av september. Kanske inte funkar lika bra om man lammar sent eftersom näringen i gräset sjunker mycket på hösten, men man kan ju stödutfodra, som du var inne på.

Väljer du att ta in dem i stallet skulle jag tro att du kan räkna med att tackorna inte kommer låta lammen dia igen efter ca en veckas frånskildhet.

Eftersom du har så få skulle jag satsa på att ha dem tillsammans så länge som möjligt. Angränsande hage kommer förmodligen inte funka. Tacklammen kan bli bra vilsna om de ska bara vara två som går själv och du kan få problem med rymningar, bräk etc etc.

Lägger du i hö som ska räcka max ett par dagar behöver du inte bekymra dig för att det blir regn på höet.
« Senast ändrad: 11 sep-10 kl 19:14 av samaka »

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 12 sep-10 kl 09:21 »
Håller med Samaka. Lammen diar ju väldigt lite när lammen är så där stora, tror inte det har någon betydelse för tackornas återhämtning. Det blir nog mera traumatiskt för dem att skiljas åt. Jag brukar alltid låta tacklammen gå kvar med tackorna och de brukar alltid sluta dia av sig själva.

En foderhäck kan vara bra, den kan vara väldigt enkel. Något slags tak är också bra, de gillar inte blött hö. Jag brukar spänna upp en presenning precis över höhäcken så den skyddas lite.
Åsenfår, hundar och katter

semlan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-10 kl 13:46 »
Åh tack snälla ni! Jag är så glad att det här forumet finns med alla vänliga och kunniga människor att få stöd av!

Så det kan räcka med nån liten vecka för att de ska sluta dia, det var ju skönt! Men jag kanske börjar med att prova hö då och se om det blir någon skillnad av bara det.

Tanken är att släppa baggen till de vuxna tackorna i oktober, i samband med att bagglammen försvinner.

Nu ska jag gå ut och snickra höhållare!  :)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser