Jag blirså arg på dessa bestämmelser och mått.
Ett hus till två minigrisar måste vara minst på 6 kvm och ha minst 1,8 i takhöjd samt att den ska vara isolerad om de ska bo där på vintern oavsett om de har fri tillgång till utevistelse eller ej.
Så att ha dem i en hästbox året runt utan att få gå ut är mer OK än att ha dem i en hage med ett hus på 4 kvm.
Vem har kommit på dessa regler?

?
Nu vet jag inte hur vi ska göra. Vi har precis flyttat och har inget bra hus på 6 kvm med 1,8 m i takhöjd åt dem förrutom hästboxen som det inte finns någon bra hage utanför. Jag hade tänkt att ha dem nära boningshuset och bygga ett mindre isolerat hus åt dem på typ 4 kvm och kanske 1 m i takhöjd (det blir ju varmare för dem) men nu så får man ju inte det enligt lag.
Vi håller precis på att bygga ett hönshus (har dem nu tillfälligt i en hästbox där de rymmer och härjar och skitar ner i hela stallet så vi håller på att bli galna) och det huset är 2*3 i yttermått och kostade 8900:-oisloerat. Nu håller vi på med isolering etc och det kommer säkert landa på 15000:- efter allt och sen är det bara 1,63 på minsta takhöjd så den skulle inte heller funka enligt lag.
Hur hårda är de egentligen när det gäller minigrisar?? Vad har ni för slags lösningar???