Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktmärken  (läst 3236 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Slaktmärken
« skrivet: 05 sep-10 kl 17:21 »
Jag har precis tryck i ett 40-tal skinnåtertagsmärken i öronen på mina 20 slaktlamm. Usch vad jag tycker illa om dom märkena.!! >:D >:D
De är likadana som de gula nummerlapparna, dvs trycker ett stort, ont hål i örat på dom. Var fan är djurrättsaktivisterna när man behöver dom??!?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Slaktmärken
« Svar #1 skrivet: 05 sep-10 kl 17:54 »
De kommer säkert om du ringer dem!  ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slaktmärken
« Svar #2 skrivet: 05 sep-10 kl 19:00 »
Måste du trycka i två märken per djur? När jag har skickat har det räckt med ett.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slaktmärken
« Svar #3 skrivet: 05 sep-10 kl 19:02 »
För skinnåtertag ska det vara ett märke i varje öra.... :'(
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Slaktmärken
« Svar #4 skrivet: 05 sep-10 kl 20:15 »
Buntband. Sparar jobb åt husse och smärta för djuren.

Alltså: drar fast slaktmärken och andra märken med buntband runt de gula öronmärken. Enkelt och smärtfritt.
snus? vad är priset på en pris?

Jejjsan

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Slaktmärken
« Svar #5 skrivet: 05 sep-10 kl 20:22 »
Blev medlem bara för att kunna svara på detta inlägg.
Jag är av samma åsikt och verkligen avskyr de stora skinnåtertag märkena.

Jag kom därför på en metod för att slippa göra hål i öronen på dem. (Vurre har samma metod och hann posta medan jag skrev)
Jag fäster skinnåtertagmärket i den befintliga öronmärkningen (har hortenmärken på mina) med hjälp av ett buntband.

//Sara, som vägrar att trycka fler hål än nödvändigt i öronen på fåren.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Slaktmärken
« Svar #6 skrivet: 05 sep-10 kl 21:16 »
Måste du trycka i två märken per djur? När jag har skickat har det räckt med ett.

Ja, det är ju sanslöst!! Förklaringen som jag fick när jag ifrågasatte detta var att veterinären som skulle kontrollera djuret bara tog ett öra och gav blanka katten i om det var det örat skinnåtertagsmärket satt i el inte och sedan blev det allmän förvirring avs vilka skinn som skulle på återtag. Så numer ska det var ett i varje öra. Verkar vara hur korkat som helst, knepiga veterinärer!

Jättebra med buntbandsalternativet, men då lär man ha märkt dem i båda öronen för annars kan det bli strul (som ovan).

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slaktmärken
« Svar #7 skrivet: 06 sep-10 kl 10:33 »
Vart skickar ni era lamm? Jag har inte behövt detta!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slaktmärken
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 13:39 »
Jag gjorde så tidigare att jag satte fast märkena med buntband... Sen fick jag backning på det och uppmanades att använda de stora röda öronmärkena, som kläms fast med tång. Anledningen att jag inte fick sätta fast dom med buntband var att lammen kan stå och äta/dra i märkena och de kan då trilla loss. (Eller så går det hål på örat, antar jag, fast den anledningen gav de mig inte  :o)
Min slaktkörare har tidigare varit bussig och satt fast märkena åt mig. Då har han haft små metallmärken som man klämmer fast med en hand.  De har en liten nål i sig bara. De har nu börjar ta slut, sägen han. De görs inte längre och är egentligen inte "godkända".
De märkena som jag nu måste sätta är det en grov pinne i (som de gula SE-märkena) och man kan inte göra det ensam, på så stora lamm! Både jag och lammen lider...

Jag skickar till Scan.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slaktmärken
« Svar #9 skrivet: 06 sep-10 kl 18:14 »
Citera
Jag skickar till Scan.
Ja de brukar ju vara lite "stelbenta" i sina rutiner och kan inte göra nåt extra eller så. Därför är det många år sedan jag skickade dit!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slaktmärken
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 18:20 »
Ja de brukar ju vara lite "stelbenta" i sina rutiner och kan inte göra nåt extra eller så. Därför är det många år sedan jag skickade dit!

Jo- lik förbaskat så är lapparna åt helsike... De är dessutom konstruerad som ett långt streck som viks ihop och fästs i örat - så inga buntband funkar...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jejjsan

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Slaktmärken
« Svar #11 skrivet: 07 sep-10 kl 15:41 »
Jo- lik förbaskat så är lapparna åt helsike... De är dessutom konstruerad som ett långt streck som viks ihop och fästs i örat - så inga buntband funkar...

Skickar också till Scan.
Jag klipper sönder märkena på mitten och gör ett hål i kanten där jag kan sätta buntbandet, då funkar det.

Har bara märkt en gång med buntband (de andra gångerna hade vi mindre märken som gick att trycka fast med händerna (du nämnde dom tidigare). Ska om några veckor skicka årets omgång med buntband i öronen.

Får se om jag får några klagomål från dem, isåfall lär de få ta en diskussion för jag VÄGRAR att trycka så stora hål i mina djurs öron!

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Slaktmärken
« Svar #12 skrivet: 07 sep-10 kl 17:24 »
Vart skickar ni era lamm? Jag har inte behövt detta!

Scan

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slaktmärken
« Svar #13 skrivet: 07 sep-10 kl 19:52 »
Pratade med chaffören i morse. Han sa att de gamla märkena som man tryckte dit med en hand, inte får användas längre för att "piggen" var av stål. Och det var inte hälsosamt... (suck).

Och hur hälsosam är en slakttransportbil, då ??? :o Dödlig utgång...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Slaktmärken
« Svar #14 skrivet: 09 sep-10 kl 15:13 »
Jag har funderat på att ta en håltång och göra hål i det gula märket och trycka i det röda märket i detta.
Är det någon som har testat det och fått backning?
Fungerar ju tyvärr bara på det örat som är märkt, på det andra får man väl krypa till korset och trycka dit det röda märket i örat.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Slaktmärken
« Svar #15 skrivet: 09 sep-10 kl 16:05 »
ska man ha återtag på köttet så vill KLS ha ett märke för det med. Alltså ett för skinnåtertag
och ett för köttåtertag. Det borde gå att lösa smidigare. . .
Njuter av värme och allt det gröna!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slaktmärken
« Svar #16 skrivet: 09 sep-10 kl 16:33 »
Ja, som sagt, var är djurskyddet i dessa lägen?

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Slaktmärken
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 19:33 »
Hej! Nu ska vi skicka lammen till slakteriet för första gången, har endast slaktat hemma tidigare.
Fick de förhatliga märkena i veckan röda och gröna för återtag av skinn och kött. Det är combi signalmärken så jag måste klippa upp dom i vikningen för att få in örat i tången. Kom då på att jag kan ta "hane och hona" av olika färger så slipper jag göra två hål i öronen dvs bara märka ett öra men med två färger på en gång. Är det någon som gör så eller måste vi sätta ett av varje i öra? Har kollat slakteriets hemsida och där står ingeting om detta.
/Annelie

Santoxen

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Slaktmärken
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 20:52 »
Hmm, vi sätter bara ett återtagsmärke på lammen och har (ännu) inte fått påbackning på det. Sätter märket i det "märkeslösa" örat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Gunnel Jansson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser