Vad heter denna typ av mössa?

Startat av Stigfinnaren, 06 Sep-10 kl 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stigfinnaren

Tveksamt om jag har postat detta ämne på rätt tavla, om inte flytta till rätt!

Ja, jag undrar vad den typen av mössa heter som Ronny Eriksson har på sig i denna video ?

Euskefeurat Bonden och Björn live SVT 199?

Han tar på sig den 25 sekunder in i videon.

Det enda jag kan komma på är kort och gott pälsmössa men det känns som att det finns ett mer specifikt namn

Är den gjord av fårpäls ?

Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

Stigfinnaren

Det är mil efter mil till lador och hus där frosten går tjurig vid grind, här är lustigt i stockeldens gula ljus, som darrar i nattens vind.

tinna.m

Nä. Fårskinnsmössa..? Fulmössa.. Pirka... Tehuva.. :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Stigfinnaren

Citat från: tinna.m skrivet 09 Sep-10 kl 19:12
Nä. Fårskinnsmössa..? Fulmössa.. Pirka... Tehuva.. :P

Inte är den ful inte... 

Sjaunja

Min gamle pappa hade en sån mössa. Fåraschle kallade han den. Vet inte om det bara är i Luletrakten den kallas så. Krimmermössa finns det ju också nån skinnmössa som kallas.

lars andersson

diversearbetare,småbrukare,vedugnsbagare

träsleven

Citat från: Stigfinnaren skrivet 06 Sep-10 kl 10:11
Tveksamt om jag har postat detta ämne på rätt tavla, om inte flytta till rätt!

Ja, jag undrar vad den typen av mössa heter som Ronny Eriksson har på sig i denna video ?

Euskefeurat Bonden och Björn live SVT 199?

Han tar på sig den 25 sekunder in i videon.

Det enda jag kan komma på är kort och gott pälsmössa men det känns som att det finns ett mer specifikt namn

Är den gjord av fårpäls ?

Har ett gammalt namn på en sån typ av mössa den brukade nog vara av fårskinn. Min mormor brukade kalla dem "löakilla".

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

984 Gäster, 2 användare
eriksjos, ärt