Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhink eller foderlåda???  (läst 12249 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
foderhink eller foderlåda???
« skrivet: 31 aug-10 kl 20:08 »
Vad tycker ni funkar bäst,eller vad är enklast att avända??
Foderhink är ju billigt att använda,men foder låda känns mycket smidigare att använda.
vore kul att höra era erfarenheter.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: foderhink eller foderlåda???
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 20:34 »
100% Foderlåda!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 21:36 »
ibland är en hink att föredra då man vill drivfodra tejp på halva hålbilden
och låt det droppa
Givetvis behöver hinken ett skydd runt om som isolering en tom sarg tex

Foderlåda i övrigt är bättre, det blir enhetligare o rationellt

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 22:06 »
Kan man inte rösta på foderplastpåse?

Michailov

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 22:17 »
Har förberett för att köra med foderpåsar a' la' Duwe nu till helgen. Svårt att klå ekonomiskt: ca 5 kr för påsen i mitt fall inkl moms o frakt. Spikade ihop distansskivan för ca 5 kr. Så 10 kr första året per samhälle är rätt ok.

Hoppas bara det funkar bra att "montera".

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 aug-10 kl 22:44 »
Rättvänd biforhink utan lock, med sockerlösning och halm i ställd på ramarna med tom sarg är väl också något att ta med när man överväger enkla lösningar. Har dock inte provat själv, men känner biodlare som är mycket nöjda med metoden.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 08:39 »
Har förberett för att köra med foderpåsar a' la' Duwe nu till helgen. Svårt att klå ekonomiskt: ca 5 kr för påsen i mitt fall inkl moms o frakt. Spikade ihop distansskivan för ca 5 kr. Så 10 kr första året per samhälle är rätt ok.

Hoppas bara det funkar bra att "montera".

/Michailov
Beskriv gärna.

Michailov

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 09:40 »
Beskriv gärna.

Det jag vet är det jag läst här http://www.freddyduwe.com/. Kolla längs ned på sidan. Dessutom har "olof" redovisat ett test av metoden här http://hastvedabf.blogspot.com/search/label/Invintring. Mitt huvudsakliga problem med biodling generellt är platsbrist. Jag har nästan inga förvaringsutrymmen för prylar så denna metod innebär att jag kan använda befintliga skattlådor och det enda extra material jag behöver finna plats till (nu under trappan inne  ;)) är påsarna och distansskivorna(travade i en skattlåda i garaget).

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 01 sep-10 kl 20:32 »
jag har nu provat både hink och foder låda,och eftersom jag strävar efter att ha det så enkelt och rationellt som möjligt så kommer jag att satsa på foder låda.Trots att det är en dyrare investering så tror jag det är det bästa alternativet långsiktigt.

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 sep-10 kl 21:26 »
...Dessutom har "olof" redovisat ett test av metoden här http://hastvedabf.blogspot.com/search/label/Invintring...

Som kommentar till det kan jag berätta hur övervintringen gick:
2 samhällen som bara fått 20 kg bifor svälte ihjäl redan innan rensningsflygning.
1 samhälle blåste omkull och sket sedan ner sig i december (det var det ena av de två som står omnämnda i slutet)
1 samhälle tynade bort i april
1 samhälle omkom drottningen vid foderkontroll tidigt i våras
övriga 18 mådde prima förutom att jag fick stödfodra med sockerlösning i våras.
I år blir givan 22 kg socker och jag måste nog spika nya distansskivor för det är på gränsen att det går i så mycket i en LN-låda med påse.

Jämfört med tidigare vintrar ett katastrofresultat, men det var knappast påsarnas fel.

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 sep-10 kl 11:07 »
En av sakerna jag har emot foderlåda är rengöringen av dem, men nu slog det mig att man kan ju kombinera lite olika tekniker. Om man tar bort plastflärpen i foderlådan och fyller halm eller frigolitkross (förpackningsmaterial) i den så borde den bli helt ren. Någon som provat?

wictor

« Svar #11 skrivet: 06 sep-10 kl 11:45 »
Eller så väntar man tills lådan är tömd, tar bort plastflärpen och låter bina städa, funkar jättebra. Det blir totalt rent. Men man måste efter ett par dagar ta bort foderlådan och skaka ur bina, en del hittar inte hem igen och sitter annars och stelnar till döds.
Men man skall ju i vilket fall som helst ta bort lådan.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 06 sep-10 kl 12:39 »
halm ska man helst undvika pga att den har varit i kontakt men jorden.

Det finns risk för svamp och spor kontamination.

Det är bättre att använda ett dött material som leca eller frigoliten.  ;)
mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lilla ja

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 sep-10 kl 12:21 »
Dum nybörjarfråga; Måste man ha en speciell hink? Jag hade tänkt att lite senare ikväll ge dem vinterfodret i en "vanlig" 5-litershink som jag köpt på lantmännen. Jag har spikat hål i locket och tänkte ställa den upponer på en plywoodskiva som jag sågat ett hål exakt stort nog för hinken i.

Vad tror ni, kommer min superduperhink fungera? Eller ska jag tänka om?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 08 sep-10 kl 12:52 »
Så länge den slutar tätt och skapar ett vakuum blir det bra .

Prova först med vatten. Glöm inte att trycka i hop den innan du vänder på den .

Lycka till        mvh edward  :P
« Senast ändrad: 08 sep-10 kl 12:56 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 08 sep-10 kl 18:36 »
" Varför skall vakuumfodrare vara värmeisolerade…

I varje vakuumfodrare finns en ”luftbubla”.
Gasens volym (i vårt fall luftens) påverkas av tryck och temperatur.
Genomsnittligt tryck vid havsytan vid 15 grader Celsius är 1013,27 hPa. Det motsvarar vikten av 760 mm kvicksilverpelare med diameter på 1 cm2.
Trycket varierar  +/ - 50 hPa d.v.s. med 10 %. 

Nu kommer vår exempel på varför rubriken lyder som den lyder. Ponera att det finns 2 liters luftbubbla i vår vakuumfodrare. Luften kommer att expandera (och krympa) beroende både av luftrycket och temperaturen.
 Om luftrycket minskar med 20 hPA (1000/1020) dvs med 2% (= 0,02) kommer luftens volym i vakuumfodraren att expandera med 2 x 0,02 = 0,04 liter dvs två små snapsar.

Om temperaturen stiger med 15 grader (275/290 grader Kelvin d.v.s. 2/17 grader Celsius) dvs om 5 %  ( = 0,05) kommer luften i vakuumfodraren att expandera med 2 x 0,05 = 0,1 liter. D.v.s ett glas vin. Och det är ganska mycket.

Därför det händer ibland att sockerlösningen rinner ut genom flustret om vakuumfodraren står oisolerad. "

Curt

« Svar #16 skrivet: 08 sep-10 kl 19:16 »
Även soppan i hinken har en volymutvidgningskoeffiisient. Kan den inte på rak arm, men även en måttlig förändring av temperaturen ger minskat eller ökat flöde.
Med lådfodrare slipper man den problematiken, men även en sådan bör vara isolerad. Det kostar energi att hålla soppan varm.

Micael Carlsson

« Svar #17 skrivet: 08 sep-10 kl 20:30 »
Vi har kört med foderpåse i tre år nu. Funkar kanon när man lärt sig tricken.
Plocka av skattlådorna, på med tom skattlåda med monterad påse och distansbräda.
I med foder, vi kör 18 kg socker 60%lösning, toppa med tvättade lecakulor.
På med plexi och locket. Skaka ur skattlådorna på en svärmbräda eller annan skiva.
Lätt som en plätt  :D

Curt

« Svar #18 skrivet: 08 sep-10 kl 21:10 »
Vi har kört med foderpåse i tre år nu. Funkar kanon när man lärt sig tricken.
Plocka av skattlådorna, på med tom skattlåda med monterad påse och distansbräda.
I med foder, vi kör 18 kg socker 60%lösning, toppa med tvättade lecakulor.
På med plexi och locket. Skaka ur skattlådorna på en svärmbräda eller annan skiva.
Lätt som en plätt  :D
Gör du ingen koll i yngelrummet? Det sista bina drar på är ljung och lus.Det hamnar i yngelrummet.  Inget att ha över vintern.

Micael Carlsson

« Svar #19 skrivet: 08 sep-10 kl 21:37 »
Jo det klart ytterramarna fick såklart en koll. Fokuserade mest på infodringsprincipen  ;) Sedan har inte vi haft nått direkt ljung- eller lusdrag häromkring, det var för kallt för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser