Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drar inte ner vinterfoder?  (läst 4880 gånger)

Bi alive

• Bohuslän
Drar inte ner vinterfoder?
« skrivet: 26 aug-10 kl 19:33 »
Två lika starka samhälle står brevid varandra,det ene drar ner foder blixtsnabbt men på det andra samhället händer nästan inget.
Vad beror detta på  ???

ersam

• -
SV: Drar inte ner vinterfoder?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-10 kl 19:38 »
Testa att spetsa det med lite honung och "spill" lite lösning direkt på bina. En del har svårt att fatta...

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 aug-10 kl 19:41 »
Jag gjorde detta idag faktiskt spillde lite ner på dom, hoppas att det funkar.
Tar gärna emot fler förslag på vad det kan bero på.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-10 kl 21:05 »
Två lika starka samhälle står brevid varandra,det ene drar ner foder blixtsnabbt men på det andra samhället händer nästan inget.
Vad beror detta på  ???
Kan det vara röveri?

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 26 aug-10 kl 21:17 »
Kan det vara röveri?
Förstår inte riktigt varför det skulle hämma viljan att fra mer foder men man kan ju alltid skydda sig att minska flusteröppningen när man utfordrar för säkerhets skull...

Jonte76

• -
« Svar #5 skrivet: 26 aug-10 kl 22:06 »
      Om inte bina drar ner maten nu kan det bero på flera saker , kanske starkt varroa angripet inte så bra  ,, kan  vara en ny drottning som fyllt mycket ramar med yngel då är det bara att vänta lite . en del knäppa bin kittar fast hålen i bifor locken bara att skrapa o prova igen lycka till

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 26 aug-10 kl 22:25 »
Kan kanske också bero på viselöshet? Då brukar de ju inte vara så strukturerade längre.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-10 kl 09:00 »
Vad beror detta på  ???
Du skriver inte om du använder foderballong eller biforhink.  Om du använder foderballong kan det vara stopp i foderkoppen, det har hänt mig några gånger.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 09:02 »
Det lutar alltså åt ett tekniskt problem! Inga bin tackar nej till invintringsfoder om de kommer åt det.

Foderlåda klickar aldrig!
Man har täckplasten kvar under men drar ut plasten så pass att bina kan passera upp till fodret (på rätt sida  :-[)
« Senast ändrad: 27 aug-10 kl 09:05 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 27 aug-10 kl 14:31 »
Jag använder biforhink och har kollat så det inte är täppt.
Det är alltså inget tekniskt problem.
Ska kolla idag eller lördag om det hänt nåt i spannen.

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 27 aug-10 kl 15:00 »
Jag har själv problem med ett samhälle som inte drar ner foder alls nästan, och det är ett starkt och viseriktigt samhälle. Trodde först också att det var ett tekniskt problem, men allt funkade i hinken osv, det var tom lite bin där och sög, men alldeles för lite som sagt.

Jag lutar åt att det beror på bina, tills jag kommer på något annat iaf. Vi har ju ovanligt kallt nu, kanske kan det bli så pass kallt att vissa bin stänger ner sin samlariver redan? I så fall är det ju en egenskap man ska försöka avla bort...

wictor

« Svar #11 skrivet: 27 aug-10 kl 15:07 »
Om bifor är för kallt kan det bli problem.  Ta in hinken i värmen, det kan hjälpa ibland. Och se till att det är isolerat runt hinken, en tom skattlåda och en filt kan vara bra.

Wilmabink

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 aug-10 kl 15:45 »
Förlåt Bi alive men jag hoppas att det är okej att jag lånar tråden lite, lite grann har också en fråga ang invintringen  :-[

Jag ska börja invintringen imorgon, lite sent jag vet. (det blev så för att jag flyttade upp fula bruna ramar till skattlådan för sent, så de sista håller på att krypa ut.)
 Jag har köpt en spann Bifor till min avläggare, räcker det med en? De har lite grann honung kvar i några ramar.

Om jag ska invintra med Biforspannen använder jag foderkoppen då som man normalt använder till foderballongen eller hur gör jag?

Hoppas ni förstår hur jag menar,
Tack/Wilmabink

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 27 aug-10 kl 16:38 »
Förlåt Bi alive men jag hoppas att det är okej att jag lånar tråden lite, lite grann har också en fråga ang invintringen  :-[

Jag ska börja invintringen imorgon, lite sent jag vet. (det blev så för att jag flyttade upp fula bruna ramar till skattlådan för sent, så de sista håller på att krypa ut.)
 Jag har köpt en spann Bifor till min avläggare, räcker det med en? De har lite grann honung kvar i några ramar.

Om jag ska invintra med Biforspannen använder jag foderkoppen då som man normalt använder till foderballongen eller hur gör jag?

Hoppas ni förstår hur jag menar,
Tack/Wilmabink
När man fodrar med hink så lägger man en tex plywoodskiva med hål i ovanpå samhället,river bort tejpen och ställer hinken upp o ner.
Om bifor är för kallt kan det bli problem.  Ta in hinken i värmen, det kan hjälpa ibland. Och se till att det är isolerat runt hinken, en tom skattlåda och en filt kan vara bra.

Själv har jag sockerlösning i biforhinken i år.Men jag kanske behöver ta in o värma den.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 29 aug-10 kl 16:55 »
Dom var nog bara ovanligt tröga för nu drar dom ner fodret.

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #15 skrivet: 29 aug-10 kl 22:44 »
Kanske det har gått ut en hel del ungbin... så det blev plats att dra ner  ;)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 sep-10 kl 17:30 »
Vi skall ändå inte utesluta "tekniskt fel". Plastvinkeln som följer med foderlådan är medbrottsling.
Foderlådan är bra och fungerar men borde ha kompletterats med två 5 mm breda ränder (skenor) jämnt utplacerade på 1/3 delar av innerbredden i väggen mellan bigången och fodret för att stadga upp plasten.
Det som händer när man häller i vinterfodret som är en lite trög viskös vätska är att kappilären mellan där bina skall suga upp fodret blir intryckt och för tajt för bina så dom kommer inte tillräckligt långt ner.
Lyfter man upp skivan och fördelar trycket så går det bra. När man ändå lyfter den så flyttar man den över bigången så att det sipprar ner lite foder där. Då har du snart fullt av bin på plats.
De gånger det strular och kommer frågor om att bina inte drar ner fodret men där det plötsligt funkar igen någon dag efter beror på detta. Man kan alltså fixa det på direkten, alla mina lådor som jag satt ut här (50 st) hade bin på plats efter ca 30 minuter när jag kollade.
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 17:33 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser