Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenhalt i honung  (läst 10689 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Vattenhalt i honung
« skrivet: 30 aug-10 kl 07:41 »
Slungade min första honung i helgen.  :D
En del av honungen var inte täckt, så vattenhalten ligger nu på 18,5%.

Har kikat i mina böcker, och det finns inte speciellt mycket att läsa om vattenhalten i honungen.
I den ena boken står det att honungen inte kan jäsa om vattenhalten är under 17%.
I den andra står det att honung med olika vattenhalter kan blandas, så att blandningen får en slutgiltlig vattenhalt på under 20%. Honungen får då oftast en finkornig konsistens och förblir mjuk.

Kan jag låta min honung vara 18,5%, eller borde jag torka den ner till 17% vattenhalt?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vattenhalt i honung
« Svar #1 skrivet: 30 aug-10 kl 08:00 »
Vattenhalten på honungen ökar något på hösten. Man ser också skillnader i ramar på lådorna längst ner och längst upp i en stapel att det skiljer ibland en hel %. Jag mäter med en ganska noggran digital reflaktometer.
Har man en avfuktare i slungrummet och ställer den på ca HR 40% så fungerar det även på höstens honung.

toredh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-10 kl 09:46 »
18,5% vatten funkar. Att "torka ned" den är svårt. Att sätta in avfuktare har ingen verkan. Möjligtvis arrangeman där du låter den rinna över varmt plåtbleck eller liknande... Geggigt... Mit råd är att låta det vara!
Ha det gott!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 12:07 »
Det fungerar! Slungar man sent och har mycket honung som inte är täckt fungerar avfuktare typ en Woods DS28 alldeles utmärkt. Avfuktare ställd på HR 40 runt 18% och på HR 50-60 vid högre vattenhalt och den är klar på ett par dygn. Man skall bara se till att den inte blir för "torr" att man får svårighet att slunga den. Man skall alltså anpassa HR och tid.
Att äga en luftavfuktare till slunglokalen är nästan ett måste om man har sådana mängder att man slungar ut på höstkanten. Ibland kan 1/3 av skattad honung vara otäckt och har då högre vattenhalt. Luftavfuktaren ger också värme till lokalen dels egen och genom att fukten dras ut.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 30 aug-10 kl 12:12 »
Har hört tipset att låta honungen rinna långsamt från ett tappkärl till ett annat med en bit emellan i ett varmt rum med avfuktare. Har själv testat och tycker att det verkar funka.

Glöm inte att det är bra kilopris på vatten om du låter det vara.  ;)
Håll det under 20% så funkar det bra!

toredh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 aug-10 kl 12:23 »
Det fungerar! Slungar man sent och har mycket honung som inte är täckt fungerar avfuktare typ en Woods DS28 alldeles utmärkt. Avfuktare ställd på HR 40 runt 18% och på HR 50-60 vid högre vattenhalt och den är klar på ett par dygn. Man skall bara se till att den inte blir för "torr" att man får svårighet att slunga den. Man skall alltså anpassa HR och tid.
Att äga en luftavfuktare till slunglokalen är nästan ett måste om man har sådana mängder att man slungar ut på höstkanten. Ibland kan 1/3 av skattad honung vara otäckt och har då högre vattenhalt. Luftavfuktaren ger också värme till lokalen dels egen och genom att fukten dras ut.
Jo, men vi pratar väl om slungad honung? När den väl är i tank eller tunna så kan man slå av avfuktaren...
ha det gott!

Curt

« Svar #6 skrivet: 30 aug-10 kl 16:11 »
Kan jag låta min honung vara 18,5%, eller borde jag torka den ner till 17% vattenhalt?
Jag brukar lägga min honung på 17,5%. !8,5 tycker jag är lite högt. Är det mycket jästsvampar i honungen så kan den komma igång. Det kan vara mycket stor skillnad i vattenhalten på ytterramarna och de som sitter i mitten. På hösten är det vanligt att bina lämnar ytteramarna när det blir kallt. Honungen där kan mycket väl börja jäsa i kupan på dessa ramar. Om det skett så får du en hög halt jästsvampar.
Att torka redan slungar honung är inte så besvärligt. Man torkar nämligen inte allt. Har du låt säga 50 kg med en vattenhalt på 18,5%, så tar du 10 kg och häller i en stor flatbottnad back. Torka ner detta till 14%. Det har nu försvunnit ca 0,5 kg vatten. Kvar är alltså 9,5 kg 14%ig honung. Den blandar du med dom 40 kg och resultatet blir 49,5 kg med vattenhalt 17,6%.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 30 aug-10 kl 17:06 »
Jag brukar lägga min honung på 17,5%. !8,5 tycker jag är lite högt. Är det mycket jästsvampar i honungen så kan den komma igång. Det kan vara mycket stor skillnad i vattenhalten på ytterramarna och de som sitter i mitten. På hösten är det vanligt att bina lämnar ytteramarna när det blir kallt. Honungen där kan mycket väl börja jäsa i kupan på dessa ramar. Om det skett så får du en hög halt jästsvampar.
Att torka redan slungar honung är inte så besvärligt. Man torkar nämligen inte allt. Har du låt säga 50 kg med en vattenhalt på 18,5%, så tar du 10 kg och häller i en stor flatbottnad back. Torka ner detta till 14%. Det har nu försvunnit ca 0,5 kg vatten. Kvar är alltså 9,5 kg 14%ig honung. Den blandar du med dom 40 kg och resultatet blir 49,5 kg med vattenhalt 17,6%.
Jag fegade lite... Vågar inte tappa upp den om den är 18,5%.
Det är inte så mycket honung. Har endast två samhällen, och det ena gav nästan inget alls.
Skulle tippa på att det är ungefär 30 - 40kg.

Hur som helst.
Jag ställde hunungen i tvättstugan. Tog av locket på kärlet och lade en ren kökshandduk över för att inte få ner smuts.
Drog på golvvärmen för att öka vattenavdunstningen plus att jag kör med avfuktare.
Gjorde ett nytt vattenprov precis, och nu hade vattenhalten gått ner 0,5% sedan i morse. Detta prov togs vid ytan, så det är nog inte hela sanningen. Skall ta ett nytt prov nästa gång som jag ändå rör runt i honungen.

Tack för alla svar!  :D

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 30 aug-10 kl 19:32 »
Är det inte så att vattenhalten ska ligga under 20% för att inte jäsa nu är vi helt plötsligt nere i 17,5%
Mina täckta ramar låg på18-18,5% ska man verkligen behöva torka ner det till 17,5 för att inte riskera jäsning.
Detta låter lite överarbetat tycker jag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 aug-10 kl 19:47 »
Är det inte så att vattenhalten ska ligga under 20% för att inte jäsa nu är vi helt plötsligt nere i 17,5%
Mina täckta ramar låg på18-18,5% ska man verkligen behöva torka ner det till 17,5 för att inte riskera jäsning.

Fråga två biodlare, få tre svar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 aug-10 kl 19:56 »
Risken för jäsning börjar alltså inte vid 20,00% och att man är hemma vid 19,99%

Har man nära 20% så bör skall man torka honungen.

Att man får 18-18,5% nu är inget konstigt, det har jag också fått men inget jag burkar utan att blanda med tidigare honung.
Curt's förslag är därför rimligt. Man har också några % avläsningsfel i sin optiska refraktometer.
Envisa påstår att den har hög noggranhet men jag har läst av och jämfört med min digitala och den analoga slår flera %.
Då frågar man sig vad 18,5% egentligen är med +/- 2%  (allt mellan 16,5% och 20,5%)

Räkna hem allt! Torka honungen så att totalen blir runt 17% och du är hemma!

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 30 aug-10 kl 20:05 »
Torka honungen så att totalen blir runt 17% och du är hemma!
En dum fråga kanske?  ::)
Är det inte risk för att honungen blir hård eller känns torr om man har väldigt låg vattenhalt? Inte sådär krämig och god som man vill ha den.

Curt

« Svar #12 skrivet: 30 aug-10 kl 20:11 »
En dum fråga kanske?  ::)
Är det inte risk för att honungen blir hård eller känns torr om man har väldigt låg vattenhalt? Inte sådär krämig och god som man vill ha den.
Jag har alltid krämig honung med vattenhalt 17,5%. Torkar du honung till 14% så blir den svårhanterlig för konsumenten.

Curt

« Svar #13 skrivet: 30 aug-10 kl 20:16 »
Överarbetat eller inte, det värsta som kan hända är att få returer av jäst honung. Kunden skall ersättas med ny honung eller pengarna tillbaka. Dom biodlare som säljer honung, investerar i refraktometer och avfuktare.

Curt

« Svar #14 skrivet: 30 aug-10 kl 20:24 »
Envisa påstår att den har hög noggranhet men jag har läst av och jämfört med min digitala och den analoga slår flera %.
En analog refraktometer har hög noggrannhet, men den måste kalibreras. Jag har provat de flesta förekommande refraktometrarna inklusive ATAGO´s digitala som kalibreras med vatten. En analog refraktometer kalibreras mot en testvätska eller mot en kalibrerad digital. Tänk på att temperaturen är en viktig faktor vid kalibreringen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #15 skrivet: 31 aug-10 kl 01:30 »
Ett tips om man inte har ljung är att använda de otäckta ramar som finns kvar vid måndadsskiftet juli-augusti som foder till avläggare. De kommer troligen ändå inte att bli täckta och skapar bara merarbete och i avläggarna gör en bra nytta.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 31 aug-10 kl 08:16 »
Det fungerar att torka honungen även efter att den är slungad med hjälp av en avfuktare!
Honungen står i ett kärl med endast en tunn handduk över som skydd för smuts.
Tog ett nytt prov nu på morgonen efter att jag rört runt honungen.
På ett dygn har vattenhalten gått ner från 18,5% till 17,9%.
Stänger av avfuktaren när jag kommit ner till 17,5% som Curt rekommenderar.
Borde vara klart i kväll någon gång.

Curt

« Svar #17 skrivet: 31 aug-10 kl 19:50 »
På ett dygn har vattenhalten gått ner från 18,5% till 17,9%.
Goda eller dåliga nyheter det är frågan. Att det skulle försvunnit 300g vatten från den lilla ytan, där konvektionen trots all är hindrad med en duk, på så kort tid det tvivlar jag på. Hade du ett mätfel från början så är det bra, har du mätfel nu så är det mindre bra.
Ställ en burk med vatten på en våg i rummet där du torkar. Kolla hur mycket som avdunstar per tidsenhet och räkna om ytan till honungskärlets yta. Glöm inte att lägga på handduken. Rent vatten avdunstar fortare än vatten i honung.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 31 aug-10 kl 20:04 »
Okej då har man lärt sig nåt nytt igen.
En fråga bara torkar du enbart med luftavfuktare eller använder du en fläkt också??

Curt

« Svar #19 skrivet: 31 aug-10 kl 20:56 »
Okej då har man lärt sig nåt nytt igen.
En fråga bara torkar du enbart med luftavfuktare eller använder du en fläkt också??
Jag ställer skattlådor på en botten med tre sidor. Sidorna är 15 cm höga. En Woods DS 28 blåser framåt. Den klarar två staplar med 7 lådor LN jämte varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser