Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavel med far och dotter?  (läst 2112 gånger)

AnnkiP

• Blekinge
Inavel med far och dotter?
« skrivet: 31 aug-10 kl 17:05 »
Fråga från får-nybörjare:
Vi har bara fem får: två tackor, två tacklamm och en kastrerad bagge. För enkelhetens skull funderar vi på att låta baggen som är far till tacklammen (men inte tackorna) låta betäcka alla fyra. Gör vi helt fel då? Har hör att man kan göra så i ett steg men inte fler pga inavel.
Våra får ska nämligen få spendera största delen av vintern hos sin gamla flock där baggen finns då vi ska resa bort.
Då också en till fråga: Är det alldeles för sent att låta betäcka dem i slutet av december?
Tack på förhand!
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

Vurre

SV: Inavel med far och dotter?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 23:35 »
Inga problem med att låta honom betäcka döttrarna, så kör på. Om du betäcker i slutet av december får du ganska sen lamning, men det kanske passar dig bra? Hur det är med brunsten så års vet jag inte, brukar låta betäcka mina gutar i november. Vill minnas att Birgits gutetackor bröt sig ut när de tröttnat på att vänta på baggen och sökte upp honom själva i mitten av december härom året...
snus? vad är priset på en pris?

Birgit

« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 08:07 »
Ja, gutar är ett släkte för sig ;) Men de har fått vänta ett år till 13 jan. på bagge, då vi inte fick hem honom förrän då. Det funkade bra det också!

AnnkiP

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 22:12 »
Tack för era svar. Vad lätt allt blev, då behöver vi inte krångla med att låna hit baggen först när de ändå ska till honom sen. Det ska bli spännande med första lamningen!
Mitt motto; Det ska vara bra jämt, och är det inte det får man se till att ändra på det!

Veronika i Hasslöv

• Kasta inte sten i ett glashus!
    • Halland
    • Mina vovvar
« Svar #4 skrivet: 02 sep-10 kl 00:06 »
Fråga från får-nybörjare:
Vi har bara fem får: två tackor, två tacklamm och en kastrerad bagge.
Hur har du tänkt att få lamm ifrån en kastrerad bagge?

nordtravare

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 00:38 »
mycket intressant tråd jag skall noga följa resultatet!!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 02 sep-10 kl 09:12 »
Hur har du tänkt göra med den kastrerade baggen? Kan han också följa med till den gamla flocken?
Åsenfår, hundar och katter

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 02 sep-10 kl 15:50 »
Vi betäcker också enstaka tacklamm med deras egen far ibland. Jag sparar dock aldrig de lamm som resulterar.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

AnnkiP

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 06 sep-10 kl 20:56 »
Veronica, vi hade tänkt sätta tillbaka hans kulor såklart...
Nejdå. Den kastrerade baggen är inte far till de andra, han är en i lammkullen från baggen vi tänkt använda igen. Och ja vi hoppas att det ska gå bra att Bob Marley (den kastrerade baggen) följer med till sin gamla flock. Hoppas på att pappa-baggen behandlar honom bra. Annars har min underbara vän Helen som vi fått fåren av, och dit de ska tillbaka, två hagar så hon kan i värsta fall dela på dem. Men Bob är så genomgod och alla stångningsinstingter försvann med kulorna så det borde gå bra.
Och vi hade väl också tänkt använda de lammen som kommer sen till kött...om vi klarar av det, jag är tvekis, man blir ju så fäst vid dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
kretslopp, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser