Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina höns har börjat beta gräs...  (läst 5773 gånger)

Hönz

• Skåne
Mina höns har börjat beta gräs...
« skrivet: 01 sep-10 kl 18:55 »
..vilket de absolut inte gjort tidigare. Alla betar som bara den och det har de verkligen inte gjort tidigare. Har det något med årstiden att göra? Eller beror det på att allt regn har gjort gräset extra grönt och delikat?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

AK Corall

• Småland
SV: Mina höns har börjat beta gräs...
« Svar #1 skrivet: 01 sep-10 kl 19:07 »
Alla höns gillar gräs. Kan det vara så att du köpt en ung besättning som inte fått tid att lära sig av mamman?

Hönz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 20:38 »
Hmm vet inte, de höns jag har köptes förra sommaren, kycklingarna kläckta nu i slutet på maj.. Jag har aldrig tidigare sett hönsen äta gräs överhuvudtaget.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 21:36 »
Hmm vet inte, de höns jag har köptes förra sommaren, kycklingarna kläckta nu i slutet på maj.. Jag har aldrig tidigare sett hönsen äta gräs överhuvudtaget.

Då har du nog konstiga höns ;) eller äckligt gräs ::) Skämt åsido det kan också vara så att dina höns har god tillgång till något dom tycker är godare :D Då blir ju gräs aktuellt som mat först när det som är riktigt smarrigt börjar tryta.

Här pickas det friskt i gräs och allt annat grönt som finns runt om i trädgården  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

burhönan

« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 23:51 »
så bra att du nu har gräs till hönsen .upplever det som hönsens "allra bäst" att få tillgång till gräs,dom älskar det .här släpps dom ut till grönbete  varje helg och dom står banne mig på kö fredag eftermiddag    bjud så ofta du kan/kram

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 00:11 »
Mina betar oxå gräs så pass att jag har inte behövt använt gräsklippare i år *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hönz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 sep-10 kl 09:35 »
Okej, haha. Jag har dem ute i trädgården hela dagarna. Trädgården är inhängnad så när som på ett hål ut i hästhagen, vilket de flitigt använder! I våras var ofta fasaner på besök på andra sidan staketet. Fasanerna var mycket mer nyfikna på hönsen än hönsen var på dem men detta var innan hålet mellan trädgård och hagen fanns. Jag undrar om de skulle kunna bli lite korsningar nu när hönsen börjat gå ut i hagen  ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 03 sep-10 kl 08:43 »
Jag undrar om de skulle kunna bli lite korsningar nu när hönsen börjat gå ut i hagen  ???
Det är naturligtvis inte helt omöjligt men naturliga hybrider uppstår nästan bara när det inte finns några partners av rätt art att tillgå. Dessutom tror jag (rätta mig om jag har fel, jag är ingen fasankännare) att fasaner har betydligt mer årstidsbunden parningsperiod än höns och troligtvis tycker att det är för sent på året för att para sig/lägga ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 sep-10 kl 11:13 »
Fasanerna var påträngande här ,med , gick ända fram till hönshus dörren o lockade på hönorna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #9 skrivet: 18 sep-10 kl 23:40 »
Det är faktiskt så att gräset förändras på hösten, framförallt när det varit frost. Minns dock inte HUR gräset förändrades...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 18 sep-10 kl 23:44 »
Om jag minns rätt från fångtrådarna som jag läst trots att jag inte har häst (än) så är det något med socker som bildas i gräset när det blir frost, och det är inte bra, för fånghästar... Hur det är med hönor vet jag inte, men kanske blir det lite godare?

Mina hönor äter gräs hela sommaren, jag har inte märkt någon skillnad.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #11 skrivet: 18 sep-10 kl 23:50 »
Om jag minns rätt från fångtrådarna som jag läst trots att jag inte har häst (än) så är det något med socker som bildas i gräset när det blir frost, och det är inte bra, för fånghästar... Hur det är med hönor vet jag inte, men kanske blir det lite godare?

Mina hönor äter gräs hela sommaren, jag har inte märkt någon skillnad.
Ja, det var det jag hade för mig - men vågade inte skriva utifall jag skulle ha fel :D Kan nog stämma att gräset blir lite godare om det varit frost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser