Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har fått kolonilott, hur börjar jag?  (läst 5801 gånger)

Singoalla

• Västergötland
Har fått kolonilott, hur börjar jag?
« skrivet: 28 aug-10 kl 20:09 »
Jag fick besked idag om att jag snart kommer att få en kolonilott! Jag vet inte exakt vilken det blir, men den är garanterat rätt igenväxt. Jag vill förbereda nu i höst för att kunna odla till våren. Hur går jag enklast till väga för att röja upp på lotten?
Min plan för hösten är röja, plantera lite lökar, plantera några rosor samt att starta en kompost. Tar tacksamt emot alla tips ni kan ge en nybörjarodlare!

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Har fått kolonilott, hur börjar jag?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-10 kl 20:28 »
gratulerar! hoppas lotten kommer att bli samma nöje för dig som min varit för mig. Starta först med att göra upp en planering om hur du vill ha lotten, tex om du vill ha rabatter runt om, hur du vill ha med gångar runt odlingslanden etc. sen hade jag inventerat vad för växter som redan finns. du kan alltid ta och flytta om dem. vissa kommer du förvisso nog inte se till våren om det är lökar som finns i jorden. om det är lerjord hade jag höstgrävt och gödslat med hästgödsel eller annan djurgödsel. nästa år hade jag börjat med att odla potatis för att få en hygglig kontroll över ogräs.

Singoalla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-10 kl 23:01 »
gratulerar! hoppas lotten kommer att bli samma nöje för dig som min varit för mig. Starta först med att göra upp en planering om hur du vill ha lotten, tex om du vill ha rabatter runt om, hur du vill ha med gångar runt odlingslanden etc. sen hade jag inventerat vad för växter som redan finns. du kan alltid ta och flytta om dem. vissa kommer du förvisso nog inte se till våren om det är lökar som finns i jorden. om det är lerjord hade jag höstgrävt och gödslat med hästgödsel eller annan djurgödsel. nästa år hade jag börjat med att odla potatis för att få en hygglig kontroll över ogräs.

Tack så mycket för goda råd, det låter som en bra startstrategi  :D

FågelFenix

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 aug-10 kl 22:25 »
Ta ett rutit papper och börja rita lite... Det är ett av vinterns nöjen då man ska börja med något nytt i trädgården. Det är så underbart att få rita upp, planera och drömma lite..

/F
Jag kom, jag såg, jag resignerade....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 14:58 »
Man kan behöva ett år på sig innan man ser vad det finns för växter. Ibland mer. Hur värdefulla saker det kan finnas på en kolonilott vet jag inte. Beror väl på hur gammal den är och vilka som haft den före.

Igenväxt? Kan ju betyda att öppen jord (grönsaksland, sängar, rabatter) vuxit igen med gräs och örter. I så fall är det väl bara att sätta igång och gräva och gödsla lagom inför nästa år. Eller så har det vuxit igen med besvärliga rotogräs. Då kan kraftigare åtgärder behövas. Noggrann genomrensning i samband med höst- eller vårgrävning om du har tid + lite gödsling (som i förra fallet fast mer jobb), eller täckning med t ex tidningar och gräsklipp, som får ligga 1-2 år. Ovanpå det kan du ta ny jord, så kanske det går att odla redan nästa år.

Fråga dina kolonigrannar! De bör veta en del om vad som fungerar där, samt om din lotts historia.

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 apr-13 kl 08:37 »
Jag skulle också behöva lite starthjälp :)

Att be lott-grannarna om hjälp vore ju det bästa, men alla lotter är lediga så det går ju inte....
Är potatis och rödbetor något att börja med? Lotten är alltså rätt liten, några meter i kvadrat bara

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser