Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förbränningstoalett  (läst 4553 gånger)

chara

• Uppland
förbränningstoalett
« skrivet: 31 aug-10 kl 09:06 »
Hej,

håller på att köpa hus där vi tänkte bli av med vattentoaletten, miljöboven.

Har någon erfarenhet med förbränningstoaletter?

Informationer jag samlade:
Det finns två märken som verkar störst på marknaden, av de verkar Incinolet TR 1800 vara bra.
0.5-1 kwh per toalettbesök, vid kontinerlig användning reduceras energiförbrukningen lite till - verkar vara ganska lite.
Enligt tillverkaren kan nästa personen bruka toaletten medan en tidigare förbränning håller på. Bra, annars blir det kanske en större utmaning för en familj.
Dessutom skall asken (en askkopp/månad) vara bakteriefritt vad som gör att man kan använda den i trädgården. Kanske inte för grönsakerna, Urinen finns ju med och den kommer jag inte att använda där, men till allt annat.

Hoppas någon har provat eller hört, tack för tips.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: förbränningstoalett
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 20:45 »
Jag skulle nog vilja betrakta en eller annan kWh förbrukad el som en betydligt större miljöbelastning än några liter vatten som sedan ska renas i kommunalt avloppsreningsverk. Så ur miljösynpunkt är en förbränningstoalett knappast lämplig, det enda fall där den fyller en funktion är på ställen där det inte finns vatten och avlopp, och där man inte kan vänta sig att ett torrdass eller någon form av förmultningstoalett blir korrekt skött (t ex vid uthyrningsstugor i fjällen).

chara

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 08:08 »
jou, visst

vi vill producera vår egen el, främst för datorns och telefonens skull

vatten är den grundresursen som tar först slut på vår planet, och det alldeles för fort; även om det inte märks här i Norden så känner jag ett ansvar för människor annanstans, vi lever i en värld.

jag vill inte bråka, man får ha sina egna tankar.

är intresserad av att veta hur effektiv så en ny möjlighet att hantera avloppet är, och om det finns erfarenheter av någon som använder den här sortens toalett.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 09:47 »
1 kWh per toalettbesök med egenproducerad el känns som en omöjlig ekvation.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 15:25 »
Vattnet på jorden tar inte slut, men det kan uppstå lokal vattenbrist när uttaget från grundvattnet är större än tillflödet.
Vattenransonering här innebär inte att tillgången blir större i länder med vattenbrist.

Enda alternativet utan vatten- eller elförbrukning är någon form av förmultningstoalett.

http://husagare.avloppsguiden.se/avloppsteknik.html

chara

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-10 kl 17:55 »
stort tack för länken till sajten!

verkar seriös, där finns det flera andra svar till frågor vi hade

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser