Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus till minigris  (läst 4050 gånger)

purelyplatonic

Hus till minigris
« skrivet: 27 aug-10 kl 13:34 »
Jag blirså arg på dessa bestämmelser och mått.

Ett hus till två minigrisar måste vara minst på 6 kvm och ha minst 1,8 i takhöjd samt att den ska vara isolerad om de ska bo där på vintern oavsett om de har fri tillgång till utevistelse eller ej.

Så att ha dem i en hästbox året runt utan att få gå ut är mer OK än att ha dem i en hage med ett hus på 4 kvm.
Vem har kommit på dessa regler?????

Nu vet jag inte hur vi ska göra. Vi har precis flyttat och har inget bra hus på 6 kvm med 1,8 m i takhöjd åt dem förrutom hästboxen som det inte finns någon bra hage utanför. Jag hade tänkt att ha dem nära boningshuset och bygga ett mindre isolerat hus åt dem på typ 4 kvm och kanske 1 m i takhöjd (det blir ju varmare för dem) men nu så får man ju inte det enligt lag.
Vi håller precis på att bygga ett hönshus (har dem nu tillfälligt i en hästbox där de rymmer och härjar och skitar ner i hela stallet så vi håller på att bli galna) och det huset är 2*3 i yttermått och kostade 8900:-oisloerat. Nu håller vi på med isolering etc och det kommer säkert landa på 15000:- efter allt och sen är det bara 1,63 på minsta takhöjd så den skulle inte heller funka enligt lag.

Hur hårda är de egentligen när det gäller minigrisar?? Vad har ni för slags lösningar???

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hus till minigris
« Svar #1 skrivet: 27 aug-10 kl 15:36 »
Gångtrötts grisar löste det hela genom att ha ett hus som uppfyllde reglerna och ett mindre som de bodde i. :D

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 28 aug-10 kl 08:11 »
 ??? Hur menar du nu?
SKulle jag kunna säga att de bor i hästboxen fast ha dem någonananstans. Typ att jag tar in och tar ut dem morgon och kväll...???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 aug-10 kl 08:32 »
SKulle jag kunna säga att de bor i hästboxen fast ha dem någonananstans. Typ att jag tar in och tar ut dem morgon och kväll...???
Det är en fungerande lösning. Det lilla huset du bygger är helt enkelt bara vindskydd på dagarna om någon mot förmodan skulle komma och inspektera. Men det är nog smart att ha tänkt ut en rimlig lösning på hur man förflyttar grisarna, utifall frågan skulle komma upp...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 28 aug-10 kl 19:12 »
precis så kan jag tänka mig att mina minigrisar också skulle bete sig. De kan tom kanske bli för bekväma och börjar att skita inne om de skulle ha ett hus på 6 kvm eller mer.

En annan fråga som kom upp nu är vad händer om jag skulle ha ett för litet hus enligt sjv:s bestämmelser. Blir jag åtalad för djurplågeri eller blir det avdrag på bidragen, vad händer egentligen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser