Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva off-grid med elkylskåp  (läst 22387 gånger)

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
Leva off-grid med elkylskåp
« skrivet: 04 sep-10 kl 11:57 »
Hej!

Vi har levt 5 år off-grid och tillverkar vår el med solceller. Vi har ett elkylskåp men vårt elsystem är inte dimensionerat för det.

Vi har sammanställt våra erfarenheter, av detta, i ett inlägg på vår blogg. Då vi tror att det kan finnas ett allmänintresse av att läsa om våra erfarenheter, lägger vi en länk till inlägget här.

http://www.portugal-alentejo.se/?page_id=3363

Hälsningar
Från nybyggarna

fishyerik

• Uppland
SV: Leva off-grid med elkylskåp
« Svar #1 skrivet: 26 sep-10 kl 22:36 »
Intressant läsning, snacka om äkta omfattande erfarenheter!

Nu skiljer sig situationen mellan Portugal och Sverige på vissa punkter, och ni har elegant undvikit att ge dimensioneringsråd där dessa skillnader gör sig gällande.

Dock ska man ha i åtanke att solceller inte alls är lika effektivt i Sverige. Solföljare är av större betydelse här, jag har dock inte sett några som är kapabla att följa solen alla timmar på sommaren i Sverige. Energiinnehållet i solljuset är också lägre.

Några frågor, här kan man använda jordkällare, funkar det där? Vad har grundvattnet för temp? Skulle det inte löna sig rätt bra att leda vattnet som ska till varmvattenberedaren genom en acktank som man kyler köket med? Energiåtgången både för att sänka och hålla tempen blir ju mindre ju lägre omgivningstempen är.       

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 13:42 »
Vi tror inte att det fungerar med jordkällare. Marktemperaturen är för varm.

Vet inte vilken temperatur grundvattnet har. Det är en intressant tanke kyla köket med vatten men vår brunn ligger i den dal 200 meter bort med en stigning på ca 45 meter. Vi har en solpump som naturligtvis då bara fungerar dagtid och om solen skiner. Därför har vi en stor ackumulatortank. Det gör tyvärr vattnet ganska varmt sommartid.

Vår värme här på sommaren är mycket torr, så vi planerar för olika lösningar med avdunstning som "förkylare". Kanske ska vi mura något i tegel som alltid är fuktigt och därmed sänker temperaturen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 13:57 »
Hej!
Vi har ingen el men har både kylskåp och spis (med ugn).
Båda två drivs med gasol.
(Inte jättebilligt men inte så dyrt heller.)

Sommartid går det max en tub i mån. (ca 300kr) och då ska det tilläggas att min fru bakar ganska mycket.

Vintertid drar kylskåpet mindre.
(I sverige! Jag vet inte vad ni har för temp.)

Hur som helst: vi tycker det funkar bra med gasolkylskåp, så det vore kanske något?

Då har man ju möjlighet att bli helt off-grid!

http://www.swexergon.se/produkter-foer-fritidshuset/koek/gasolkylskaap/sw-combi-gasolkylskaap.aspx

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 07 okt-10 kl 16:54 »
Det tråkiga med gasol är ju att det är ett fossilt bränsle, som inte är så trevligt ur klimatsynpunkt.

Gasolkylskåp brukar bygga på absorptionsprocessen, som inte är särskilt energieffektiv. För eldrivna kylskåp enligt den principen brukar man räkna med att de har 3-5 gånger högre energiförbrukning än ett lika stort kompressorkylskåp. Det blir alltså mycket spillvärme från sådana kylskåp, och därmed onödig uppvärmning av köket speciellt på sommaren.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 25 okt-10 kl 14:34 »
Citat från: --Nybyggare i Portugal
Vi tror inte att det fungerar med jordkällare. Marktemperaturen är för varm.

Kanske om man har en djupare källare? Jag har för mig att det kan vara ganska svalt i typ grottor eller katakomber även när dessa ligger i medelhavsområdet.

bondbönan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-10 kl 15:17 »
Hej! Vi bor sedan tio år med el från solceller. Vi har ett 12 V kylskåp som egentligen är till för lastbil. Vi har inte många solpaneler men det går utmärkt att driva kylskåp och lampor, radio mm på sommaren. På hösten och vintern har vi svalrum och utekylskåp (träskåp) som kylskåp för att spara ström till annat. Funkar bra! Mia

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 13:30 »
Grönadal, berätta mera. 10 år med solceller det låter något det. Var, när, hur, varför blev det solceller?

drzero

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 mar-11 kl 15:05 »
Nu vet inte jag hur ni värmer upp huset men gengas är ett billigt alternativ som kan användas till
att både värma huset (Värmepannan) och driva en liten generator det kanske är ett alternativ?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 20:04 »
Man kan prova att använda en frysbox som kylskåp.

När man öppnar ett vanligt kylskåp så "rinner" den kalla luften ut längst ner och ersätts av luft som är varmare. Så när man stängt dörren så får kylskåpet jobba en stund för att kyla ner luften därinne. Om man instället har dörren överst på en box så håller sig den kalla luften kvar. Kanske räcker energin från solcellerna på så sätt? Det finns exempel på kylboxar av det här slaget som klarar sig på 0,1kWh/dygn. Ämnet har diskuterats förut här på Alternativ.nu.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 21:00 »
Nu vet inte jag hur ni värmer upp huset men gengas är ett billigt alternativ som kan användas till
att både värma huset (Värmepannan) och driva en liten generator det kanske är ett alternativ?

Haken med det är ju att under den del av året då det är så varmt ute att man verkligen behöver ström till ett kylskåp, så behöver man inte värma upp huset. Och vice versa.

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 mar-11 kl 11:48 »
Vi skulle vilja lära mer om gengas. Eftersom vi knappt vet någonting om gengas (mer än att det användes under världskriget) behöver vi förstå mer. Finns det några bra länkar som ni kan ge tips på.

På sommaren räcker solelen bra till kylskåpet. Det är svårare att få till det på vintern.

Vad vi skulle behöva på sommaren är en liten AC-anläggning men det tror vi inte är möjligt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 22:54 »
Vi skulle vilja lära mer om gengas. Eftersom vi knappt vet någonting om gengas (mer än att det användes under världskriget) behöver vi förstå mer. Finns det några bra länkar som ni kan ge tips på.

Ta i första hand en titt på www.gengas.nu .

silvervarg

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 jun-11 kl 23:43 »
Ett problem ni har är att ni genererar ganska lite el och att kylskåpet behöver hyfsat med el.

En lösning är förståss att producera mer el. Dvs mera solceller och större batteribank.

En annan lösning är att göra av med mindre el. Ett sätt är att ha ett effektivare kylskåp.
Dels finns olika energieffektiva kylskåp (kan bl.a. ses på kylskåpets energiklass).
Det är oftast klart effektivare att använda ett kylskåp som är gjort för att drivas på 12V (eller 24V).
Antingen ett gjort för tex lastbilar, eller ett mera vanligt.
Tex säljer solarlab.se en stor kombinerad kyl/frys för 12/24 volt som drar 200Wh/dygn vid 20C rumstemp (480Wh/dygn vid 30C rumstemp). Dvs klart rimligt att driva från solpanel med batteribank.
Den kostar dock ca 8000:-, så lite mer än ett vanligt kylskåp.
I Sverige rekomenderas 120-140W solpanel för detta kylskåp.
Det finns även mindre 12V skåp som då kräver ännu mindre el.

Ett annat alternativ är som nämnts att använda en box-variant där man öppnar locket.
Några har använt frysboxar som kylar på detta sätt eftersom frysar normalt är mycket bättre isolerade.
Det kräver dock att man sätter en liten extern styrning på boxes elsladd för att få den att hålla kylskåpstemperatur.
Det är ett billigt och energieffektivt alternativ.
Frågan är hur man ställer sig till bekvämlighetsfaktorn eftersom det är stor skillnad på ett skåp och en box.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 09 jun-11 kl 00:32 »

En annan lösning är att göra av med mindre el. Ett sätt är att ha ett effektivare kylskåp.
Dels finns olika energieffektiva kylskåp (kan bl.a. ses på kylskåpets energiklass).
Det är oftast klart effektivare att använda ett kylskåp som är gjort för att drivas på 12V (eller 24V).
Antingen ett gjort för tex lastbilar, eller ett mera vanligt.

Det där är inte riktigt sant, kylskåp för 220V är mycket bättre optimerade och har oftast betydligt bättre isolering, lastbilskylskåp etc är oftast optimerade för vikt. Kolla ett bra A++kylskåp samt en bra inverter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

silvervarg

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 11 jun-11 kl 17:19 »
Nja, lastbilskylskåp kan ha sämre isolering, men främst för att spara plats. Det är mera ont om plats än än att vikten skulle vara avgörande. Isoleringsmateriel är inte så tungt.
I ett fritidshus vill man dock troligen ha ett större kylskåp än de som normalt sätts in i lastbilar.

Siten som jag rekommenderade säljer inte kylskåp till lastbilar, utan välisolerade kylskåp med angiven låg energiförbrukning. Det är gjorda för att vara lämpade att drivas med tex solpaneler, och lämpliga för tex sommarstugor eller i husvagn/husbil där man inte har 230V.
Främst är det nog deras fullstora kylskåp som är intressant.
Vi pratar snittförbrukning på strax under 10W/timme vid 20C rumstemp, och det är i storleksordningen hälften av vad de bästa 230V skåpen drar, vilket är en ganska stor skillnad.

Man skall dock inte bara räkna anskaffningsvärde på sakerna utan även hållbarhet.
Batteribank kanske håller i 3 år.
Ett kylskåp kanske det dubbla, dvs 6 år.
Solpanelerna kanske tre gånger så länge som kylskåpet, dvs 18 år.
Så det kanske på lång sikt är mer lönsamt att köpa mer eller större solpaneler.
Frågan är hur länge solpanelsregulatorn respektive invertern kan tänkas hålla?
Invertern är den klart mest komplicerade av dem. Om jag gissar så skulle jag säga:
Invertern håller i snitt ungefär som ett kylskåp, dvs 6år och solpanelsregularorn håller kanske det dubbla, dvs 12 år.

Solpanelsregulator av enklare slag (dvs med sämre verkningsgrad) är så pass enkla att det är rimliga att kunna laga dem själv då de går sönder. De mer avancerade switchade varianterna är rimligen bra mycket svårare att felsöka och reparera då komponentvärden troligen är mycket kritiska i dessa.

Ett energisnålare kylskåp sparar främst pengar på att man kan ha en mindre batteribank, och till viss del genom att man kan ha mindre/färre paneler.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 11 jun-11 kl 18:52 »
Nja, lastbilskylskåp kan ha sämre isolering, men främst för att spara plats. Det är mera ont om plats än än att vikten skulle vara avgörande. Isoleringsmateriel är inte så tungt.
I ett fritidshus vill man dock troligen ha ett större kylskåp än de som normalt sätts in i lastbilar.

Siten som jag rekommenderade säljer inte kylskåp till lastbilar, utan välisolerade kylskåp med angiven låg energiförbrukning. Det är gjorda för att vara lämpade att drivas med tex solpaneler, och lämpliga för tex sommarstugor eller i husvagn/husbil där man inte har 230V.
Främst är det nog deras fullstora kylskåp som är intressant.
Vi pratar snittförbrukning på strax under 10W/timme vid 20C rumstemp, och det är i storleksordningen hälften av vad de bästa 230V skåpen drar, vilket är en ganska stor skillnad.

Man skall dock inte bara räkna anskaffningsvärde på sakerna utan även hållbarhet.
Batteribank kanske håller i 3 år.
Ett kylskåp kanske det dubbla, dvs 6 år.
Solpanelerna kanske tre gånger så länge som kylskåpet, dvs 18 år.
Så det kanske på lång sikt är mer lönsamt att köpa mer eller större solpaneler.
Frågan är hur länge solpanelsregulatorn respektive invertern kan tänkas hålla?
Invertern är den klart mest komplicerade av dem. Om jag gissar så skulle jag säga:
Invertern håller i snitt ungefär som ett kylskåp, dvs 6år och solpanelsregularorn håller kanske det dubbla, dvs 12 år.

Solpanelsregulator av enklare slag (dvs med sämre verkningsgrad) är så pass enkla att det är rimliga att kunna laga dem själv då de går sönder. De mer avancerade switchade varianterna är rimligen bra mycket svårare att felsöka och reparera då komponentvärden troligen är mycket kritiska i dessa.

Ett energisnålare kylskåp sparar främst pengar på att man kan ha en mindre batteribank, och till viss del genom att man kan ha mindre/färre paneler.

Min morbrors victron inverter har suttit i 16 år på hans båt, i maskinrummet som är sämsta ställe för en sådan mackapär.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

lillvilda

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 aug-11 kl 11:00 »
jag har inte hunnit läsa in mig på hela tråden än. Jag har just köpt ett hus som har en annan lösning än elkylskåp. Huset ligger i norrland och nära vattnet så "kylskåpet"i huset ser ut som ett gammaldags skafferi där det går slingor i som drar det kalla vattnet från sjön och kyler med. Nu har jag inte flyttat in än så jag kan inte svära helt på hur det fungerar men jag återkommer gärna med info när jag är på plats. Såklart måste vattnet pumpas runt och det finns en generator av någon form som kan gå på riktigt varma dagar men vad jag har förstått är det ändå bara en bråkdel av el som går åt. Nu ligger det nära fjällen så vattentempraturen är ju aldrig särskilt hög där. precis när det börjar värmas upp så kommer ju smältvattnet från fjällen å kyler igen.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 aug-11 kl 11:58 »
Jag skulle titta på en kylbox. Har en från Engel. De har väldigt hög kvalitet och verkar dra otroligt lite energi. Fördelen med kylbox är att kylan inte rasar ut så fort man öppnar dörren. Engel är dyrt men ett märke med fantastisk renommé. Här är ett exempel:
http://www.expeditionstore.se/product.html/engel-mr40f-eclipse

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 30 aug-11 kl 18:22 »
jag har inte hunnit läsa in mig på hela tråden än. Jag har just köpt ett hus som har en annan lösning än elkylskåp. Huset ligger i norrland och nära vattnet så "kylskåpet"i huset ser ut som ett gammaldags skafferi där det går slingor i som drar det kalla vattnet från sjön och kyler med. Nu har jag inte flyttat in än så jag kan inte svära helt på hur det fungerar men jag återkommer gärna med info när jag är på plats. Såklart måste vattnet pumpas runt och det finns en generator av någon form som kan gå på riktigt varma dagar men vad jag har förstått är det ändå bara en bråkdel av el som går åt. Nu ligger det nära fjällen så vattentempraturen är ju aldrig särskilt hög där. precis när det börjar värmas upp så kommer ju smältvattnet från fjällen å kyler igen.

Om det är gjort på ett bra sätt drar det väldigt lite energi att pumpa vatten för att kyla, har man en djup sjö i närheten kan det fungera i hela Sverige, men det är klart, ju kallare vatten man får tag på desto mindre vatten behöver man pumpa, och är vattnet kallt nära ytan året runt har man ju ytterligare en fördel.

I norrland har man ju hyggliga förutsättningar att jobba med isskåpsprincipen, det är inte automatiskt, men det är helt elfritt. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser