Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gissa bajset!  (läst 45900 gånger)

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
Gissa bajset!
« skrivet: 29 aug-10 kl 16:09 »
Vad är detta för bajs? Just detta hittade jag i morse, men det finns fler "högar" runt om i vår skog. Ibland kan man se blåbär eller skalbaggsrester i som svart/blå glänsande bitar. Det ser ungefär ut som hundbajs i storlek mindre hund typ tax, cockerspaniel och alldeles kolsvart!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Gissa bajset!
« Svar #1 skrivet: 29 aug-10 kl 16:36 »
Igelkott?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

kanka

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 aug-10 kl 16:44 »
Ligger de flesta på stenar tuvor eller andra förhöjningar så är det nog räven. Dom skiter överallt för att markera. Och så här på hösten är det ju ganska många rävar i markerna.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 aug-10 kl 17:03 »
Ja, det är nog räv, han brukar lägga en sån på min förstutrapp ibland.
Antagligen för att reta katterna.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 aug-10 kl 17:07 »
Jag tror oxå det är räv. Vi har haft problem med räv som har tagit både lammungar och hönor. Vår granne som är jägare har nyligen skjutit två unga rävar, men det finns alltså fler (såklart) som rör sig kring vårt hus.
Härommorgonnen hade vi en hög på vår veranda....

Vi har även haft uppgrävda geting/humlebon på gården och på den närmaste åkern - gör räven det? Grävling gisade jag på annars.

Sen tidigare i somras blev en ett år gammal kattgrav uppgrävd. Kan det vara räv?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 aug-10 kl 21:17 »
De uppgrävda getingbona är grävlingen med all säkerhet skyldig till

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 aug-10 kl 23:15 »
Jo, det är nog så att skiten är från räv och de uppgrävda jordgetingbona ett verk av grävling. Kan säkert göra någon glad om jag berättar att jag i går fick 4 stick av jordgetingar, när jag av misstag kom att röra i deras bo. En i skjortärmen, en i stövelskaftet, en i kalsonglinningen och så sparade jag en till hemvägen som hade krupit in i byxfickan. Grävlingar måste vara modigt folk.  :)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-10 kl 16:55 »

Skulle sattsa på grävling i både  fallen.........Visserligen så andvänder ju grävlingen "dass" men det är inte alltid dom gör det.Det är alltid svårt att avgöra vad som är vad genom att studera ett foto.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 aug-10 kl 16:58 »
grävling till 100procent... rävens är avsmalnad i änden.. grävlingen livnär sig till största delen av bär och skalbaggar...
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 aug-10 kl 17:17 »
Grävlingbajs.

En rävskit är, förutom att vara "avsmalnad" (????) "aldrig" blå. Utan ljusbrun.
Pillar man lite i den också så brukar man hitta hår och benrester

Räven livnär sig främst på gnagare och småvilt, en grävling däremot äter mer bär, skalbaggar och annat lättåtkompligt (grodor ex).

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 aug-10 kl 17:50 »
Grävlingbajs.

En rävskit är, förutom att vara "avsmalnad" (????) "aldrig" blå. Utan ljusbrun.
Pillar man lite i den också så brukar man hitta hår och benrester

Räven livnär sig främst på gnagare och småvilt, en grävling däremot äter mer bär, skalbaggar och annat lättåtkompligt (grodor ex).
rävens spillning kan variera..men oftast innehåller den hår eller ben..kan ibland vara helvit av benrester..placeras oftast högt på stubbar stenar kullar.. och är nästan alltid avsmalnad i änden och svagt skruvad..
Fjäderfän och kaniner

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 01 sep-10 kl 18:21 »
Ojdå... vad är värst.. många rävar eller många grävlingar?? Har hittat flera kolsvarta korvar i högar med blåskimrande bitar i på vår gård de senaste mornarna.... På gräsmattan.

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 sep-10 kl 19:03 »
grävling till 100procent... rävens är avsmalnad i änden..

Japp! Ser precis ut som den spillning en grävling brukade lämna efter sig för några år sedan, då den bodde under vårt uthus.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 01 sep-10 kl 21:28 »
Ojdå... vad är värst.. många rävar eller många grävlingar?? Har hittat flera kolsvarta korvar i högar med blåskimrande bitar i på vår gård de senaste mornarna.... På gräsmattan.
kolla på gräsmattan så ser du förmodligen nosgropar ca 5cm i diameter som blivit när grävlingen jagat mask...
såhär på hösten dyker grävlingen upp och äter krusbär,körsbär,plommon och annat gott i våra trädgårdar...
lås in hönsen...
Fjäderfän och kaniner

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-10 kl 17:14 »
Fast tar de verkligen levande djur? Mina höns går fritt dagtid - är grävlingen ute på dagtid?

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-10 kl 17:38 »
Fast tar de verkligen levande djur? Mina höns går fritt dagtid - är grävlingen ute på dagtid?
visst tar de levande djur.. 7myskankor fick sätta livet till av en grävling här hemma...
grävlingen är ytterst sällan ute dagtid..
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 02 sep-10 kl 20:48 »
Ska nog sätta upp åtel kameran vid höns huset och se om det rör sig något skjutbart ;D,Har inte haft besök men snars börjar maten sina i naturen.

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 sep-10 kl 06:07 »
Jag ger mig. Det är nog grävlingskit i det här fallet. Som grimbart säger så är rävskit spetsigare. Räven lägger ofta små högar väl synliga för att markera.

Grävlingen är klumpigare än räven, men tar gärna smådjur som kaniner eller fjäderfän (och ägg) om den kommer åt. Hade en grävling för en del år sedan som tuggde upp en kaninbur och åt upp den inneboende. Ruvande hönor och ankor (förmodligen också gäss) som ligger på marken är särskilt utsatta.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 sep-10 kl 20:54 »
Absolut grävling  :)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 31 mar-15 kl 11:17 »
Denna då? Jag hittade den i början av mars. Är det räv? Förvånad att se så mycket bär på senvintern.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser